371
ایمان در قرآن

مَلُومینَ فَمَنِ ابتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.۱

۰.و آنان که نگه‌دارنده نیروى شهوت خویش ‏اند، مگر با همسران خود یا کنیزانی که در ملک آنهایند؛ چرا که آنان [در کامجویی در این دو مورد] مورد سرزنش نیستند. پس هر که [برای التذاذ جنسی] فراتر از این جوید، چنین کسانى از حد گذرانندگان [از دستور اسلام] اند).

واژه «فُروج» جمع «فَرج» به معنای شرمگاه و عورت زن و مرد است. حفظ فروج، کنایه از پاک‌دامنی جنسی و پرهیز از آمیزش جنسی نامشروع مانند زنا، لواط و یا جمع شدن با حیوانات است.۲ مؤمنان، کسانی هستند که ایمان، آنها را از‌ آلودگی جنسی حفظ می‌کند. آنها دامن خود را پاک نگاه می‌دارند و شرمگاه خود را جز در مورد همسران و کنیزکان خویش، حفظ می‌کنند. اگر کسی از این مرز تجاوز کند و با غیر از همسر و کنیز خود آمیزش جنسی داشته باشد، متجاوز از حدود الهی به شمار می‌آید و نمی‌تواند مؤمن حقیقی باشد.

بر اساس این آیه، هر نوع ارضای جنسی که خارج از آمیزش با همسر یا کنیز باشد، تجاوز از مرز است و بهره‌گیری جنسی صحیح به شمار نمی‌آید. یکی از مصادیق این آیه نورانی، استمنا (خوداِرضایی) است. امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤالی در باره استمنا فرمود:

۰.إثمٌ عَظِیمٌ قَد نَهَى اللَّهُ تَعالَى عَنهُ فِی کِتابِهِ وَ فاعِلُهُ کَناکِحِ نَفسِهِ وَ لَو عَلِمتُ بِمَن یَفعَلُهُ ما أکَلتُ مَعَهُ.۳

۰.گناه بزرگی است که خدای متعال در کتاب خود از آن نهی فرموده است و کننده این کار مانند کسی است که با خودش ازدواج کند. اگر بدانم کسی این کار را می‌کند، هرگز با او غذا نمی‌خورم.

امام علیه السلام در بیان مستند قرآنی این مطلب می‌فرماید:

۰.قَولُ اللَّهُ (فَمَنِ ابتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ) وَ هُوَ مِمَّا وَراءَ ذَلِکَ.

1.. مؤمنون: آیۀ ۵ ـ ۷.

2.. ر.ک: المیزان: ج ۱۵ ص ۱۰.

3.. بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۳۰ ح ۱.


ایمان در قرآن
370

‌می‌نهد و خود را در نپرداختن واجبات مالی، خطاکار می‌داند؛ ولی گاهی افزون بر نافرمانی در پرداخت واجبات مالی، به انکار دستور خداوند در زمینه پرداخت زکات و حقوق مالی رو می‌آورد و زکات را از دستورهای اسلام خارج می‌داند. چنین رفتاری در برابر ضروریّات دین و احکام مسلّم الهی، به انکار نبوّت و احکام قرآن باز می‌گردد و در حکم کفر است. بنا بر این، کسی که زکات را انکار و از پرداخت آن خودداری کند، افزون بر گنهکار بودن، در حکم کافر است.

از سویی، کسی که حقّانیت حکم زکات را پذیرفته است ولی به خاطر پیروی از هوای نفس و شیطان، از پرداخت آن خودداری می‌کند، ‌گنهکار است؛ ولی کافر به شمار نمی‌آید؛ چرا که او از باب معصیت، زکات مال خود را نمی‌دهد، نه از باب کفر. او به کمال ایمان دست نیافته و باورهایش به آفت دچار شده‌اند. چنین فردی، در اثر خودداری از دستور خداوند، به شرک خفی گرفتار آمده است. بنا بر این، عدم پرداخت‌ زکات مال و سرپیچی از دستور زکات، در صورتی که با انکار حکم الهی همراه نباشد، نشانه کامل نبودن ایمان است و موجب کفر نمی‌گردد.

۴. پاک‌دامنی

ایمان برای انسان مؤمن، پاک‌دامنی و عفّت به ارمغان می‌آورد و او را از آلودگی جنسی نگه می‌دارد. ابتلا به آلودگی جنسی، نشانه ضعف ایمان است و مؤمنان حقیقی، دامن خویش را از آلودگی به چنین گناهانی پاکیزه نگه می‌دارند. از نگاه قرآن، آمیزش جنسی مؤمن، به همسران و کنیزانش اختصاص دارد و او شرمگاهش را از غیر آنها می‌پوشاند. کسی که شهوت خویش را از غیر همسر و کنیز خود نگه دارد، در حریم پاک‌دامنی و عفّت باقی می‌ماند و با کامجویی حلال، از تجاوز به حدود الهی و نافرمانی خداوند، در امان می‌ماند.

خدای متعال در بیان چهارمین ویژگی مؤمن، به مسئله پاک‌دامنی اشاره می‌کند و می‌فرماید:

(وَ الَّذینَ هُم لِفُرُوجِهِم حافِظُونَ إلَّا عَلى‏ أزواجِهِم أو ما مَلَکَت أیمانُهُم فَإنَّهُم غَیرُ

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120530
صفحه از 436
پرینت  ارسال به