261
ایمان در قرآن

کسانى که پیش از شما درگذشته‏اند، براى شما نیامده است!؟ آنها را زیان‏هاى مالى و بدنى رسید و متزلزل [و مضطرب] شدند تا جایى که فرستاده خدا و کسانى که با او ایمان آورده بودند، مى‏گفتند: یارى خدا کِى مى‏رسد؟ [گفتیم:] آگاه باشید که حتماً یاری خدا نزدیک است).

چنین آزمونی، سنّت خداوند است و برای هر مؤمنی رخ خواهد داد و همگان باید برای رویارویی با آن، استوار باشند. بدون گذر از چنین آزمونی، کسی به بهشت وارد نمی‌شود.

احتمال دیگر، این است که پیامبر صلی الله علیه و اله از پیش به مسلمانان فرموده بود که به زودی، قبایل عرب و دشمنان اسلام، متّحد به سراغ آنها می‌آیند. از این رو، وقتی چشم مسلمان‌ها به سپاه متّحد دشمن افتاد، به یاد وعده پیامبر صلی الله علیه و اله افتادند و بر صدق او گواهی دادند.

جمع‌بندی

کمال ایمان، به انجام واجبات و ترک محرّمات وابسته است. کسی که تمام واجبات الهی را انجام دهد و تمام محرّمات الهی را ترک کند، ایمانش کامل می‌شود و چنانچه در انجام برخی واجبات و ترک برخی از محرّمات کوتاهی کند، ایمانش ناقص می‌ماند. بر اساس برخی احادیث، وظایف ایمانی مؤمن، بین اندام‌های گوناگون او تقسیم شده است. هر اندامی که به وظیفه ایمانی خود عمل نکند، به همان میزان، ایمان ناتمام می‌ماند. بر این اساس، کسی که در رابطه با تمام واجبات و محرّمات به وظیفه خود عمل کند، ایمانش کامل و بدون نقص خواهد بود.

پس از آن که ایمان به نقطه کمال رسید، می‌توان بر آن افزود و به درجات عالی بندگی در پیشگاه خداوند دست یافت.


ایمان در قرآن
260

‌آن که ترسی به دل راه دهند، در برابر سپاه دشمن صف‌آرایی کردند. این جا بود که خداوند، به خاطر ایستادگی آنها در برابر دشمن و پایداری‌شان در یاری رساندن به پیامبر صلی الله علیه و اله، بر ایمانشان افزود و آرامش دل را به ایشان هدیه داد. به این ترتیب، رفتار مناسب مؤمنان در هنگام دیدنِ سپاه متّحد دشمن، عامل افزون شدن ایمانشان گردید. قرآن در باره افزایش ایمان مسلمانان در نبرد احزاب می‌فرماید:

(وَ لَمَّا رَأ المُؤمِنُونَ الأحزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُم إلَّا إیماناً وَ تَسلیماً.۱

۰.و چون مؤمنان، احزاب [و سپاهیان دشمن] را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده دادند و خدا و رسولش راست گفتند و [دیدن آنها] جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود).

خداوند، میدان احزاب را زمینه‌ای برای افزودن بر ایمان آنها قرار داد، به طوری که آرامش آنها بیشتر شد و بیش از پیش، در برابر خدا و رسول تسلیم شدند. ثبات قدم و اطمینان مؤمنان در هنگام رو به رو شدن با سپاه بزرگ دشمن، به گونه‌ای بود که چنین صحنه‌ای را همان وعده الهی‌ای به شمار آوردند که در انتظارش بودند. در باره چیستی این وعده، دو احتمال بیان شده است:

بر اساس احتمال نخست، وعده خداوند‌، همان آزمون الهی‌ای است که برای هر مؤمنی در زندگی دنیا پیش می‌آید. با توجّه به این که قرآن، رخ دادن آزمون دشوار دنیوی را به مسلمانان وعده داده است، آنها با دیدن سپاه احزاب، به یاد وعده الهی افتادند و نبرد احزاب را همان آزمون موعود به شمار آوردند. خدای متعال در قرآن، در باره چنین آزمونی می‌فرماید:

(أم حَسِبتُم أن تَدخُلُوا الجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأتِکُم مَثَلُ الَّذینَ خَلَوا مِن قَبلِکُم مَسَّتهُمُ البَأساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصرُ اللهِ ألا إنَّ نَصرَ اللهِ قَریبٌ.۲

۰.آیا [شما مؤمنان] گمان کرده‏اید که داخل بهشت مى‏شوید و حال آن که هنوز حالات

1.. احزاب: آیۀ ۲۲.

2.. بقره: آیۀ ۲۱۴.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120623
صفحه از 436
پرینت  ارسال به