321
ایمان در قرآن

مؤمن به شمار آمده است. در احادیث، صفات و نشانه‌های فراوانی برای مؤمن بیان شده که پرداختن به تمام آنها در مجال این بحث نمی‌گنجد.۱ در یک کلام می‌توان گفت به برکت ایمان کامل،‌ انسان به تمام مکارم اخلاقی دست می‌یابد.

۳. آشنایی با برنامه صحیح زندگی

خدای متعال، پیامبر و فرستاده خود را با برنامه هدایت و سعادت به سوی انسان‌ها فرستاده است. پیامبر خدا، افزون بر پاکسازی روح و روان مردم از زشتی‌ها و ترویج مکارم اخلاقی و اعتقادی در میان آنها، به آموزش کتاب آسمانی می‌پردازد. کتاب آسمانی، در بر گیرنده برنامه سعادت حقیقی انسان است و او را با شیوه‌ای از زندگی ـ که خوش‌بختی حقیقی را در پی دارد  ، آشنا می‌سازد. بر این اساس، حکمت بعثت انبیا، ترویج دانش و معرفتی است که راه رسیدن به خوش‌بختی حقیقی را به انسان نشان می‌دهد. کسی که به خدا ایمان آورد و در سایه تعالیم پیامبر، با معارف عمیق کتاب آسمانی آشنا شود، به خوش‌بختی حقیقی راه‌نمایی می‌شود. قرآن کریم، در باره حکمت بعثت می‌فرماید:

(هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ.۲

۰.اوست که در میان اُمّیان (مردم مکّه که غالباً بى‏سواد بودند) فرستاده‏اى از خودشان بر انگیخت که آیاتش را برای آنها تلاوت مى‏نماید و آنها را [از پلیدى‏هاى عقیدتى و اخلاقى و عملى] پاکیزه مى‏کند و به آنها کتاب [آسمانى] و حکمت (معارف دینى و عقلى) مى‏آموزد).

مراد از آموزش کتاب و حکمت، ترویج علوم و معارفی است که برنامه تکامل انسان و روش صحیح زندگی را در بر دارند. از نگاه علّامه طباطبایی، حکمت عبارت است از دانش و معرفت حقیقى که قرآن متضمّن آن است.۳ معرفت حقیقی، دانشی است که سرانجام

1.. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های مؤمن و احادیث مربوط به آنها، ر.ک: دانش‌نامۀ قرآن و حدیث: ج ۸ ص ۳۲۸.

2.. جمعه: آیۀ ۲.

3.. «هي المعارف الحقيقية التي یتضمّنها القرآن» (المیزان: ج ۱۹ ص ۲۶۵).


ایمان در قرآن
320

پنج. زیرکی

به پندار برخی، انسان خوب و متدیّن، کسی است که در زندگی، ساده‌دل و از هر گونه زرنگی و زیرکی، خالی باشد، در حالی که بر اساس احادیث، چنین پنداری، نادرست است و ایمان حقیقی، انسان را زیرک و هوشیار می‌سازد. مؤمن افزون بر صفات نیکی که با خود دارد، زیرک است و در امور زندگی و رفتارهای اجتماعی، فریب نمی‌خورد و سرش کلاه نمی‌رود. این از آثار و برکات ایمان است.

بر این اساس، ساده‌دلی، نشانه ایمان و تدیّن نیست و مؤمن با زیرکی و هوشیاری شناخته می‌شود. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

۰.المُؤمِنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ.۱

۰.مؤمن، زیرک و باهوش و هشیار است.

همچنین در حدیث دیگر می‌فرماید:

۰.لا یُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ واحِدٍ مَرَّتَینِ.۲

۰.مؤمن از یک سوراخ، دو بار گزیده نمی‌شود.

شش. قناعت

ارمغان دیگر ایمان برای مؤمن، قناعت است. اسراف و زیاده‌روی، نشانه ناقص بودن ایمان است. مؤمن واقعی، کسی است که از زیاده‌روی و اسراف، پرهیز و بر ملاک قناعت، زندگی کند. امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید:

۰.لَن یُلقَى المُؤمِنُ إلّا قانِعاً.۳

۰.مؤمن را جز قانع نمی‌یابی.

آنچه گذشت، تنها پاره‌ای از مکارم اخلاقی است که در احادیث، به عنوان ویژگی‌های

1.. بحار الأنوار: ج ۶۴ ص ۳۰۷ ح ۴۰.

2.. صحیح البخاری: ج ۷ ص ۱۰۳.

3.. غرر الحکم: ج ۵ ص ۶۲ ح ۷۴۰۸.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120424
صفحه از 436
پرینت  ارسال به