ندارم، آیا این دروغ به شمار میآید؟ پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود:
۰.إنَّ الکَذِبَ لَیُکتَبُ حَتَّى یُکتَبَ الکُذَیبَةُ کُذَیبَةً.۱
۰.دروغ نوشته میشود. حتّی دروغ کوچک هم «دروغ کوچک» نوشته میشود.
۸. روا شمردن حرامها۲
یکی از آفتهای ایمان، روا شمردنِ اموری است که در دین الهی به عنوان حرام معرّفی شدهاند. از نظر لغت، حرام، چیزی است که از آن منع شده۳ و در مقابل حلال قرار دارد.۴ از این رو، هر امری که در شریعت ممنوع دانسته شود، حرام الهی به شمار میآید. با توجّه به ممنوعیت ترک واجب، میتوان وا نهادنِ واجبات را نیز همچون انجام محرّمات، حرام الهی دانست. حرام الهی، به منزله قُرقگاه الهی است که حفظ حریم آن، از نشانههای نیکفرجامی است و شکستن آن، گناه و نافرمانی خداوند به شمار میآید.
گناه و نافرمانی خداوند، به دو شکل صورت میگیرد: گاهی گنهکار، به ناروا بودن نافرمانی و سرکشی، گردن مینهد و در هنگام ارتکاب گناه، خود را خطاکار میداند. در این صورت، به وقت ندامت، راه توبه و بازگشت به روی او باز است؛ ولی گاهی افزون بر گناه و نافرمانی، ناشایستی عمل خویش را انکار میکند و حرام الهی را روا و جایز میشمرد. روا دانستن حرام الهی، آفت ایمان است و بنیاد ایمان را از پایه ویران میکند.
باور به ناروا بودنِ آنچه از نگاه آیین الهی، به عنوان حرام شناخته میشود، امری ضروری است و همگان باید آن را به عنوان قانون دین بپذیرند و احترام آن را بر خود لازم بدانند. مؤمن، کسی است که افزون بر پایبندی اعتقادی به برنامهها و قوانین دین، به ورای آنچه خداوند از آن نهی فرموده، قدم نگذارد و از انجام حرام الهی بپرهیزد. کسی که افزون بر پرهیز از کارهای ناشایستی که
1.. بحار الأنوار: ج ۶۹ ص ۲۵۸.
2.. آنچه تا کنون در بحث آفتهای ایمان مطرح شد، اموری هستند که در قرآن کریم، به عنوان آفت ایمان ذکر شدهاند. در برخی از احادیث نیز اموری به عنوان آفت ایمان مطرح شدهاند که برای تکمیل بحث آفتهای ایمان، به آنها میپردازیم. آنچه از این پس ذکر میشود، آفتهای ایمان از نگاه احادیث هستند که با هدف کامل شدن بحث به آنها اشاره میکنیم.
3.. «الحرام الممنوع منه» (مفردات ألفاظ القرآن: ص ۱۱۴).
4.. «و الحرام ضدّ الحلال» (کتاب العین: ج ۳ ص ۲۲۳).