۰.چون متأخّر است و بعد از دنیا فرا میرسد، سالهایش به وصف نمیآیند و روزهایش بیشمارند و ساکنانش نمیمیرند.
زندگی پس از دنیا، ابدی است و نمیتوان روزها و سالهای آن را شمارش کرد. این که مجموعه آخرت را یک روز حساب کردهاند، به این دلیل است که «یوم» در قرآن، معانی مختلفی دارد. در این جا مراد از «یوم»، دوره است. از این رو، منظور از «یوم الآخر»، دوران آخرت است.
امیر مؤمنان علیه السلام نیز در باره وجه نامگذاری آخرت میفرماید:
۰.سُمِّیَتِ الآخِرَةُ آخِرَةً لِأَنَّ فِیهَا الجَزَاءَ وَ الثَّوَابَ.۱
۰.آخرت از آن رو آخرت نامیده شده که سزا و پاداش در آن جاست.
دنیا، زمینهسازِ روزی است که در آن، کیفر اعمال خوب و بد داده میشود. دنیا محلّ عمل است و آخرت، محلّ پاداش و جزای اعمالی است که در دنیا انجام شده است. چون جزا و ثواب، بعد از عمل و مترتّب بر آن است، نام دوران جزا و ثواب را آخرت گذاشتهاند.
بر اساس احادیث، آخرت از قبر شروع میشود. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله میفرماید:
۰.إِنَّ القَبرَ أَوَّلُ مَنَازِلِ الآخِرَة.۲
۰.قبر، نخستین منزل آخرت است.
به محض قبض روح، انسان وارد منازل آخرت میشود و آنها را یکی پس از دیگری طی میکند. نخستین منزل، قبر است و سپس محشر و قیامت است. سومین منزل، صراط است و در چهارمین منزل، انسان وارد بهشت یا دوزخ میشود.
۷. ایمان به رسالت خاتم پیامبران و کتاب آسمانی او
پیشتر، ایمان به نبوّت پیامبران و کتابهای آسمانی، به عنوان یکی از اموری که از نظر قرآن ایمان به آنها واجب است، مطرح گردید. با این که پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله یکی از پیامبران الهی و