271
ایمان در قرآن

بنا بر این، نور ایمان، قلب تمام اهل ایمان را به یک اندازه روشن نمی‌کند و مؤمنان، از نظر رتبه مساوی نیستند و درجات ایشان در نزد خداوند متفاوت است. هر اندازه ایمان انسان، زیادتر و کامل‌تر باشد، مقام و منزلت او نزد خداوند بالاتر می‌رود و به این ترتیب، جایگاه برتری خواهد داشت. امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.بِالزِّیادَةِ بالإیمان یتَفاضَلُ المُؤمِنُونَ بِالدَّرَجاتِ عِندَ اللَّهِ.۱

۰.با افزون شدن ایمان، مؤمنان با درجات، نزد خداوند بر یکدیگر برتری می‌یابند.

به دیگر سخن، درجات مؤمن با زیادت ایمان، ارتباط و پیوستگی دارد. هر چه ایمان انسان بیشتر باشد، درجات او نزد خداوند بالاتر می‌رود. مراتب مؤمنان و انبیای الهی در عالم پس از مرگ، به خاطر درجات ایمانی است که پیش از مرگ، در این عالم به دست آورده‌اند.

پایین‌ترین درجه ایمان

گروهی از مردم، ایمان خود را به کمال می‌رسانند و به بالاترین درجات ایمان دست می‌یابند و در مقابل، برخی از مؤمنان، در پایین‌ترین درجات ایمان قرار دارند. میان این دو درجه، درجاتی وجود دارد که بر اساس فزونی ایمان، به سمت نقطه اوج بندگی بالا می‌رود.

بر اساس احادیث، کمترین درجه ایمان، آن است که انسان خداوند، پیامبر و سایر حجّت‌های الهی را بشناسد و از ایشان فرمان برد. کسی که شناختش از خدا، پیامبر و امام، به گونه‌ای باشد که در مقام عمل، به پیروی از ایشان گردن نهد، به کمترین درجه ایمان دست یافته است. پایین‌تر از این مرتبه، از حوزه ایمان خارج است و ایمان به شمار نمی‌آید.

سُلَیم بن قیس می‌گوید: مردی نزد امیر مؤمنان علیه السلام آمد و گفت: کمترین چیزی که بنده به سبب آن مؤمن است، چیست؟ امام علیه السلام به او فرمود:

۰.أمَّا أدنَى ما یَکُونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِناً أن یُعَرِّفَهُ اللَّهُ تَبارَکَ وَ تَعالَى نَفسَهُ فَیُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ یُعَرِّفَهُ نَبِیَّهُ صلی الله علیه و اله فَیُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ وَ یُعَرِّفَهُ إمامَهَ وَ حُجَّتَهُ فی أرضِهِ وَ شاهِدَهُ عَلَى خَلقِهِ فَیُقِرَّ لَهُ بِالطَّاعَةِ.

1.. تفسیر العیّاشی: ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۴۴۷.


ایمان در قرآن
270

۰.ایمان، چون نقطه سفیدی، در دل آشکار می‌شود. هر چه ایمان افزوده شود، آن نقطه افزایش می‌یابد.

امام علی در حدیث دیگری می‌فرماید:

۰.إنَّ الإیمانَ یَبدو لُمظَةً بَیضاءَ فِی القَلبِ، فَکُلَّما ازدادَ الإیمانُ عِظَماً ازدادَ البَیاضُ، فَإذا استُکمِلَ الإیمانُ ابیَضَّ القَلبُ کُلُّهُ.۱

۰.ایمان چون نقطه سفیدی در دل آشکار می‌شود. پس هر چه ایمان زیادتر شود، آن سفیدی نیز زیادتر می‌شود و چون ایمان کامل گردد، تمام دل سفید می‌گردد.

هر چه انسان از مراتب بالاتری از ایمان برخوردار شود، نور ایمان، قلبش را بیشتر فرا می‌گیرد. چنانچه ایمان کامل شود، نور ایمان سراسر قلب را روشن می‌سازد و تاریکی‌ها را از درون انسان می‌زداید و چنانچه بهره مؤمن از ایمان، اندک باشد، به همان اندازه قلبش روشن می‌شود. به این ترتیب، حالات و درجات مؤمنان به یک شکل نیست و میزان نور ایمان در دل‌های آنان متفاوت است. امام کاظم علیه السلام می‌فرماید:

۰.إنَّ الإیمانَ حالاتٌ وَ دَرَجاتٌ وَ طَبَقاتٌ وَ مَنازِلُ فَمِنهُ التَّامُّ المُنتَهَىٰ تَمَامُهُ وَ مِنهُ النَّاقِصُ المُنتَهَىٰ نُقصَانُهُ وَ مِنهُ الزَّائِدُ الرَّاجِحُ زِیادَتُهُ.۲

۰.ایمان، دارای حالات و درجات و طبقات و مراتبی است. درجه‌ای از آن، کامل و در نهایتِ کمال است، درجه‌ای ناقص و در نهایتِ نقص است و درجاتی [میان این دو] که یکی بر دیگری فزونی دارد.

برخی در ایمان خود، به نهایت کمال، دست یافته‌ و به بالاترین مراتب ایمان رسیده‌اند؛ ولی برخی ایمانشان در نهایت کاستی است و در پایین‌ترین مرتبه ایمان قرار دارند. میانِ این دو، درجات فراوانی هستند که بر اساس فزونی ایمان، بر یکدیگر برتری دارند. هر کس نسبت به دیگری بهره بیشتری داشته باشد، مقام و منزلتش بالاتر می‌رود. به تناسب مراتب و حالات ایمان،‌ درجات مؤمنان تفاوت دارد و جایگاه ایشان از درجه پایین‌تر فاصله پیدا می‌کند.

1.. کنز العمّال: ج ۱ ص ۴۰۶ ح ۱۷۳۴.

2.. الکافی: ج ۲ ص ۳۹ ح ۷.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120676
صفحه از 436
پرینت  ارسال به