زندگی هر فردی پیش میآیند. حوادث زندگی، به دو قسم خوشایند و ناخوشایند تقسیم میشوند. بر همین اساس، امام علیعلیه السلام زندگی را به دو بخش «یومٌ لک» و «یومٌ علیک» تقسیم میکنند.۱
قضا و قدر، در قلمرو تشریع و قانون نیز وجود دارد. قَدَر تشریعی، بدین معناست که خداوند متعال، افعال اختیاری انسان را اندازهگیری کرده، بر اساس مصالح و مفاسدی که دارند، آنها را به: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، تقسیم کرده و اندازه و مقدار پاداش آنها را معین نموده است.
قضای تشریعی، آن است که خداوند، فرمان اجرای قَدَر تشریعی را صادر کرده است.۲
تقسیمبندی جدید
در ویراست نخست، ابعاد زندگی، به دو بخش «رویدادها و تکالیف»، و سپس رویدادها به «خوشایند و ناخوشایند»، و تکالیف نیز به «باید و نباید» تقسیم شده بودند. من یک روز هنگام تدریس این بحث در دوره نخست کارشناسی ارشد «روانشناسی مثبت» در دانشگاه قرآن و حدیث، با نظر متفاوت دو تن از دانشجویان ـ که مأموریت داشتند برای «رضامندی» ابزار سنجش و مداخله طراحی کنند ـ رو به رو شدم که به نظر مناسب آمد. آنها معتقد بودند که میتوان زندگی را به خوشایند و ناخوشایند تقسیم نمود و ناخوشایند را به دو بخش «حوادث و تکالیف» تجزیه نمود. کمی در این باره بحث شد و به نظر رسید که این تقسیمبندی جدید، میتواند کار را تسهیل کند و با برخی مستندات اسلامی نیز هماهنگتر است. از این رو در این ویراست، این تقسیم را ملاک قرار دادیم که در ادامه به تبیین آن میپردازیم.