687
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

و نیایش می‏کردند، شادمانی بیشتری در زندگی‏شان گزارش کرده‏اند.۱

این نقش مذهب، در حقیقت مربوط به همان مؤلّفه سوم، یعنی فقدان عواطف منفی می‏شود.

مذهب و بهداشت روانی

مذهب از راه تأمین بهداشت روانی نیز بر شادکامی تأثیر می‏گذارد. بتسون۲ و همکاران، همبستگی مثبت بین مذهب درونی و سلامت روان، و همبستگی منفی بین مذهب بیرونی و سلامت روان را به دست آوردند. در مطالعه دیگری، ایدلر، ۲۸۱۱ فرد سال‏خورده را در نیوهاون بررسی کرد و دریافت که افسردگی در کسانی که به کلیسا می‏رفتند، یا به طرز خصوصی عبادت و نیایش می‏کردند، کمتر بود.

آرگایل می‏گوید: مذهبی بودن می‏تواند آثار فشار روانی را خنثا کند. پارک و همکارن دریافتند که دانشجویانی که از لحاظ مذهب درونی در سطح بالایی بودند، پس از وقایع منفی زندگی، احساس افسردگی، اضطراب یا کاهش عزّت نفس نمی‏کردند.

وی در بخش دیگری می‏افزاید: به طور کلّی، تعهّد مذهبی قطعاً با میزان کمتر خودکشی همبستگی دارد. کامستاک و پاتریچ نشان دادند که برای کسانی که هفته‏ای یک بار یا بیشتر به کلیسا می‏روند، نرخ خودکشی ۴۵ درصد در هر هزار نفر بود. در حالی که برای کسانی که هرگز به کلیسا نمی‏روند، این میزان، معادل ۲/۱ در هر هزار نفر بود. پیوستگی اجتماعی احتمالاً دلیل اصلی این موضوع است. میزان خودکشی در کلیساها و جوامعی که شبکه‏های اجتماعی قوی‏تر و میزان طلاق پایین‏تری دارند، کمتر است (بیت هالامی۳ و آرگایل).۴

مذهب و هیجانات مثبت

مراقبه متعالی، خدمات کلیسا و دیگر فعّالیت‏های مذهبی می‏توانند به هیجانات مثبت قوی منجر شوند که ممکن است در مقیاس‏های کلّی شادکامی، انعکاس یابند. آرگایل و هیلز،

1.. Diener., Lucas., oishi (۲۰۰۲).

2.. Batson.

3.. Beit Hallahmi.

4.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۲۶۵ ـ ۲۶۷.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
686

خوب نبودن جسم و بدن، خوب بود. هیچ تغییری در وضعیت واقعی جسم و بدن آنها وجود نداشت.

آرگایل می‏افزاید: این امکان وجود دارد که نوع آرامش روانی و نگرش و دیدگاه مثبت ناشی از مذهب بتواند تأثیرات بدنی ایجاد کند. نتیجه این که مذهب، آثار مبتنی بر سلامت ذهنی خصوصاً بر سلامت وجودی دارد؛ امّا بر شادکامی کلّی، بهداشت جسم و روان نیز اثر دارد. بیشترین تأثیر آن بر سلامت جسم و روان است.۱

مذهب و کاهش فشار روانی

مذهب، از راه کاهش فشار‏های روانی نیز بر شادکامی تأثیر می‏گذارد. سیژل۲ و کندال۳ دریافتند که در حالی که داغدیدگی، به افسردگی بیشتر خصوصاً برای مردان منجر شد، برای مردان همسر از دست داده که به کلیسا یا معبد تعلّق داشتند، خیلی کمتر بود. در واقع می‏تواند رشد ناشی از استرس وجود داشته باشد؛ یعنی در جایی که آشفتگی به واسطه تعبیر و تفسیر مجدّد و مثبت از وقایع، پذیرش، حمایت اجتماعی و هیجانی و مقابله مذهبی به نتایج مطلوب منجر می‏شود. این گونه رشد ناشی از استرس در کسانی که دارای مذهب درونی هستند، محتمل‏تر است.

پارگامنت، صد و سی مطالعه مربوط به مقابله مذهبی را مرور کرد و دریافت که در ۳۴ درصد آنها نتایج مثبت گزارش شده است و نیز این که اکثر مقابله‏های مذهبی موفّق، عبارت است از تصوّر کمک یا راه‏نمایی از خدا، مقابله مشترک که در آن خدا شریک تصمیمات است، شکل‏دهی و قالب‏بندی مجدّد نیک‏اندیشانه که در آن وقایع منفی به صورت مثبت‏تر به عنوان اراده خدا دیده می‏شوند و جستجوی حمایت از افراد روحانی یا جماعت کلیسا.۴

داینر در بحثی به عنوان باور و بهزیستی می‏گوید: دانشمندان، ارتباط بین اعتقاد و انطباق با بحران را بررسی کرده‏اند. تحقیقات اخیر نشان داده که زنان بیوه که به طور منظّم عبادت،

1.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۲۶۴ و ۲۶۵.

2.. Siegel.

3.. Kendal.

4.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۲۷۵.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63929
صفحه از 839
پرینت  ارسال به