653
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خواهد بود.۱

گناه، لذّت‏بخش است؛ امّا تباهی به بار می‏آورد. طاعت، سخت است؛ امّا سعادت و موفّقیت به ارمغان می‏آورد.۲ آنچه مهم است این که مرکز ثقل آموزه‏های اسلام، لذّت نیست؛ بلکه خیر و صلاح انسان است. این، رویکردی دیرین است که سابقه آن به همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی باز می‏گردد.

البته هر چند که لذّت محور نیست، امّا در برنامه اسلام وجود دارد و یکی از عوامل شادکامی به شمار می‏رود. همان طور که پیش‏تر به طور مفصّل بحث شد، این نکته را نباید فراموش کرد که لذّت، نه به عنوان یک عامل مستقل در کنار رضامندی، بلکه به عنوان جزئی از عامل نشاط در شادکامی تأثیر دارد.

۲. نظریه‏ها و عوامل

در باره پایه نظری شادکامی، به نظر می‏رسد دو دیدگاه کاملاً متفاوت وجود دارد. برخی قائل به فقدان نظریه‏اند و برخی وجود نظریه. در ادامه به بررسی دیدگاه‏های گوناگون در این باره می‏پردازیم.

آرگایل۳ ـ‏ که از نخستین نویسندگان در این زمینه است ـ‏،‏ از فقدان نظریه، در باب شادکامی یاد می‏کند و می‏گوید: پژوهش‏های مربوط به شادکامی از طریق تئوری یا نظریه، هدایت و سوق داده نشده، گر چه مباحثی در باره تبیین یافته‏های خاص وجود داشته است و احتمالاً برخی از آنها برای تبیین، به بیش از یک نظریه نیاز دارند.۴

وی به امور‏ گوناگونی اشاره می‏کند که هر کدام می‏توانند با یک نظریه، تبیین شوند. وی برای شروع، به چند مسئله اشاره می‏کند که شاید بتوانند توجیه کننده شادکامی باشند؛ امّا

1.. (وَلاَ یحْسَبَنَّ الَّذِینَ کفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیرٌ لّانفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ) (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۸۷).

2.. امام علی علیه السلام: مَا مِن مَعصِیَةِ اللّهِ شَیءٌ إلّا یَأتِی فِی شَهوَةٍ ما مِن طاعَةِ اللّهِ شَیءٌ إلّا یَأتِی فی کُرهٍ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).

3.. Argyle,M.

4.. آرگایل، ۱۳۸۲، ص۳۴۳.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
652

«نابود شدنی»۱ است، نه پایدار و پُر بهره؛ از این رو، «سرای جدایی»۲ است، نه ماندن و بهره بردن و چون «گذرگاه»۳ است که باید از آن «کوچ»۴ کرد و «رفت».۵

بنا بر این، هر چند اسلام لذّت‏ستیز نیست، امّا فلسفه خود را نیز بر آن قرار نداده است. رویکرد اساسی اسلام ـ‏ همانند همه ادیان اصیل ـ‏ بر خوش‏بختی دنیا و آخرت انسان قرار دارد. از این رو، در معارف اسلامی با مفاهیمی همچون سعادت، خَیر، فلاح، فوز و... رو به رو هستیم. قرآن کریم قانونی دارد با این بیان که: (وَعَسَی أَن تَکرَهُواْ شَیئًا وَهُوَ خَیرٌ لَّکمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّواْ شَیئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکمْ؛۶ چه بسا چیزی را خوش ندارید، ولی برایتان خوب باشد، و چه بسا چیزی را دوست بدارید و برایتان بد باشد).

این قانون، به خوبی نشان می‏دهد که گاه خیر و سعادت واقعی انسان در سختی و رنج است و لذّت، ره‏آوردی جز شرّ و بدی ندارد. بر همین اساس، در آغاز این آیه، مسئله جنگ را ـ که امری سخت و پُر محنت است ـ‏ طرح می‏کند و با استناد به این قاعده، بیان می‏دارد که هر چند از آن ناخرسندید، با این حال، خیر شما در آن است و طبیعتاً مردم از ترک جنگ خرسند می‏شوند و شرّ آنان در آن است.

در جای دیگری، مسئله ناخرسندی از همسر را طرح می‏کند و می‏فرماید که اگر از زنانتان خوشتان نیامد، فوراً آنان را طلاق ندهید؛ چه بسا از چیری خوشتان نمی‏آید، ولی خداوند متعال در آن برای شما خیر فراوان قرار می‏دهد.۷ در طرف مقابل، ثروت را مورد بحث قرار داده که برای مردم، لذّت‏بخش است؛ امّا می‏فرماید گمان نکنید که این، مایه خیر برای آنان است.

آنان که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان داده‏ایم، حتماً برای آنان خیر است. همانا به آنان مهلت داده‏ایم تا بر گناهشان بیفزایند و [در نهایت] برای آنان عذابی خوارکننده

1.. ر.ک: همان، ص۴۳ (دارُ فَناءٍ).

2.. ر.ک: همان، ص۴۱ (دارُ فِراقٍ).

3.. ر.ک: همان، ص۳۹ (دارُ مَمَرٍّ).

4.. ر.ک: همان، ص۳۶ (دارُ قُلعَةٍ).

5.. ر.ک: همان، ص۳۹ (دارُ شُخوصٍ).

6.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۶.

7.. (فَإِن کرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَی أَن تَکرَهُواْ شَیئًا وَیجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرًا کثِیرًا) (سورۀ نساء، آیۀ ۱۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64210
صفحه از 839
پرینت  ارسال به