281
ایمان در قرآن

بنا بر این، پلّه اوّل اسلام، این است که انسان شهادتین را با زبان بگوید و در ظاهر به توحید و نبوّت اعتراف کند.

۲. باور قلبی به مفهوم شهادتین

پس از درجه نخست اسلام، نوبت به درجه نخست ایمان می‌رسد. درجه نخست ایمان در صورتی حاصل می‌شود که اعتقاد به یگانگی خدا و حقّانیت نبوّت، از زبان گذر کند و به قلب وارد شود. به بیان دیگر، اقرار به شهادتین، از ظاهر به باطن نفوذ کند و انسان با جان و دل، یگانگی خدا و حق بودن پیامبر صلی الله علیه و اله و آنچه را از جانب خدا آورده است، بپذیرد. بنا بر این، مرتبه اوّل اسلام، تسلیم ظاهری در برابر خدا و پیامبر اوست و مرتبه اوّل ایمان، وارد شدن عقیده به خدا و نبوّت در قلب است.

این مرتبه از ایمان، با عمل صالح همراه است. در این مرحله بر اساس باور قلبی، عمل می‌شود، ولی چنین نیست که تمام اعمال صالح از انسان صادر شود. از دیدگاه علّامه طباطبایی، لازمه نخستین مرتبه از ایمان، عمل به غالب فروع است.۱

۳. تسلیم کامل در برابر امور اعتقادی و انجام اعمال صالح متناسب با آنها

پس از اسلام زبانی ـ که با اقرار به شهادتین حاصل می‌شود  ، با نفوذ شهادتین در قلب، انسان به پلّه دوم راه می‌یابد. یک پلّه بالاتر از آن، مرتبه تسلیم کامل در برابر خداوند است و بر خلاف نخستین مرتبه اسلام ـ که اسلام ظاهری نامیده می‌شود  ، اسلام واقعی است. در این مرتبه از اسلام، انسان در برابر باورهای حق و درست کاملاً تسلیم است و افزون بر آن، در انجام واجبات و پرهیز از محرّمات، فرمانبَر و تسلیم است. هر چند در این مرتبه، انسان به تمام اعمال صالح اهتمام می‌ورزد، ولی ممکن است لغز‌ش‌هایی هم داشته باشد.۲ خدای متعال در باره این مرتبه از اسلام می‌فرماید:

1.. ر. ک: المیزان: ج ۱ ص ۳۰۱.

2.. علّامه طباطبایی در بارۀ این مرتبه از اسلام می‌نویسد: «هو التسليم و الانقياد القلبي لجلّ الاعتقادات الحقّة التفصيليّة و ما یتبعها من الأعمال الصالحة و إن أمكن التخطّي في بعض الموارد» (المیزان: ج ۱ ص ۳۰۱).


ایمان در قرآن
280

علّامه طباطبایی رحمه الله با بهره‌گیری از آیات مختلف قرآن، مراتب اسلام و ایمان را در هشت مرتبه بیان که چهار مرتبه برای اسلام و چهار مرتبه برای ایمان است.۱ از نگاه ایشان، اسلام چهار مرتبه دارد که در مقابلِ هر مرتبه آن، مرتبه‌ای از ایمان قرار دارد. بر این اساس، مراتب بندگی و سیر به سوی خداوند، از نخستین پلّه اسلام آغاز می‌شود و به بالاترین پلّه ایمان ختم می‌گردد.

مراحل هشتگانه‌ای که مرحوم علّامه طباطبایی بیان می‌فرماید، با آنچه در احادیث بیان شده است، در پلّه اوّل و پلّه آخر مشترک است. بر اساس هر دو بیان، پلّه اوّل اسلام و پلّه آخر، یقین است. به تعبیری، بر اساس هر دو بیان، مرتبه اوّل و مرتبه آخر از مراتب کمال، عبارت است از مرتبه اسلام و مرتبه یقین. سایر مراتبی که در کلام ایشان مطرح شده است، از نگاه احادیث، در دو پلّه ایمان و تقوا خلاصه می‌شود. به عبارت دیگر، ایمان و تقوا مراتبی دارند که در کلام ایشان به آنها اشاره شده است.

از دیدگاه علّامه طباطبایی، مراتب بندگی و صعود به قلّه کمالات، هشت مرتبه دارد که عبارت‌ اند از:

۱. اقرار زبانی به شهادتین

نخستین گام در سیر به سوی خداوند، اسلام زبانی است که با گفتن شهادتین حاصل می‌شود. کسی که به یگانگی خداوند و رسالت خاتم انبیا صلی الله علیه و اله شهادت دهد، مسلمان می‌شود، چه شهادت او با باور قلبی همراه باشد و چه نباشد. در هر صورت، گفتن شهادتین، سببِ اسلام است و چنین شخصی در زمره مسلمانان به شمار می‌آید. به این مرتبه از اسلام، در این آیه اشاره شده است:

(قالَتِ الأعرابُ آمَنَّا قُل لَم تُؤمِنُوا وَ لکِن قُولُوا أسلَمنا وَ لَمَّا یَدخُلِ الإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُم.۲

۰.بادیه‏نشینان گفتند: ما [از ته دل] ایمان آوردیم. بگو: «ایمان نیاورده‏اید؛ بلکه بگویید [در ظاهر به گفتن شهادتین] اسلام آوردیم؛ زیرا هنوز ایمان در دل‏هاى شما وارد نشده است»).

1.. ر.ک: المیزان: ج ۱ ص ۳۰۱.

2.. حجرات: آیۀ ۱۴.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120216
صفحه از 436
پرینت  ارسال به