113
ایمان در قرآن

بماند و این افراد در نزد مؤمنان رسوا شوند.

پس از این که کلام امام هادی علیه السلام پایان یافت، عبد‌ العظیم حسنی، به امامت دو امام بعد از ایشان، اقرار کرد و به این ترتیب، عقیده خود را در حوزه امامت کامل نمود. سپس کلام خود را ادامه داد و سایر عقاید خود را بر امام هادی علیه السلام عرضه داشت.

۴. جایگاه ولایت اهل بیت علیهم السلام

ولایت و محبّت اهل بیت علیهم السلام راز رسیدن به سعادت است. انسان مؤمن، نه تنها به نبوّت خاتم انبیا و امامت جانشینان ایشان معترف است، بلکه ولایت اهل بیت علیهم السلام را در راستای ولایت خداوند می‌داند. بر همین اساس، تکلیف خود را با جریان‌هایی فکری و اعتقادی که در سایه ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار ندارند، روشن می‌کند و دشمنان اهل بیت را قاطعانِ طریق سعادت و انسانیت می‌شناسد.

عبد‌ العظیم علیه السلام که در مراتب بالای معرفت به اهل بیت علیهم السلام قرار دارد، باور خود را چنین بازگو می‌کند:

۰.وَ أَقُولُ إِنَّ وَلِیَّهُم وَلِیُّ اللَّهِ وَ عَدُوَّهُم عَدُوُّ اللَّهِ وَ طَاعَتَهُم طَاعَةُ اللَّهِ وَ مَعصِیَتَهُم مَعصِیَةُ اللَّه.

۰.معتقدم که دوست آنان، دوست خدا و دشمن آنان، دشمن خدا، و فرمان‌برداری از آنان، فرمان‌برداری از خدا و نافرمانی از آنان، نافرمانی از خداست.

مؤمنان در پی این اعتقاد، اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و اله را به عنوان پیشوایان هدایت برگزیده‌اند و اطاعت آنها را بر خود واجب می‌دانند.

۵. معراج

یکی از اموری که انسان باید به آن اعتقاد داشته باشد، حقّانیت معراج است. مراد از معراج، سفر معنوی پیامبر صلی الله علیه و اله به آسمان‌هاست که در این سفر معنوی، مسائلی برای ایشان رخ داده است.۱ خدای متعال در قرآن به مسئله اِسرا ـ که مقدّمه معراج پیامبر صلی الله علیه و اله بوده است ‌ ، چنین

1.. در شرح واقعۀ معراج و مسائلی که برای پيامبر صلی الله علیه و اله در شب معراج رخ داده است، احادیث مفصّلی وجود داردکه علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان به آنها اشاره کرده است. برای آگاهی بیشتر، ر.ک: المیزان: آیۀ اوّل ازسورۀ اسرا.


ایمان در قرآن
112

ثُمَّ مُوسَى بنُ جَعفَرٍ ثُمَّ عَلِیُّ بنُ مُوسَى ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِیٍّ ثُمَّ أَنتَ یَا مَولَایَ.

۰.معتقدم که پیشوا و جانشین و زمامدارِ پس از او، امیر مؤمنان علی بن ابی‌طالب علیه السلام است، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمّد بن علی، سپس جعفر بن محمّد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمّد بن علی و سپس شما، ای سَرورم!

با توجّه به این که عبد‌ العظیم حسنی در دوران امام هادی علیه السلام به سر می‌برد، وقتی به امامت امام هادی علیه السلام اقرار کرد، در باره امامت امامان بعدی سخنی نگفت و از امامان بعدی‌ نام نبرد. در این هنگام، امام هادی علیه السلام برای کامل شدن اعتقاد او در حوزه امامت، در میانه کلام او فرمود:

۰.وَ مِن بَعدُ (بَعدِی) الحَسَنُ ابنِی فَکَیفَ لِلنَّاسِ بِالخَلَفِ مِن بَعدِهِ؟

۰.و پس از من، فرزندم حسن. [آیا می‌دانی] مردم با جانشینِ پس از او، چگونه خواهند بود؟

امام هادی علیه السلام در این فراز حدیث، علاوه بر تکمیل عقیده امامت، مسئله مهدویّت را به صورت ویژه و با بیانی متفاوت، در قالب پرسش مطرح می‌فرماید و سپس برخی از ویژگی‌های دوازدهمین جانشین پیامبر خدا صلی الله علیه و اله را بیان می‌کند. این، نشان می‌دهد که در حوزه امامت، علاوه ‌بر اعتقاد به امامت امامان دوازده‌گانه، باور به آخرین جانشین پیامبر صلی الله علیه و اله با ویژگی‌های مخصوص آن، لازم است.

عبد العظیم حسنی در واکنش به پرسش امام، چگونگی امر جانشین امام عسکری علیه السلام را از خود امام هادی علیه السلام می‌پرسد و امام در پاسخ او می‌فرماید:

۰.لِأَنَّهُ لَا یُرَى شَخصُهُ وَ لَا یَحِلُّ ذِکرُهُ بِاسمِهِ حَتَّى یَخرُجَ فَیَملَأَ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَمَا مُلِئَت جَوراً وَ ظُلماً.

۰.چون او از دیده‌ها غایب می‌شود و بردن نامش روا نیست تا آن گاه که ظهور کند. آن گاه زمین را همچنان که از ستم و کژی آکنده شده است، از داد و راستی می‌آکَنَد.

این اعتقاد سبب می‌شود تا در عصر غیبت، بازار مدّعیان دیدارهای ساختگی، بی‌رونق

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120159
صفحه از 436
پرینت  ارسال به