675
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏کند که عوامل عینی، به تنهایی علّت خشنودی نیستند. لذا به عوامل غیر عینی پرداخته و آنها را این گونه معرفی نموده است: ۱. مقایسه اجتماعی (از نوع نزولی)؛ ۲. سازگاری با رویدادهای منفی؛ ۳. خوشبینی و تفکّر مثبت (از راه: تفکّر در باره رویدادهای مثبت، اسناد درونی)؛۴. مذهب.۱

همان گونه که مشهود است، برخی از عوامل مربوط به بُعد هیجانی با بُعد شناختی شادکامی تداخل دارند که به نظر وی در هر دو زمینه، کارایی خواهند داشت. البته برخی از این مجموعه عوامل نیز به برطرف کردن عواطف منفی نیز کمک می‏کنند که بدین وسیله، سه بُعد شادکامی از نظر وی تکمیل می‏شود. روان‏شناسانی که در این حوزه قلم می‏زنند، عوامل گوناگون آن را به تفصیل بررسی نموده و تحقیقات آن را طرح کرده‏اند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

شوخی و خنده: شوخی، حالت مثبت در ذهن و بیان عاطفه مثبت است که هم خُلق مردم را بهبود می‏بخشد و هم خودش ناشی از خُلق مثبت است و می‏تواند تأثیر عمیقی بر شادی داشته باشد. لذا یکی از شایع‏ترین و مؤثّرترین روش‏های القای خُلق مثبت است. در عین حال، شوخی و خنده، رویدادهای استرس‏زا را کم می‏کند و نگاه فرد را به جنبه‏های شاد آن معطوف می‏سازد. لذا نقش مراقبتی نیز دارد که موجب کاهش عواطف منفی می‏گردد.۲

روابط اجتماعی: وی این موضوع را در چند قسم بحث کرده است: الف ـ روابط دوستانه؛۳ ب ـ عشق و ازدواج؛۴ ج ـ خانواده.۵ همچنین اثر مثبت هر کدام را در چند امر بررسی کرده است: تحرّک عواطف مثبت؛ شادی؛ سلامت روانی؛ و سلامت جسمانی. وی معتقد است که از راه این چهار اثر، آن سه دسته از تعامل‏های اجتماعی، موجب هیجانات مثبت می‏شوند. وی تصریح می‏کند که «توضیح کلّی این آثار مربوط به اثر مثبتی است که

1.. کزّازی، ۱۳۸۶، ص۲۰.

2.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۹۳ ـ ۱۱۸.

3.. همان، ص۱۲۰.

4.. همان، ص۱۲۸.

5.. همان، ص۱۳۵.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
674

وی بیش از این، مطلبی در باره عوامل شادکامی بیان نکرده است. همان گونه که مشهود است، این امور، عوامل عینی شادکامی اند و در میان آنها از امور شناختی، چیزی به چشم نمی‏خورَد.

‏ عوامل رضامندی

آرگایل، با تأکید بر این که رضایت از زندگی، بُعد شناختیِ شادکامی است و بر ارزیابیِ فکری یک مسئله، قضاوت در باره آن، و چگونگی انجام دادن آن در حال حاضر و یا گذشته دلالت دارد، با ارائه اطلاعاتی بیان می‏دارد که عوامل عینی، تنها عامل رضامندی نیستند. وی سپس در زمره عوامل عینی رضامندی، از این موارد یاد می‏کند: ۱. پول؛ ۲. سلامتی؛ ۳. کار و اشتغال؛۴. روابط اجتماعی؛۵. تفریح؛۶. مسکن؛ ۷. آموزش. وی در جمع‏بندی عوامل عینیِ رضامندی، می‏نویسد: پول و دیگر شرایط زندگی، بر خشنودی، اثر قابل توجّهی دارند. از سوی دیگر، ارتباط‏ها همیشه قوی نیستند.

دینر و سو۱ نشان دادند که در اتریش، مجموع نمره شاخص‏های عینی اجتماعی (درآمد، سلامتی و غیره) ۷۱ و در نیجریه، سی است. با این حال، نمره‏های خشنودی از زندگی فقط دو نمره فاصله دارد. مسکن، یکی از ابعادی است که غالباً مورد توجّه بوده است. آرگایل می‏گوید که مسکن به عنوان بخشی از یک زندگی استاندارد مطرح است. خشنودی از مسکن در خشنودی کلّی، مؤثّر است و همبستگی آن سی درصد است که نسبت به دیگر متغیّرها تأثیر کمتری دارد. همچنین تحقیقات نشان داده که هر چند عوامل عینی همانند پول و شرایط مطلوب زندگی بر خشنودی، اثر قابل توجّهی دارند، با این حال، افزایش ثروت به افزایش خشنودی منجر نشده است.

آدامز۲ نشان داد که در سال‏های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۲ م، شاخص‏های عینی برای امریکایی‏های سیاه‏پوست، کاهش یافت؛ امّا خشنودی و رضایت از زندگی افزایش یافت، هر چند در شادی و لذّت آنها کاهش نیز مشاهده شد. به همین جهت، آرگایل تصریح

1.. suh.

2.. Adams.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64609
صفحه از 839
پرینت  ارسال به