115
ایمان در قرآن

دو. بهشت و دوزخ: اعتقاد به بهشت به عنوان خانه امن الهی برای صالحان و دوزخ به عنوان محلّی برای کیفر گنهکاران و معصیتکاران، از دیگر نکات عقیدتی است که عبد‌ العظیم حسنی به آن پرداخته است:

۰.وَ إِنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ وَ النَّارَ حَقٌّ.

۰.[معتقدم که] بهشت، راست است و آتش [دوزخ]، راست است.

سه. صراط: از دیگر مسائل اعتقادی، باور به صراط است. مراد از صراط، مسیری است که انسان برای رسیدن به بهشت باید از آن عبور کند. انسان مؤمن باید به حقّانیت صراط معترف باشد. عبد‌ العظیم حسنی به حقّانیت صراط نیز اعتراف می‌کند و می‌گوید:

۰.وَ الصِّرَاطَ حَقٌّ.

۰.و [معتقدم که] صراط، راست است.

چهار. میزان: مراد از میزان، معیار و سنجه‌ای است که در قیامت، اعمال انسان را با آن می‌سنجند. قرآن از حقّانیت این سنجه یاد می‌کند و می‌فرماید:

۰.(وَ الوَزنُ یَومَئِذٍ الحَقُّ.۱

۰.سنجش [عقاید و اعمال] در آن روز، حق [و راست] است).

روز قیامت، اعمال و عقاید انسان را با یک معیار و میزان می‌سنجند که بر اساس آن، اعمال هر فردی وزن مخصوصی پیدا می‌کند. به طور مسلّم، حقیقت و چیستی این میزان، فرسنگ‌ها با میزان‌های دنیوی تفاوت دارد؛ امّا همین اندازه که انسان باور داشته باشد که در قیامت اعمالش با ملاکی سنجیده و ارزشیابی می‌گردد، کافی است. عبد‌ العظیم علیه السلام نیز به همین اندازه در عقاید خود، به مسئله میزان، اقرار کرده است:

۰.وَ المِیزَانَ حَقٌّ.

۰.و [معتقدم که] میزان راست است.

در پایان این بخش، باور به اصل قیامت بیان می‌شود و عبد‌ العظیم حسنی، باور خود را

1.. اعراف: آیۀ ۸.


ایمان در قرآن
114

اشاره می‌فرماید:

۰.(سُبحانَ الَّذی أَسرى‏ بِعَبدِهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ إِلَى المَسجِدِ الأَقصَى الَّذی بارَکنا حَولَهُ لِنُرِیَهُ مِن آیاتِنا.۱

۰.منزّه است آن [خدایى] که بنده خود را در شبى از مسجد الحرام به سوى مسجد الأقصى سیر داد؛ مسجدى که اطراف آن را مبارک کرده‏ایم تا برخى از نشانه‏هاى [توحید و قدرت و حکمت] خودمان را به او نشان دهیم).

باور به اصل حقّانیت معراج، لازم و ضروری است و ما باید پیامبر خدا صلی الله علیه و اله را در مسئله معراج تصدیق کنیم و بپذیریم که پیامبر صلی الله علیه و اله به معراج رفته است.

در بیان عبد‌ العظیم، به این مطلب اشاره شده است:

۰.وَ أَقُولُ إِنَّ المِعرَاجَ حَقٌّ.

۰.معتقدم که معراج [پیامبر صلی الله علیه و اله]، راست است.

۶. حوادث پس از مرگ

پیش از این به برخی احادیثی که ایمان به حوادث پس از مرگ را لازم می‌دانند، اشاره شد. عبد‌ العظیم حسنی علیه السلام نیز در بیان عقاید خود، به برخی از مسائل مرتبط با حوادث پس از مرگ اشاره نموده است که لازم است انسان مؤمن با آنها آشنا و به آنها ایمان داشته باشد. در کلام ایشان، به موارد زیر اشاره شده است:

یک. سؤال در قبر: انسان با ورود به عالم برزخ، به وسیله دو مَلَک ـ که نکیر و مُنکر نامیده‌ شده‌اند  ، مورد سؤال قرار می‌گیرد. این دو مَلَک از عقاید او سؤال می‌کنند و در باره مسائل اعتقادی و باورهایش از او بازجویی می‌نمایند. انسان مؤمن باید به حقّانیت این سؤال و جواب باور داشته باشد، چنان که عبد‌ العظیم می‌گوید:

۰.وَ المُسَاءَلَةَ فِی القَبرِ حَقٌّ.

۰.[معتقدم که] پرسش در قبر، راست است.

1.. اسرا: آیۀ ۱.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120326
صفحه از 436
پرینت  ارسال به