177
ایمان در قرآن

است که انسان، خود را بزرگ‌تر از دیگری می‌بیند و بزرگ‌ترین تکبّر، تکبّر ورزیدن در برابر خداست، به معنای خودداری از پذیرش حق و اقرار به بندگی او.

انسانِ خودبزرگ‌بین، خویشتن را موجودِ برتر می‌شمارد و در برابر دیگران، خود را بزرگ جلوه داده، از هر چیز و هر کس، بالاتر می‌داند. از این رو، در برابر مردم بزرگی نشان می‌دهد و خود را برتر از ایشان قلمداد می‌‌کند؛ بلکه گاهی در برابر خداوند گردن‌فرازی و بزرگ‌انگاری می‌کند و تسلیم حق نمی‌شود. احساس بزرگی در برابر خداوند، خطرناک‌ترین نوع استکبار است که سرانجام آن، خودداری از پذیرش حق و رهایی از قید بندگی خداوند است. کسی که در برابر خداوند، بزرگی ورزد، خود را بنده خداوند نمی‌داند.

هر یک از انواع کبرورزی و استکبار، آفت ایمان است و همچون سایر گناهان، زمینه ویرانه شدن و فساد دل را فراهم می‌آورد. پافشاری و مداومت بر کبرورزی، انسان متکبّر را سرکش و نافرمان بار می‌آورد و شهامت حق‌پذیری را در وجود او کم‌رنگ می‌کند. از این رو، انسان متکبّر برای اثبات برتری خود، حقوق دیگران را نادیده ‌می‌انگارد و در هر حال، خود را صاحب حق می‌داند. نهادینه شدن این بینش در وجود انسان، موجب نادیده گرفتن حقّ خداوند و بزرگی کردن در برابر او می‌شود که سرانجام آن، سلب گوهر ایمان است.

بنا بر این، گردن‌فرازی و بزرگ‌انگاری در هر اندازه‌ای، سبب تیرگی جان و فساد ایمان می‌شود. چنانچه انسان در آغاز، آثار این آفت را با آب توبه، از جان و روح خود بزداید، تیرگی آن از بین می‌رود و چنانچه از توبه سر باز زند و با رضایت درون، بر گردنکشی اصرار ورزد، کبرورزی در وجود او ملکه می‌شود. در این صورت، جان و روح او تیره می‌گردد و جایی برای گوهر ایمان باقی نمی‌ماند. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله خطاب به ابو ذر فرمود:

۰.یا أبا ذَرٍّ! مَن ماتَ وَ فی قَلبِهِ مِثقالُ ذَرَّةٍ مِن کِبرٍ لَم یَجِد رَائِحَةَ الجَنَّةِ إلَّا أن یَتُوبَ قَبلَ ذَلِک.۱

۰.ای ابو ذر! هر کس بمیرد و در دلش ذرّه‌ای تکبّر باشد، بوی بهشت را استشمام نمی‌کند، مگر این که پیش‌ از آن توبه کند.

1.. الأمالی، طوسی: ص ۵۳۸.


ایمان در قرآن
176

رسید که در مقابل امیر مؤمنان علیه السلام ایستادند. در پایان نبرد، در حالی که سرهاى نهروانیان بر زمین افتاده بود، امیر مؤمنان علیه السلام با نوک شمشیر، کمیل را به یکى از سرها متوجّه ساخت و او دریافت که این، همان شخصى است که در آن شب، با تلاوت قرآن، او را به شگفت آورده بود.

خوارج در آغاز از مؤمنان بودند؛ ولی به خاطر آمیخته شدنِ ایمانشان با ستم، از گروه مؤمنان خارج شدند و اعمال خود را تباه ساختند. آنان در اثر ظلم و تجاوز، از صف مؤمنان فاصله گرفتند و با شمشیر کشیدن در برابر امیر مؤمنان علیه السلام، به رهبر و امام خود، ستم روا داشتند و از ایمان جدا شدند. شورش آنها در برابر امیر مؤمنان علیه السلام، ظلم و ستم به حکومت اسلامی بود. بر اساس کلام امام صادق علیه السلام، طغیانگری در برابر حکومت امیر مؤمنان علیه السلام، به آمیخته شدنِ ایمان خوارج با ستم انجامید.

امام صادق علیه السلام به ابو بصیر هشدار می‌دهد که مبادا تو هم به سرنوشت کسانی دچار شوی که در برابر امامت می‌ایستند و به امام خود ظلم می‌کنند؛ چرا که ظلم به امام سبب می‌شود که گوهر ایمان از انسان سلب شود.

۳. استکبار و گردن‌فرازی

استکبار در لغت، آن است که فردی شایستگی بزرگی نداشته باشد و اظهار بزرگی کند و خود را بزرگ‌تر از آنچه هست، بداند.۱ بنا بر این، اظهار بزرگی و خودبزرگ‌بینی که از روی حق نباشد، استکبار است. مستکبر، کسی است که خودبزرگ‌بینی را پیشه سازد و از اعتراف به حق خودداری کند. راغب اصفهانی، مفهوم کبر، تکبّر و استکبار را به هم نزدیک دانسته، در باره مفهوم «کبر» می‌نویسد:

۰.فالكبر الحالة التي یتخصّص بها الإنسان من إعجابه بنفسه، و ذلک أن یرى الإنسان نفسه أكبر من غيره، و أعظم التكبّر التكبّر على اللّٰه بالامتناع من قبول الحقّ و الإذعان له بالعبادة.۲

۰.کبر، حالتی است که ویژه انسان است و از خودبینی او حاصل می‌آید و آن، چنان

1.. «استکبر الرجل: رفع نفسه فوق مقدارها، و الاستكبار: طلب الترفّع و ترک الإذعان للحقّ» (مجمع البحرین: ج ۴ ص ۹).

2.. مفردات ألفاظ القرآن: ص ۴۲۱.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120272
صفحه از 436
پرینت  ارسال به