707
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سلیگمن معتقد است که زندگی درگیرانه نمی‏تواند به عنوان حالتی دائمی در نظر گرفته شود؛ بلکه این زندگی، نوعی کمال پیوسته توانمندی‏ها و ارزش‏های فرد است. بنا بر این، زندگی درگیرانه، نوعی زندگی در حال کمال یا رشد مداوم است.۱ بر همین اساس، دانشمندان از مداخله‏هایی برای تحقّق این نوع زندگی استفاده نموده‏اند که در ادامه به آنها اشاره می‏کنیم.

برنامه مبتنی بر استفاده از توانمندی‏ها و فضایل شخصی

شناسایی توانمندی‏های مَنِشی (ذاتی) افراد، خود به خود امری برانگیزاننده بوده و آنان پس از شناخت توانمندی‏های برتر خود برای استفاده از آنها انگیزه بالایی پیدا می‏کنند؛ امّا علاوه بر این شناخت و استفاده از توانمندی‏ها، مداخله‏ای که پترسون تحت عنوان «فنّ استفاده از توانمندی‏های مَنِشی به شیوه‏های نو» از آن یاد می‏‏کند، به افراد می‏آموزد تا در کنار روش‏های مرسوم و معمولی‏ای که تاکنون از توانمندی‏های خویش استفاده می‏کرده‏اند، سعی کنند تا از این توانایی‏ها به شکل‏ها و روش‏های تازه‏تری هم بهره ببرند.۲

در یک ‏مطالعه بین‏المللی که پارک، پترسون و سلیگمن در ۵۴ کشور گوناگون دنیا انجام داده بودند ـ‏ و گزارشی از آن در کتاب پترسون آمده است ـ‏،‏ محقّقان پی بردند که توانمندی‏هایی که در بیشتر کشورها بالاترین حدّ موافقت با آنها در بین مردم به چشم می‏خورد، عبارت اند از: مهربانی، انصاف، سخاوت، شکرگزاری و گشودگی ذهنی.۳

در ‏مطالعه دیگری که توسط پارک و پترسون در سال ۲۰۰۵ م، انجام شد، نتایج، نشان از این داشت که نشاط، شکرگزاری، امید و عشق (دوستی)، با خشنودی بیشتر از زندگی ارتباط داشتند. این یافته در مطالعات طولی هم دیده شده است.۴

در پژوهشی دیگر، بین توانمندی‏ها و کار، دوست داشتن دیگران، و بازی و تفریح ارتباطاتی پیدا شد. همچنین پترسون و همکاران وی در مطالعاتی به بررسی اثرات

1.. یورگنسن و نفستاد، ۲۰۰۴ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

2.. پترسون، ۲۰۰۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).

3.. براتی، ۱۳۸۸، ص۸۱.

4.. پترسون، ۲۰۰۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
706

توانمندی‏های: درستی،۱ دلیری،۲ پایداری،۳ و رغبت.۴

انسانیت: با محوریت «نیروهای تعامل بین فردی، شامل توانمندی‏های: مهربانی،۵ عشق،۶ و هوش اجتماعی.۷

عدالت: با محوریت «نیروهای تعامل شهروندی در ساختار نظام اجتماعی»، شامل توانمندی‏های: انصاف،۸ رهبری،۹ و روح همکاری.۱۰

اعتدال: با محوریت «نیروهای بازدارنده از زیاده‏روی»، شامل توانمندی‏های: بخشش،۱۱ فروتنی(حیا)،۱۲ دوراندیشی،۱۳ و خودگردانی.۱۴

تعالی: با محوریت «نیروهای پیونددهنده با جهان برتر»، شامل توانمندی‏های: اقرار به زیبایی و شگفتی،۱۵ سپاس‌گزاری،۱۶ امید،۱۷ شوخ‌طبعی،۱۸ و دینداری (ایمان مذهبی).۱۹

1.. Authenticity.

2.. Bravery.

3.. Persistence.

4.. Zest.

5.. Kindness.

6.. Love.

7.. Sosial intelligence.

8.. Fairness.

9.. Leadrship.

10.. Teamwork.

11.. Forgiveness.

12.. Modesty.

13.. Prudence.

14.. Self ـ regulation.

15.. Appreciation of beauty and excellence.

16.. Gratitude.

17.. Hope.

18.. Humor.

19.. Religiousness.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64467
صفحه از 839
پرینت  ارسال به