725
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

اوقات فراغت و دارایی‏ها و مایملک فرد اطلاق می‏شوند که همگی در یک چیز مشترک اند و آن این که تقریباً ایستا و ثابت اند. بر اساس این نظریه، افراد خیلی سریع با تغییرات محیطی مثبت، به دلیل ویژگی ثابتی که دارند، سازگار می‏شوند.۱ برای نمونه، اگر چه هر کسی بعد از افزایش دست‏مزد، پول بادآورده، یا بُرد در قمار، احساس خوش‏حالی بیشتری می‏کند، ولی به زودی به آن عادت می‏کند و تأثیر آن به سرعت از بین می‏رود. سازگاری سریع با افزایش دست‏مزد، به این معناست که این روش، فقط زمانی مؤثّر است که مرتّب انجام شود که در آن صورت، بسیار هزینه‏بر است.۲ به این حالت در نظریه‏های شادکامی و لذّت‏های مثبت، «سازگاریِ لذّت‏گرایانه»۳ یا «تردمیل لذّت‏گرایی»۴ می‏گویند. برخلاف آن که این عوامل، شرایطی بسیار پُر سر و صدا دارند و بخش عمده‏ای از توجّه مردم و رسانه‏ها را به خود جلب می‏کنند، تنها حدود ده درصد شادکامی را تبیین می‏کنند.۵

سوم. عوامل مرتبط با فعّالیت‏های ارادی (قصدمند):۶ مراد از عوامل ارادی/ اختیاری ـ‏ که لوبومیرسکی و شلدون از آنها به عنوان «امیدبخش‏ترین ابزارها برای تغییر دادن سطح شادکامی افراد» یاد می‏کنند ـ‏،‏ «اعمال اختیاری و مستلزم تلاش و کوششی هستند که فرد با آنها درگیر می‏شود. چنین اعمالی می‏توانند شناختی (نگرش‏های مثبت یا خوش‏بینانه و پذیرش آنها)، رفتاری (مهربانی کردن نسبت به دیگران به طور مرتّب یا ورزش کردن به طور مرتّب) یا ارادی و قصدمند (تعیین و پیگیری اهداف مهم و معنادار شخصی) باشند. وجه مشترک همه اینها تلاش و تعهّد ارادی (آگاهانه) است».۷

بر اساس بررسی‏ها، این عوامل، چهل درصد باقی‏مانده شادکامی پایدار را تأمین می‏کنند. بنا بر این، بخش اعظم شادکامی پایدار آدمی، به فعّالیت‏هایی بستگی دارند که

1.. شلدون و لوبومیرسکی، ۲۰۰۴ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

2.. آرگایل و فرنهام‏، ۱۳۸۴، ص۳۴۷.

3.. hedonic adaptation.

4.. hedonic treadmill.

5.. براتی، ۱۳۸۸، ص۶۲.

6.. intentional/Volitional activity.

7.. لوبومیرسکی، شلدون، ۲۰۰۴ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
724

رضایت از روابط اجتماعی است و رضایت از روابط اجتماعی، متوقّف بر شیوه تعامل مثبت معرفی شده در متون دینی ـ‏ که تشکّر و بخشش، جزئی از آن است ـ‏ که البته منحصر به آن نبوده و قابل تعمیم به دیگر فضیلت‏های روابط اجتماعی نیز هست.

نکته پایانی این که سلیگمن و همکارانش چند مداخله را با هم ترکیب کرده‏اند و به عنوان یک بسته آموزشی ارائه داده‏اند. این مداخله‏ها عبارت اند از: سپاس‏گزاری، نعمت‏شماری، تصوّر خود در بهترین حالت ممکن، و استفاده از توانمندی‏های ذاتی. به نظر می‏رسد که در این بسته، سعی کرده‏اند از کارایی همه این مداخله‏ها استفاده نمایند.

پنج. نظریه شادکامی پایدار

پُراستفاده‏ترین و مُتقن‏ترین نظریه در بین نظریه‏های جدید در باره شادکامی، نظریه «شادکامی پایدار»۱ سونیا لوبومیرسکی است.۲ بر اساس بررسی‏های براتی در الگوی شادکامی پایدار لوبومیرسکی، عوامل تعیین‏کننده سطح شادکامی یا عوامل علّیِ مؤثّر بر شادکامی افراد، به سه دسته طبقه‏بندی می‏شوند۳ که در ادامه، آنها را بیان خواهیم کرد.

یکم. عوامل وضعی یا عوامل تثبیت شده:۴ عوامل وضعی شادکامی، امور ثابت ژنتیکی‏ای هستند که سبب می‏شوند تا بعضی از افراد، شادمان‏تر از دیگران به دنیا بیایند. بر اساس مطالعات انجام شده، این عوامل، بیشترین سهم (پنجاه درصد) را در تعیین شادکامی افراد به خود اختصاص داده‏اند.

دوم. عوامل مرتبط با شرایط زندگی:۵ شرایط محیطی، به عوامل جمعیت‏شناختی۶ همچون: سن، وضعیت تأهّل/تجرّد، وضعیت شغلی، سطح درآمد فرد و همچنین به عوامل جغرافیایی و متغیّرهای زمینه‏ای (بافتی) نظیر خانه و منطقه محلّ سکونت، نحوه پر کردن

1.. sustainable happiness.

2.. شلدون و لوبومیرسکی، ۲۰۰۴ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

3.. براتی، ۱۳۸۸، ص۶۰.

4.. set point.

5.. life circumstances.

6.. demographic variables.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64112
صفحه از 839
پرینت  ارسال به