13
ایمان در قرآن

۱. شریعت اسلام

در برخی از آیات قرآن، اهل ایمان در کنار پیروان سایر ادیان الهی ذکر شده‌اند. مراد از ایمان در این آیات، شریعتی است که از سوی خداوند بر قلب مقدّس پیامبر صلی الله علیه و اله وحی شده است:

۰.(إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارىٰ‏ مَن آمَنَ بِاللهِ وَ الیَومِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنُونَ.۱

۰.به یقین، کسانى که به اسلام ایمان آورده‏اند و کسانى که یهودى و صابئی۲ و مسیحی ‌اند، هر کس [از این گروه‏ها که در عصر پیامبر خود] به خدا و روز واپسین ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده باشد، [در روز قیامت] نه بیمى بر آنها مى‏رود و نه اندوهگین مى‏شوند).

مؤمنانی که در کنار یهودیان و صابئیان و مسیحیان ذکر شده‌اند، پیروان شریعت اسلام هستند که مسلمان نامیده می‌شوند. بنا بر این در این جا ایمان به معنای دین اسلام به کار رفته است.

۲. باور قلبی همراه با اقرار زبانی

در برخی از آیات قرآن، واژه «ایمان» برای باورِ حقایق دینی همراه با اقرار زبانی، به کار رفته است. در این آیات، مفهوم ایمان بر دو پایه اعتقاد قلبی و اعتراف زبانی استوار است. کاربرد این معنا، در آیاتی است که خداوند، واژه ایمان را در کنار عمل صالح به کار برده است:

۰.(إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُم خَیرُ البَرِیَّةِ.۳

۰.مسلّماً کسانى که ایمان آورده و عمل‏هاى شایسته انجام داده‏اند، آنهایند که بهترین مخلوقات اند).

در چنین آیاتی، به کسی که حقایق غیبی عالم را باور و با زبان به آنها اعتراف کند، مؤمن گفته شده است. خداوند در این آیات، عمل صالح را از مفهوم ایمان جدا کرده و در کنار آن قرار داده است.

1.. مائده: آیۀ ۶۹.

2.. پیروان نوح یا یحیی علیهما السلام.

3.. بیّنه: آیۀ ۷.


ایمان در قرآن
12

دیگر لغت‌شناسان نیز مفهوم لغوی واژه «ایمان» را تصدیق و گواهی بر درستی می‌دانند. به باورِ ابو منصور ازهری، دانشمندان لغت‌شناس و دیگران، معنای ایمان را تصدیق می‌دانند و همگان در این معنا، اتّفاق ‌نظر دارند.۱ خلیل بن احمد فراهیدی نیز مفهوم لغوی ایمان را تصدیق دانسته و در مقام ذکر شاهدی بر این معنا، به قرآن تمسّک کرده، می‌نویسد:

۰.این که خداوند، از قول برادران یوسف علیه السلام می‌فرماید: (ما أَنتَ بِمُؤمِنٍ لَنا) به این معناست که آنها به پدر خود گفتند: تو تصدیق کننده ما نیستی.۲

از این رو، ایمان آوردن به یک امر، به معنای تصدیق و گواهی دادن بر درستی آن است. زمانی کسی به چیزی ایمان ندارد که درستی و صحّت آن را نپذیرفته باشد. به همین دلیل، مراد برادران یوسف از ایمان نداشتن پدر به آنها این بود که پدرشان آنها را تصدیق نمی‌کند.

پس با وجود این که در لغت برای مادّه «أمن» دو مفهوم «آرامش دل» و «تصدیق» بیان شده است، می‌توان هر دو مفهوم را با یکدیگر جمع کرد و گفت: واژه «ایمان» در لغت به معنای تصدیق و گواهی بر راستی است که از اطمینان و آرامش دل بر می‌خیزد.

کاربردهای واژه «ایمان» در قرآن

آرا و نظرهای فراوانی از سوی فقها، متکلّمان و مفسّران، در باره مفهوم واژه ایمان بیان شده۳ که بررسی آنها بسیار زمانبَر است و در این کتاب، مجال طرح آنها نیست. آنچه در این بحث، شایسته توجّه و بررسی است، آشنایی با نگاه قرآن و احادیث به مفهوم ایمان است. از این رو با گذر از آرای مطرح شده، برای دستیابی به مفهوم «ایمان» از متن قرآن و احادیث بهره‌ می‌گیریم.

برای دستیابی به مفهوم واژه «ایمان» در قرآن کریم، لازم است در آغاز با کاربردهای این واژه در قرآن آشنا شویم تا در نهایت به دیدگاه قرآن در باره مفهوم ایمان برسیم. در قرآن کریم، این واژه در چند معنا به کار رفته است:

1.. «و اتّفق أهل العلم من اللغويّين و غيرهم أنّ الإيمان معناه التصديق» (تهذیب اللغة: ج ۱ ص ۲۱۰ مادّۀ «أمن»).

2.. «و الإيمان: التصديق نفسه، و قوله تعالى: (ما أَنتَ بِمُؤمِنٍ لَنا) أی: بمصدّق» (کتاب العین: ج ۸ ص ۳۸۹ مادّۀ «أمن»).

3.. برای آگاهی بیشتر در بارۀ مفهوم ایمان از نگاه محدّثان، مفسّران و متکلّمان، ر.ک: المعجم فی فقه اللغة القرآن و سرّ بلاغته: ج ۳ ص ۶۲۹ ـ ۶۵۳ ونضرة النعیم: ج ۳ ص ۶۴۱ ـ ۶۴۵ (عنوان ایمان).

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120211
صفحه از 436
پرینت  ارسال به