657
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

جورجیا در این باره می‏گوید: «فلسفه کنونی ما در باره بهداشت روان، بر این پایه استوار است که مردم باید شاد و خوش‏حال زندگی کنند و غم و اندوه، نشانه ناسازگاری و عدم انطباق با زندگی است. این اعتقاد و نظام ارزش‏ها باید خود را در برابر کسانی که درد و رنجی اجتناب‏ناپذیر دارند، مسئول بداند؛ زیرا این شیوه اندیشه، موجب می‏شود که افراد دردمند، به خاطر این که شاد نیستند، اندوهناک‏تر نیز بشوند».۱

بنا بر این، در یک کلام می‏توان گفت که این نظریه، از آن جا که تمام ابعاد انسان را در برنمی‏گیرد، فاقد عنصر «فراگیری» است و از آن جا که با نظام آفرینش ناسازگار است، فاقد عنصر «واقع‏گرایی» است‏؛ امّا اسلام، هم تمام ابعاد انسان را در نظر گرفته و هم با نظام حاکم بر زندگی سازگار است و این مرهون نظریه توحید در شادکامی است.

دو. نظریه خواسته(نیاز)

گریفین، بر این باور است که تحقّق خواسته‏ها موجب شادکامی می‏شود. در نظریه خواسته (نیاز)، سخن از لذّت در میان نیست. مطابق این نظریه، شادکامی، عبارت است از به دست آوردن آنچه که می‏خواهید، بدون توجّه به این که آن خواسته، شامل لذّت می‏شود یا نه.۲ در این نظریه، محور شادکامی، تحقّق خواسته‏ها و آرزوهای انسان است. انسان، نیازها و خواسته‏هایی دارد که به تناسب اهمیتشان، در پی به دست آوردن آنهاست. برآورده شدن آنها موجب احساس رضامندی و خرسندی از زندگی می‏گردد و برآورده نشدن آنها، نارضایتی و ناخرسندی را در پی دارد. بنا بر این، گریفین، تنها جزء شادکامی را «نیازها» می‏داند که می‏تواند متناسب با دیدگاه‏ها و سلیقه‏های افراد، متفاوت باشد. از این رو، تأمین خواسته‏ها و تحقّق آنها عامل شادکامی به شمار می‏رود.

‏ بررسی و مقایسه

این نظریه، رویکرد خود را از لذّت به خواسته تغییر داده و معتقد است که تحقّق خواسته، موجب شادکامی است، حتّی اگر خواسته، شامل لذّت نباشد. این تغییر رویکرد را ـ‏ که شاید

1.. ویکتور فرانکل، ۱۳۷۸، ص‏۱۷۳.

2.. گریفین، ۱۹۸۶ (به نقل از براتی، ۱۳۸۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
656

اسلام، بر خلاف این نظریه تک‏جزئی، برای شادکامی ابعاد‏ گوناگونی را قائل است که یکی از آنها با لذّت ارتباط دارد. وانگهی در این بُعد نیز لذّت، محور نیست؛ بلکه «نشاط» محور شادکامی است که از راه تأمین لذّت، تحقّق می‏یابد. این موضوع را در بخش اول، فصل سوم مورد بررسی قرار دادیم.

ثانیاً در بُعد لذّت نیز به همه ابعاد لذّت انسان نمی‏پردازد و بیشتر، لذّت‏های حسّی را مورد توجّه قرار داده است. پیش‏تر دیدیم که اسلام، لذّت را جزئی از نشاط می‏داند و در عین حال، معتقد است که باید همه ابعاد وجودیِ انسان لذّت ببرند. لذا از دیدگاه اسلام، لذّت باید «همه‏جانبه» باشد تا «نشاط کامل» را برانگیزد. تأکید بیش از اندازه به برخی از لذّت‏ها و نادیده گرفتن ابعاد دیگر، موجب تورّم در برخی ابعاد و فقر در دیگر ابعاد می‏گردد و این، توازن لازم در نشاط را از بین می‏بَرَد و نشاطی نامتوازن به وجود می‏آوَرَد. شاید دلیل برخی مشکلات روانی، با وجود عمل به این نظریه، نامتوازن بودن لذّت و ناقص بودن نشاط باشد. ناقص بودن نشاط، می‏تواند به عاملی برای ناشادکامی و مشکلات روانی تبدیل شود.

ثالثاً هر نوع لذّتی نمی‏تواند موجب شادکامی گردد. برخی لذّت‏ها، هر چند ممکن است به صورت آنی انسان را شاد کنند، امّا پیامدهایی دارند که آتیه انسان را ویران می‏سازند. لذا موجب ناشادکامی می‏گردند. اموری مانند: مشروبات الکلی، روابط آزاد جنسی، مواد مخدّر، موسیقی‏های تحریک کننده، فیلم‏های جنسی، رقص مختلط و... پیامدهای منفی‏ای دارند که به شادکامی پایدار زیان می‏زنند. به همین جهت، در نظریه اسلام، لذّت باید «فاقد پیامد منفی» باشد تا بتواند شادکامی پایدار را تحقّق بخشد. از این رو، لذّت در تئوری اسلام، با محدودیت‏هایی رو به رو‏ست.

رابعاً این نظریه، با واقعیت‏های زندگی نیز ناهماهنگ است. بر اساس تفکّر توحیدی، قوانینی بر زندگی حاکم است که ما نقشی در تنظیم آن نداریم و تنها باید خود را با آن هماهنگ سازیم. شاید مایل باشیم که زندگی، پُر از لذّت و فاقد درد و رنج باشد؛ امّا واقعیت چیز دیگری است. بر اساس منابع اسلامی، سختی و رنج، جزء جدای‏ناپذیر زندگی است. از این رو، تأکید بر لذّت و نادیده گرفتن بخش ناخوشایند زندگی، موجب ناسازگاری با نظام حاکم بر زندگی می‏گردد و همین مسئله می‏تواند بر مشکلات روانی بیفزاید. دکتر ادیت ویکوف جولسون، استاد روان‏شناسی دانشگاه

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64407
صفحه از 839
پرینت  ارسال به