111
ایمان در قرآن

اسلامی پیدا کرده ‌است.

عبد العظیم حسنی علیه السلام با اقرار به قبول خاتمیت، چنین گفت:

۰.وَ إِنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ خَاتَمُ النَّبِیِّینَ فَلَا نَبِیَّ بَعدَهُ إِلَى یَومِ القِیَامَةِ وَ إِنَّ شَرِیعَتَهُ خَاتِمَةُ الشَّرَائِعِ فَلَا شَرِیعَةَ بَعدَهَا إِلَى یَومِ القِیَامَة.

۰.و معتقدم که محمّد صلی الله علیه و اله بنده و فرستاده او و واپسینِ پیامبران است که پس از او تا قیامت، پیامبری نخواهد آمد و شریعت او پایان‌بخشِ همه شریعت‌هاست که پس از آن تا روز قیامت، هیچ شریعتی نخواهد آمد.

۳. امامت

سنّت الهی در مورد تمام پیامبران بر این جاری بوده که سفارش‌های خویش را به مطمئن‌ترین شخص در امّت خود می‌سپردند و این شخص، پس از آن پیامبر، جانشین او شمرده می‌شده و امور امّت را بر عهده می‌گرفته است. در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله نیز این سنّت جاری بوده و پیامبر خدا صلی الله علیه و اله امور امّت را بر عهده اوصیای خود قرار داده است. ایشان در حدیثی می‌فرماید:

۰.أَنَا سَیِّدُ النَّبیّینَ وَ عَلیُّ بنُ أبی طالِبٍ سَیِّدُ الوَصیِّینَ وَ إنَّ أوصِیائی بَعدِی اثنا عَشَرَ أوَّلُهُم عَلیُّ بنُ أبِی طالبٍ وَ آخِرُهم القائِمُ.۱

۰.من، سَرور پیامبران هستم و علی بن ابی طالب، سَرور اوصیاست. اوصیای پس از من، دوازده تن هستند که نخستین آنها، علی بن ابی‌طالب و آخرین ایشان، قائم است.

جانشینی پیامبر خاتم، امتیاز ویژه‌ای است که تنها به دوازده نفر اختصاص دارد. بر هر مسلمانی واجب است تا با اعتقاد به این مسئله، راه خود را از کسانی که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله، مسیر خلافت الهی را به بیراهه بردند، جدا کند. برای همین، عبد‌ العظیم حسنی به امام هادی علیه السلام عرضه می‌دارد:

۰.وَ أَقُولُ إِنَّ الإِمَامَ وَ الخَلِیفَةَ وَ وَلِیَّ الأَمرِ بَعدَهُ أمیر المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَینُ ثُمَّ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِیٍّ ثُمَّ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ

1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج ۲ ص ۶۶ ح ۳۱.


ایمان در قرآن
110

مرزی نیست تا بتوان برای او مثل و شبیه تصوّر کرد. تنها مرز خداشناسی، این است که خداوند، چیزی است و هستی دارد؛ ولی اعتقاد صحیح، آن است که هستی خداوند، حد و مرز ندارد. از همین رو کسانی که او را همانند فرشتگان یا نور مادّی و یا سایر امور تصوّر کرده‌اند، فرسنگ‌ها از حقیقت خداشناسی فاصله گرفته‌اند. این از اموری است که باید مبنای اعتقادات انسان قرار گیرد.

بر همین اساس، عبد‌ العظیم حسنی علیه السلام در بیان شناخت خود از خدای یکتا و بی‌مانند، عرضه می‌دارد:

۰.وَ إِنَّهُ لَیسَ بِجِسمٍ وَ لَا صُورَةٍ وَ لَا عَرَضٍ وَ لَا جَوهَرٍ بَل هُوَ مُجَسِّمُ الأَجسَامِ وَ مُصَوِّرُ الصُّوَرِ وَ خَالِقُ الأَعرَاضِ وَ الجَوَاهِرِ وَ رَبُّ کُلِّ شَی‏ءٍ وَ مَالِکُهُ وَ جَاعِلُهُ وَ مُحدِثُه.

۰.او نه جسم است و نه صورت و نه عَرَض و نه جوهر؛ بلکه خود، پدید آورنده اجسام و صورت‌بخش صورت‌ها و آفریننده عَرَض‌ها و جوهرهاست، و او پروردگار هر چیز و مالک و آفریننده و پدید آورنده آن است.

۲. خاتمیت

سلسله رسالت، با بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به نقطه پایان رسید و خداوند متعال، محمّد امین صلی الله علیه و اله را به عنوان آخرین پیامبر خود تا قیامت مبعوث گردانید:

(ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَ لکِن رَسُولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّین.۱

۰.محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است).

بر اساس این آیه، پس از پیامبر اسلام، تا صبح قیامت، هیچ پیامبری مبعوث نخواهد شد و شریعت پیغمبر خاتم، پایان ‌دهنده همه دین‌ها و شریعت‌های آسمانی است.

یکی از اعتقادات واجب، باور به خاتمیت است. این باور، بر تمام مذاهب و فرقه‌های ساختگی و پوشالی- که مدّعی دین و آیین جدید از سوی خداوند هستند - ، مهر باطل می‌زند، نظیر بهائیت که در صد سال اخیر با طرح ادّعاهای دروغین، طرفدارانی در جامعه

1.. احزاب: آیۀ ۴۰.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 120370
صفحه از 436
پرینت  ارسال به