279
ایمان در قرآن

و احساس می‌کند. در این صورت، تمام عالم را محضر خداوند می‌یابد و او را همه جا همراه خود می‌بیند. به این ترتیب، به برترین نقطه ایمان از نگاه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله دست می‌یابد. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در باره برترین ایمان می‌فرماید:

۰.أفضَلُ الایمانِ أن تَعلَمَ أنَّ اللّهَ مَعَکَ حَیثُ ما کُنتَ.۱

۰.برترین ایمان، آن است که بدانی خداوند همه جا با تو هست.

کسی که با یقین و باور شهودی، حضور خداوند را در همه جا باور کند، پیدا و پنهانش یکی می‌شود و در هر حال، نظارت الهی بر کردار و گفتار خویش را احساس می‌کند. چنین فردی در پنهان، به گونه‌ای رفتار می‌کند که با رفتار آشکارش در میان مردم، تفاوتی ندارد. به همین دلیل از آشکار شدن رفتارهای پنهان خود هراسی ندارد. کسی که پیدا و پنهانش یکی باشد، به بالاترین مراتب رستگاری دست یافته است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

۰.إنَّ أعلَى مَنازِلِ الإیمانِ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ مَن بَلَغَ إلَیها فَقَد فازَ وَ ظَفِرَ وَ هُوَ أن یَنتَهِیَ بِسَرِیرَتِهِ فِی الصَّلاحِ إلَى أن لا یُبالِیَ لَها إذا ظَهَرَت وَ لا یَخافَ عِقابَها إذا استَتَرَت.۲

۰.بالاترین مرتبه ایمان، درجه‌ای است که هر کس به آن دست یابد، رستگار و پیروز شده است و آن، این است که باطن آدمی به آن حد از پاکی برسد که اگر آشکار شود، پروایی نداشته باشد و اگر پوشیده ماند، از کیفر [خدا بر آن] نترسد.

مراتب اسلام و ایمان از منظر علّامه طباطبایی

با توجّه به آنچه گذشت، از نگاه احادیث اهل بیت علیهم السلام، انسان در سیر تکاملی خود به سوی خداوند، چهار مرحله پیش رو دارد. گام نخست، اسلام یا تسلیم ظاهری در برابر حق است. پس از آن، با پذیرش قلبی حق، به پلّه ایمان پا می‌نهد. با پایداری بر ایمان، به پلّه تقوا می‌رسد و متّقی می‌گردد و در نهایت با تداوم تقوا، در اوج نردبان ایمان، یعنی مقام یقین، قرار می‌گیرد. بنا بر این، سیر معنوی به سوی خداوند، چهار مرتبه دارد.

1.. کنز العمّال: ج ۱ ص ۳۷ ح ۶۶.

2.. عدّة الداعی: ص ۲۱۴.


ایمان در قرآن
278

۰.لِأنَّ الإیمانَ ما سَمِعنَاهُ بِآذانِنا وَ صَدَّقناهُ بِقُلُوبِنا وَ الیَقِینُ ما أبصَرناهُ بِأعیُنِنا وَ استَدلَلنَا بِهِ عَلَى ما غابَ عَنَّا.۱

۰.چون ایمان، آن چیزی است که با گوش‌های خود بشنویم و با دل‌هایمان باورش کنیم؛ ولی یقین، آن چیزی است که با چشمان خود ببینیم و از آن به آنچه از دیدِ ما پنهان است، راه ببریم.

کسانی که در پلّه‌های پایین ایمان قرار دارند، از طریق برهان و استدلال، به حقایق الهی باور پیدا می‌کنند. این افراد بر اساس برهان‌های عقلی و نقلی، توحید و نبوّت و حقّانیت آنچه را پیامبر صلی الله علیه و اله از جانب خدا آورده است، می‌پذیرند. بنا بر این، ایمان استدلالی، مربوط به مراتب پایین ایمان است؛ ولی چنانچه مؤمن، به درجات عالی ایمان دست یابد، حقایق و ملکوت عالم را شهود می‌کند و به ایمانِ شهودی دست می‌یابد. در این صورت با گوش و چشمِ جانش، حقایق غیبی را می‌بیند و می‌شنود و از باطن عالم خبردار می‌گردد. چنین ایمانی، بر پایه برهان و استدلال نیست و ایمان شهودی نامیده می‌شود.

ایمان شهودی، همان یقین است که بالاترین مرتبه ایمان به شمار می‌آید. بر اساس برخی احادیث، نهایت ایمان، رسیدن به مقام یقین و شهود حقایق عالم است. امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید:

۰.غایَةُ الإیمانِ الإیقانُ.۲

۰.هدف نهایی ایمان، یقین است.

امام علی علیه السلام در حدیث دیگر می‌فرماید:

۰.أفضَلُ الإیمانِ حُسنُ الإیقانِ.۳

۰.برترین ایمان، یقین نیکوست.

کسی که به یقین نیکو و حقیقی دست یابد، خداوند و حقایق عالم را با چشم دل، شهود

1.. مشکاة الأنوار: ص ۴۸.

2.. غرر الحکم: ج ۴ ص ۳۶۸ ح ۶۳۴۶.

3.. غرر الحکم: ج ۲ ص ۳۹۷ ح ۲۹۹۲.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120600
صفحه از 436
پرینت  ارسال به