259
ایمان در قرآن

به عقب‌نشینی وادار شد. به این ترتیب، مسلمانان از آزمون الهی سربلند بیرون آمدند و بدون این که جنگی در گیرد، پیروزمندانه باز گشتند.

در این آزمون، مسلمانان با مقاومت و تکیه بر خداوند، از شایعاتی که بر ضدّ اسلام و مسلمانان پراکنده شده بود، هراسی به دل راه ندادند. مقاومت در برابر نبرد تبلیغاتی دشمن و نترسیدن از مشکلات جبهه و جنگ سبب شد تا خداوند بر ایمان آنها بیفزاید و آرامش ایمانی آنها بیشتر شود.

۶. بی‌باکی از انبوهی سپاه دشمن در نبرد احزاب

آخرین آیه‌ای که در باره افزونیِ ایمان بررسی می‌کنیم، آیه بیست و دوم از سوره احزاب است. احزاب، قبایل مختلفی بودند که با یکدیگر متّحد شدند تا بنیاد اسلام را از ریشه بر کَنند و پیامبر صلی الله علیه و اله را از بین ببرند. نبردی که در این رابطه، میان مسلمان‌ها و گروه‌های مختلف از دشمنان اسلام رخ داد، احزاب نامیده شد.

زمانی که مسلمان‌ها چشمشان به سپاه احزاب افتاد، سپاه بزرگی را که از گروه‌ها و دسته‌‌های گوناگون تشکیل شده بود، در مقابل خود دیدند. برخی از مورّخان، نفرات سپاه دشمن را در این نبرد، بیش از ده هزار نفر نوشته‏اند. تنها قریش با چهار هزار سرباز و سیصد رأس اسب و هزار و پانصد شتر در نزدیکی شهر اردو زده بود. قبیله بنى سلیم با هفتصد نفر، قبیله بنى فزاره با هزار نفر و قبائل بنى اشجع و بنى مُرّه هر کدام با چهارصد نفر به آنها پیوسته بودند. قبایل دیگر نیز هر کدام تعدادی فرستاده بودند که مجموع آنها از ده هزار تن تجاوز مى‏کرد. این در حالى بود که شمار مسلمانان از سه هزار نفر تجاوز نمى‏کرد.۱ شمار لشکر کفر، به اندازه‌ای بود که مسلمانان را از هر سو محاصره کردند.

به طور طبیعی وقتی انسان، با دشمن مسلّح به تجهیزات و افراد فراوان رویارو ‌شود، ترس وجودش را فرا می‌گیرد و از پیکار با چنین دشمنی هراسان می‌گردد؛ ولی مسلمانان در نبرد احزاب، با مشاهده جمعیت انبوه دشمن، صحنه پیش روی خود را وعده الهی خواندند و بی

1.. ر.ک: تفسیر نمونه: ج ۱۷ ص ۲۵۱.


ایمان در قرآن
258

وقتی ابو سفیان و یارانش از اُحُد باز گشتند، در میانه راه از بازگشت خود پشیمان شدند و یکدیگر را سرزنش کردند که چرا پیامبر را نکشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتند از همان جا به سمت مدینه باز گردند و مسلمانان را به کلّى نابود سازند. وقتی این خبر به پیامبر صلی الله علیه و اله رسید، تصمیم گرفت برای رویارویی با دشمن آماده شود. به همین دلیل، یاران خود را که از جراحت‌های نبرد اُحُد رنج می‌بردند، جمع کرد و به آنان براى تعقیب ابو سفیان فرمان داد. جمعى از یاران، با وجود زخم‌هایی که بر بدن داشتند، ندای پیامبر صلی الله علیه و اله را لبّیک گفتند و آماده نبرد گردیدند. به دستور پیامبر صلی الله علیه و اله، فقط مجاهدان اُحُد، به این نبرد دعوت شدند.۱ به این ترتیب، عدّه‌ای که بدنشان زخمی بود، دعوت خدا و رسول را اجابت کردند و با بدن‌های زخمی برای نبرد مجدّد آماده شدند. این افراد، کسانی بودند که کشتار اُحُد و زخم‌هایى که بر بدن آنها بود، موجب سستی‌شان نگردید و در یاری دادن به پیامبر صلی الله علیه و اله کوتاهی نکردند. قرآن در باره آنها می‌فرماید:

(الَّذینَ استَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِن بَعدِ ما أصابَهُمُ القَرحُ لِلَّذینَ أحسَنُوا مِنهُم وَ اتَّقَوا أجرٌ عَظیمٌ.۲

۰.کسانى که [بعد از جنگ اُحُد، دعوت] خدا و فرستاده او را [براى تعقیب سپاه قریش] اجابت نمودند، پس از آن که جراحت بدانها رسیده بود، براى کسانى از آنها که نیکى کردند و پروا پیشه نمودند، پاداشى بزرگ است).

در چنین شرایطی، در میان مسلمانان شایع شد که لشکر بزرگ دشمن، با تجهیزات فراوان آماده حمله است و بیش از گذشته برای نابودی مسلمانان متّحد شده است. برخی با سخنان منافقانه تلاش کردند با تضعیف روحیّه مسلمانان، آنها را از رویارویی با قریش و مقاومت در برابر آنها منصرف سازند. این سخنان، نه تنها در دل مسلمانان هراسی ایجاد نکرد، بلکه خداوند بر ایمانشان افزود و آنان را در یاری دادن به پیامبر صلی الله علیه و اله استوار ساخت. آنها با تکیه بر خدا، عازم نبرد شدند و در اثر استقامت ایشان، هراسی به دل دشمن افتاد که

1.. ر.ک: مجمع البیان: ج ۲ ص ۴۴۶.

2.. آل عمران: آیۀ ۱۷۲.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120268
صفحه از 436
پرینت  ارسال به