659
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

دستیابی به تعدادی از این اهداف حقیقتاً ارزشمند؛ اموری چون: شغل، دوستی، آموزش، معرفت، راحتی و رفاه مادی و سلامتی.۱ طبق نظریه نوسبام، «اهداف»، تنها جزء شادکامی به شمار می‏روند. اهداف نیز می‏توانند به تناسب دیدگاه‏های افراد، متغیّر باشند. بنا بر این، کامیابی در تحقّق اهداف، عامل شادکامی به شمار می‏رود.

شاید بتوان این نظریه، و نظریه پیشین را با بحث موفّقیت و کامیابی پیوند زد و به وسیله آن، احساس شادکامی را تبیین نمود. تحقّق خواسته‏ها و دستیابی به اهداف، به معنای کامیابی انسان است و احساس کامیابی، موجب شادکامی و رضامندی می‏گردد. ممکن است به همین دلیل باشد که داینر، لوکاس و اوشی، این دو را در یک گروه قرار داده‏اند و از چیزی به نام «تئوری‏های مربوط به ارضای نیاز و هدف»۲ یاد کرده‏اند. آنها معتقدند که اصل لذّت فروید۳ و هرم نیازهای مزلو،۴ مثال‏هایی از این مجموعه تئوری هستند.

در حمایت از این گروه تئوری‏ها، اُمُدِی۵ و ویرینگ۶ دریافتند که میزان برآورده شدن نیاز افراد، به طور مثبتی با میزان رضایت از زندگی آنان بستگی دارد. تئوری‏های هدف چنین بیان می‏کنند که افراد، هنگامی که به سمت یک وضعیت ایده‏آل می‏روند یا به یک هدف ارزشمند می‏رسند، به رضایت از زندگی دست می‏یابند. دیگر محقّقان به منظور یکی کردن میزان تفاوت دیگر استانداردهای رقیب بالقوه، این نظریه را بسط و توسعه داده‏اند. یکی از معانیِ «تئوری‏های کاهش تنش» این است که شادکامی پس از ارضای نیازها و رسیدن به اهداف(موفّقیت) حاصل می‏شود. به عبارت دیگر، شادکامی، یک وضعیت پایان مطلوب است که همه فعالیت‏های دیگر در جهت آن هدایت می‏شوند.۷ این بحث، به نظریه بعدی مربوط می‏شود که در ادامه به آن می‏پردازیم.

1.. براتی، ۱۳۸۸.

2.. need and goal satisfaction theories.

3.. Freud.

4.. Maslow.

5.. Omodei.

6.. Werning.

7.. Diener., Lucas., oishi (۲۰۰۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
658

در واکنش به نقدهای وارده بر نظریه لذّت‏گرایی صورت گرفته باشد ـ‏،‏ باید به فال نیک گرفت، امّا در عین حال باید گفت که:

اوّلاً در این که خواسته‏ها موجب شادکامی شوند، جای تردید وجود دارد. این بدان جهت است که همیشه این گونه نیست که هر خواسته‏ای در راستای شادکامیِ واقعی قرار گیرد و به شادکامی واقعی بینجامد. گاه ممکن است خواسته انسان، برخلاف سعادت و شادکامی وی باشد. در چنین مواقعی آیا می‏توان گفت که تحقّق هر خواسته‏ای، موجب شادکامی پایدار و اصیل می‏گردد؟! قطعاً چنین نیست و این بدان جهت است که میان خواسته و مصلحت انسان، تفاوت وجود دارد. آنچه موجب شادکامی است، مصلحت انسان است و آنچه انسان به دنبال آن است، گاه با مصلحت وی ناهماهنگ است. از این رو، قرار دادن مرکز ثقل نظریه، بر خواسته، نادرست است. به همین جهت، اسلام بر «خیر و مصلحت» انسان تأکید دارد، نه خواسته‏های وی.۱

ثانیاً این که تحقّق خواسته‏ها و ارضای نیازها موجب احساس خرسندی و شادکامی می‏شود، با رویکردی روان‏شناختی، سخن درستی است؛ یعنی انسان به لحاظ روان‏شناختی، وقتی خواسته‏های خود را تحقّق‌یافته ببیند، احساس رضامندی و شادکامی خواهد نمود؛ امّا همان گونه که گذشت، هر خواسته‏ای، موجب شادکامی نمی‏شود و گاه ممکن است خواسته‏های انسان، موجب ناشادکامی و بدبختی گردد. از این رو، نباید خواسته‏ها را یله و رها کرد؛ بلکه باید مطابق با شادکامیِ واقعی، تنظیم نمود. به همین جهت در منابع اسلامی، تنظیم انتظارات و خواسته‏ها مورد توجّه قرار گرفته است. اگرانسان خواسته‏هایش را طبق مصلحت‏هایش تنظیم نماید، تحقّق آنها، هم احساس شادکامی را به وجود می‏آورد و هم شادکامیِ واقعی را به ارمغان می‏آورد.

سه. نظریه فهرست اهداف

نوسبام، اساس شادکامی را بر دستیابی به اهداف می‏داند. بر اساس نظریه «فهرست اهداف»، چیزهای حقیقتاً ارزشمندی در دنیا وجود دارند و شادکامی، عبارت است از

1.. نوسبام، ۱۹۹۲. این مطلب را پیش‏تر در بحث مقایسۀ رویکردها، و همچنین در فصل ششم «تقدیر خوب»، مورد بررسی قرار دادیم.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64213
صفحه از 839
پرینت  ارسال به