23
ایمان در قرآن

منافاتی ندارد و احادیث هر دو گروه، به یک حقیقت از ایمان اشاره دارند. این احادیث، با فرض وجود باور قلبی به حقّانیت دین، بر عمل کردن بر اساس آن باور، تأکید دارند؛ زیرا لازمه عمل کردن به وسیله اعضا و جوارح، داشتن باور قلبی است و تا انسان به چیزی باور قلبی نداشته باشد، نمی‌تواند بر اساس آن عمل کند. در حقیقت، اعمال انسان‌ها از باورهای ایشان بر می‌خیزد و نشانگر اندیشه‌هایی است که در جان و قلب آنها جای گرفته است. انسان زمانی زندگی خود را بر اساس دستورهای دینی سامان می‌بخشد که باورهای دینی به قلب او راه یافته باشند. پس، از آن جا که این احادیث با فرض وجود باور قلبی، بر اقرار و عمل به دین تأکید دارند، منافاتی با احادیث پیشین ندارند.

۴. عملِ برخاسته از باور قلبی

بر اساس برخی از احادیث، حقیقت ایمان، تنها بر عملی استوار است که از باور قلبی به حقایق الهی برخاسته باشد. در این احادیث به نقش باورِ قلبی و اقرار زبانی در شکل‌گیری ایمان اشاره نشده است و یگانه عاملِ مؤثّر در ایمان، اقدام عملی دانسته شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.الإیمانُ عَمَلٌ کُلُّهُ وَ القَولُ بَعضُ ذَلِکَ العَمَلِ.۱

۰.ایمان، همه‌اش کردار است و گفتار هم برخی از آن کردار است.

مراد از گفتار، اظهار شهادتین به وسیله زبان است.۲ همان طور که انجام عبادات و ترک محرّمات به حرکت اعضا و اندام‌های انسان وابسته است، جاری کردن شهادتین هم به حرکت زبان وابسته است که از اعضای انسان به شمار می‌آید. بنا بر این، زمانی که انسان به یگانگی خداوند و نبوّت خاتم انبیا شهادت می‌دهد، عملی از او صادر می‌شود که در کنار نماز و روزه و سایر اعمال، ایمان انسان را تحقّق می‌‌بخشد. پس ایمان در اقدام‌های عملی خلاصه می‌شود و تنها عامل سازنده ایمان، عمل انسان است. گفتن شهادتین هم کار زبان

1.. الکافی: ج ۲ ص ۳۴ ح ۱.

2.. یعنی به زبان بگوید: أشهد أن لا إله إلّا اللّٰه و أشهد أنّ محمّداً رسول اللّٰه.


ایمان در قرآن
22

بر خلاف تفسیر پیشین که بر باور قلبی، اقرار زبانی و التزام عملی استوار بود، در این تفسیر، باور قلبی لحاظ نشده است و برای تحقّق ایمان، بر عمل به دستورهای دینی تکیه شده است.

پافشاری ائمّه علیهم السلام بر پایبندی عملی به دستورهای دینی، با فضای فکری حاکم بر زمان صدور این احادیث، ارتباطی نزدیک دارد. تأکید فراوان احادیث بر عمل کردن، به خاطر اندیشه‌های باطلی بوده که در میان مسلمانان زمان ائمّه علیهم السلام رواج داشته است. در آن دوران، گروهی از مسلمانان به خاطر حفظ مصالح سیاسی، با زبان به اسلام اعتراف داشتند و خود را مسلمان می‌دانستند؛ ولی در مقام عمل، به قوانین و رفتارهای اسلامی، تقیّدی نداشتند. این افراد برای توجیه رفتارهای خود، اندیشه ایمانِ بدون عمل را در جامعه اسلامی گسترش دادند که به طرفداران آن، مُرجئه گفته می‌شود. بر اساس این اندیشه، مسلمان می‌تواند با حفظ باورها و عقاید خود، بی ‌آن که به ایمان او خدشه‌ای وارد شود، به هر جنایتی دست بزند. ۱

در مقام مبارزه با این اندیشه، ائمّه علیهم السلام مردم را به عمل جوارحی تشویق کرده و آن را از شرایط ایمان قرار داده‌اند. ایشان در مقام تخریب پایه‌های تفکّر نادرستی که ایمان را فقط شهادت زبانی می‌داند، بر عمل تأکید کرده‌اند تا مردم بدانند با گفتن شهادتین، حظّی از ایمان به آنها نمی‌رسد، مگر این که در مقام عمل، باورهای خود را به اثبات برسانند. از نظر ائمّه علیهم السلام کسی که در مقام عمل، به احکام اسلامی پایبند نباشد، مؤمن به شمار نمی‌آید. مؤمن، کسی است که در مقام عمل، به نماز، روزه، زکات و سایر احکام اسلامی پایبند باشد، نه این که فقط ادّعای اسلام را بر زبان جاری کند.

بنا بر این، آنچه در این دسته از احادیث در تفسیر ایمان بیان می‌شود، با تفسیر پیشین

1.. معاویه از کسانی است که در ترویج این اندیشه نقش مؤثّری داشته است. زمانی که او حکومت اموی را در جامعۀ اسلامی پایه‌ریزی کرد و زمام خلافت اسلامی را در دست گرفت، برای حفظ سلطۀ سیاسی بر مردمان مؤمن و مسلمان، ناگزیر خود را مسلمان ‌خواند. در عین حال برای طرّاحی سیاست‌ها و رفتارهای حکومتی، خود را از بندِ دین رها می‌دانست. او برای توجیه سیاست‌ها و اعمال ناشایست حکومت اموی، در پی چاره‌ای بود که دست او را آزاد بگذارد. برای این منظور، اندیشۀ ایمانِ بدون عمل را در جامعۀ اسلامی گسترش داد.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120147
صفحه از 436
پرینت  ارسال به