697
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

به نظر می‏رسد که این تحلیل، مبتنی بر این پیش‏فرض است که تهی‏دستان باید ناراضی باشند؛ همان گونه که تحقیقات پیشین خود آنان نشان داده که ثروت، بیشتر فقیران را خرسند می‏کند‏؛ امّا در الگوی اسلام، این گونه نیست. این الگو، مبتنی بر پایه‏هایی است که بر اساس آن، فرد فقیر و تهی‏دست، باور دارد که آنچه خداوند برای او مقدّر کرده، به خیر و صلاح وی است. لذا از آن، راضی است. وانگهی کنترل نداشتن بر سرنوشت نیز که در درماندگی، مؤثّر دانسته شده، جای بحث دارد. بر اساس نظر آنان، وقتی افراد می‏بینند که بر تغییر وضعیت خود، کنترل ندارند، درمانده می‏شوند. در این باره باید گفت که اوّلاً سرنوشت به چه معناست؟ آیا چگونگی‏های عینیِ زندگی، سرنوشت انسان است؟ یا چگونگی واکنش افراد به موقعیت‏های زندگی؟ بر اساس تفکّر توحیدی، وضعیت زندگی انسان‏ها بر اساس تقدیرات الهیِ مبتنی بر مصلحت انسان، تنظیم می‏شوند و تغییر می‏کنند و انسان‏ها بر آن کنترل ندارند، مگر به اندازه و در مواردی که خداوند اجازه داده باشد‏؛ امّا باید دانست که این، سرنوشت انسان به شمار نمی‏رود.

به نظر می‏رسد این روان‏شناسان، رویکردی عینی‏گرا و لذّت‏گرا به سرنوشت دارند و تفسیرشان از آن، نوعی تفسیر مادی است، نه واقع‏گرایانه. سرنوشت انسان را واکنش‏های وی ـ‏ که مبتنی بر فضیلت‏های اخلاقی اویند ـ‏،‏ رقم می‏زنند، نه تغییرات زندگی. بنا بر این، این سخن که انسان، بر تغییر برخی یا بسیاری از موقعیت‏ها کنترل ندارد، منطبق بر واقعیت‏های آفرینش است. انسان توحیدی، همه اختیار عالم را در دستان خداوند متعال می‏داند و از خود، اراده‏ای ندارد و جز در طول اراده خداوند، خود را منشأ اثر نمی‏بیند؛ امّا در عین حال، این به درماندگی نیز منجر نمی‏شود؛ بلکه چون همه تصمیمات و تقدیرات خداوند متعال را بر اساس مصلحت و خیر خود می‏داند، اوّلاً آن را با جان و دل می‏پذیرد و نسبت به آن، رضایت قلبی دارد و از آن خشنود است و ثانیاً در چارچوب آن به تلاش و فعالیت می‏پردازد.

هفتم. در بحث ثروت، دانشمندان به چند مسئله پرداخته‏اند که در مطالعات اسلامی نیز به چشم می‏خورند. یکی مسئله «آرزو» است. دانشمندان در تحقیقات اخیر خود به این نکته رسیده‏اند که آرزوهای طولانی، رضامندی را تهدید می‏کند. این همان موضوع «أمَل» در ادبیات دین است که سابقه‏ای دیرین دارد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
696

ششم. در بحث رضامندی، تغییر رویکرد از عوامل عینی به عوامل غیر عینی و سهم قائل شدن برای امور غیر عینی، از نکات مهم در این نظریه، است. این تغییر رویکرد، روان‏شناسی را به معارف دین نزدیک‏تر کرده است. با این پیشرفت و تغییر رویکرد، روان‏شناسی، ظرفیت درک معارف دین را پیدا کرده و ابزار فهم آن را به دست آورده است. همان گونه که در مباحث اسلامی گذشت، بسیاری از عوامل شادکامی از دیدگاه اسلام را امور غیر عینی تشکیل می‏دهند که تا پیش از این، جزء امور موعظه‏ای و غیر علمی به شمار می‏آمدند! و بدین جهت، مهجور واقع می‏شدند. برای نمونه، اگر به جای تأکید بر ثروت، از قناعت سخن به میان می‏آمد، درک و پذیرفته نمی‏شد؛ امّا با این تغییر، روان‏شناسی فهمید که این بخش از متون دینی نیز مبتنی بر قواعد علمی است. از این رو، روان‏شناسی، قابلیت و ظرفیت فهم این بخش از آموزه‏های دین را به دست آورد. هر چند شاید هنوز به ریز عوامل موجود در دین دست نیافته باشد؛ امّا بستر لازم برای فهم آن را به دست آورده است. در این باره، موارد مهمی در منابع اسلامی وجود دارد که امکان طرح آنها در این پژوهش نیست.

امّا در همین بحث، آرگایل و فرنهام، مطلبی را با عنوان پارادوکس رضامندی در باره تهی‏دستان راضی و خرسند مطرح کردند و آن را به سازگاری و درماندگیِ آموخته شده نسبت دادند که جای تأمّل و نقد دارد. امکان این را نفی نمی‏کنیم؛ امّا نمی‏توان هر رضامندی در فقر را به سازگاری و درماندگیِ آموخته شده‏ای که ریشه در ناتوانی و ناچاری دارد، نسبت داد. رضامندی در ناخوشایند ـ‏ که در الگوی اسلامی مطرح شده است ـ‏،‏ از سر ناتوانی و درماندگی نیست؛ بلکه فرد، آن را با شناخت و باور خود می‏پذیرد. رضامندی در الگوی اسلامی، آگاهانه، اختیاری و آزادانه است. اساساً آیا می‏توان رضایت را به اجبار به دست آورد؟ آن چیزی که از سر ناچاری باشد، تسلیم و بی‏تحرّکیِ منفعلانه است، نه رضایت قلبی. رضایت، امری قلبی است که بر اثر ناچاری به دست نمی‏آید. البته ممکن است تظاهر رفتاری و هیجانیِ افراد راضی، با افراد ناچار تقریباً یکسان باشد؛ امّا نباید این را به حساب یکسانی این دو در قلب و باطن دانست. بنا بر این باید توجّه داشت که نباید هر تهی‏دست راضی را به درماندگی متّهم نمود.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64364
صفحه از 839
پرینت  ارسال به