275
ایمان در قرآن

۰.الإسلامُ هُوَ التَّسلِیم.۱

۰.اسلام، تسلیم است.

کسی که با زبان به وحدانیت خداوند و نبوّت خاتم انبیا شهادت دهد و در ظاهر، بر اساس عقاید دینی رفتار کند، به پلّه نخست دین گام نهاده است، هر چند باورهای دینی در قلب او وارد نشده باشند و در مقام عمل، به دستورهای دین، پایبندی کامل نداشته باشد. این، کمترین درجه بندگی است که بر اساس آن، انسان به ظاهر در برابر حق تسلیم است.

۲. ایمان

بر خلاف اسلام که با تسلیم ظاهری در برابر حق، حاصل می‌شود، ایمان با دل و جان پیوند دارد. انسان در صورتی به پلّه ایمان راه می‌یابد که افزون بر ظاهر، با جان و دل در برابر حق سر فرود آورد. چنانچه حق‌پذیری، در قلب و جان انسان اثر کند، پلّه ایمان به روی او گشوده می‌گردد و مؤمن به شمار می‌آید. کسی که عقاید حق و درست، به قلبش وارد شود و افزون بر اسلام ظاهری، از دل و جان، به توحید، نبوّت و امامت باور پیدا کند، یک پلّه صعود می‌کند.

بنا بر این، اقرار زبانی و پایبندی عملی، بدون باور قلبی، ایمان شمرده نمی‌شود. از نگاه قرآن، کسی که با زبان به اسلام اعتراف کند و حتّی در ظاهر به دستورهای آن، عمل نماید ولی حقایق آن، به قلبش راه نیابد، تنها به مرتبه مسلمانی رسیده است و مؤمن به شمار نمی‌آید. به همین دلیل، قرآن کریم در باره ادّعای ایمان گروهی از اعراب می‌فرماید:

(قالَتِ الأعرابُ آمَنَّا قُل لَم تُؤمِنُوا وَ لکِن قُولُوا أسلَمنا وَ لَمَّا یَدخُلِ الإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُم.۲

۰.بادیه‏نشینان گفتند: ما [از ته دل] ایمان آوردیم. بگو: «ایمان نیاورده‏اید؛ بلکه بگویید [در ظاهر به گفتن شهادتین] اسلام آوردیم؛ زیرا هنوز ایمان در دل‏هاى شما وارد نشده است»).

بنا بر این، ایمان، با دل و جان در ارتباط است و یک پلّه از اسلام ظاهری، برتر است. مؤمن، کسی است که با زبان به اسلام اقرار کند و در عمل، به احکام و دستورهای اسلام پایبند باشد و نیز دل و جانش تسلیم حقایق اسلامی گردد. چنین فردی در آغاز، با اعتراف

1.. نهج البلاغة: حکمت ۱۲۵.

2.. حجرات: آیۀ ۱۴.


ایمان در قرآن
274

بالاتر از ایمان است». گفتم: آری. فرمود: «و یقین، یک پلّه بالاتر از تقواست». گفتم: آری. سپس فرمود:

۰.فَما أُوتِیَ النَّاسُ أقَلَّ مِنَ الیَقِینِ وَ إنَّما تَمَسَّکتُم بِأدنَى الإسلامِ فَإیَّاکُم أن یَنفَلِتَ مِن أیدِیکُم.۱

۰.پس به مردم، چیزی به کمیِ یقین، داده نشده است. شما در حقیقت، به پایین‌ترین مرتبه اسلام چنگ زده‌اید. پس مواظب باشید که از دستتان در نرود.

یقین، یک درجه بالاتر از تقوا و در نقطه اوج قرار دارد. از نگاه امام علیه السلام، به ندرت، کسی به قلّه ایمان، یعنی یقین، دست پیدا می‌کند. گشودن قلّه یقین، کاری بس دشوار است و تلاش فراوان می‌طلبد. امام علیه السلام به پیروان خود، یادآور می‌شود که آنچه از ایمان به دست آورده‌اند، کمترین و پایین‌ترین درجه است و از قلّه ایمان فاصله زیادی دارد. کسی که خواهانِ درجات بالاتر باشد، باید مجاهدت و جدّیت به کار گیرد تا با عبور از درجات و پلّه‌های ایمان، به اوج ایمان و بندگی نزدیک شود.

بر اساس آنچه در این احادیث آمده، دینداری، چهار پلّه دارد که عبارت‌ اند از:

۱. اسلام

گرویدن به دین، از اسلام شروع می‌شود و به یقین ختم می‌گردد. اسلام، آن است که انسان در گفتار و کردار، تسلیم حق باشد. خواسته تمام ادیان آسمانی و الهی از انسان، تسلیم شدن در برابر حق است و کمترین انتظار دین از بشر، گردن نهادن در برابر حقایق هستی است. از این رو، اسلام، یگانه آیینی است که تمام انبیای الهی به آن دعوت می‌کنند. کسی که برنامه‌های زندگی خود را بر اساس حق و حقیقت پایه‌ریزی کند و کردارهای خود را بر اساس چنین برنامه‌ای تنظیم نماید، به پلّه نخست دینداری پا نهاده است و مسلمان، نامیده می‌شود. مسلمان، کسی است که در برابر حق، رام و تسلیم باشد و سرکشی نشان ندهد. بر همین اساس، امیر مؤمنان علیه السلام در تعریف اسلام می‌فرماید:

1.. الکافی: ج ۲ ص ۵۲ ح ۴.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120375
صفحه از 436
پرینت  ارسال به