639
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

گیرد. بر اساس روایتی، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله معتقد است کسی مزه ایمان را می‏چشد که صاحبْ اختیاریِ خداوند، و رسول بودن محمّد صلی الله علیه و آله و دینْ قرار گرفتن اسلام را برای خود بپسندد.۱ در همین راستا، در خطبه‏ای از امام صادق علیه السلام ـ‏ که در باره احوال و صفات امامان علیهم السلام ایراد شده ـ‏ از امام‌شناسی، به عنوان عاملی برای درک مزه ایمان یاد شده۲ که می‏تواند در کنار پذیرش رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دین، طبقه‏بندی شود که همگی، ابعادی از تنظیم حبّ و بغض اند.

مسئله سوم، «گذشت از مال و پرداخت آن در راه خدا» است. علاقه به مال نیز ممکن است با علاقه به خداوند در تضاد قرار گیرد. به همین جهت، در روایت دیگری، گذشته از توحید و نفی شرک، دو عامل دیگر برای چشیدن طعم ایمان مطرح شده که یکی پرداخت زکات با میل و رغبت و دیگری دادن بهترین جنس به عنوان زکات است.۳ در این دو نیز ـ‏ که از امور مالی هستند ـ‏،‏ صحبت از گذر از علاقه به مال برای رضای خداست که می‏تواند بُعد دیگری در تنظیم نظام حبّ و بغض ارزیابی شود.

حوزه چهارم، حوزه «اخلاقیات» است. ایمان، بُعد اخلاقی نیز دارد. کسی ایمان کامل دارد و می‏تواند از طعم شیرین آن بهره‏مند گردد که به اخلاق آن نیز آراسته باشد. بویژه در این باره بر صداقت و راستی تأکید جدّی شده است. این بدان جهت است که صداقت، یکی از نشانه‏های ایمان واقعی و درونی است.۴ امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید:

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ذاقَ طَعمَ الإِیمانِ مَن رَضِی بِاللّهِ رَبّا وبِالإِسلامِ دینا وبِمُحَمَّدٍ رَسولاً (صحیح مسلم، ج۱، ص۶۲، ح۵۶؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۱۴، ح۲۶۲۳؛ مسند ابن حنبل، ج۱، ص۴٤۵، ح۱۷۷۸).

2.. امام صادق علیه السلام ـ فی خُطبَة لَهُ یذکرُ فیها حالَ الأَئِمَّة: وصِفاتِهِم ـ : إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ أوضَحَ بِأَئِمَّة الهُدى مِن أهلِ بَیتِ نَبِینا عَن دینِهِ، وأبلَجَ بِهِم عَن سَبیلِ مِنهاجِهِ، وفَتَحَ بِهِم عَن باطِنِ ینابیعِ عِلمِهِ، فَمَن عَرَفَ مِن اُمَّة مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله واجِبَ حَقِّ إمامِهِ وَجَدَ طَعمَ حَلاوَة إیمانِهِ، وعَلِمَ فَضلَ طِلاوَة إسلامِهِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۳، ح۲؛ مختصر بصائر الدرجات، ص۸۹).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ثَلاثٌ مَن فَعَلَهُنَّ فَقَد طَعِمَ طَعمَ الإِیمانِ: مَن عَبَدَ اللّهَ وَحدَهُ وأنَّهُ لا إلهَ إلَا اللّهُ، وأعطى زَکاة مالِهِ طَیبَة بِها نَفسُهُ رافِدَة عَلَیهِ کلَّ عامٍ، ولا یعطِی الهَرِمَة و لَا الدَّرِنَة ولَا المَریضَة ولَا الشَّرَطَ اللَّئیمَة ولکن مِن وَسَطِ أموالِکم، فَإِنَّ اللّهَ لَم یسأَلکم خَیرَهُ ولَم یأمُرکم بِشَرِّهِ (السنن الکبری، بیهقی، ج۴، ص۱۶۱، ح۷۲۷۵؛ کنز العمّال، ج۱، ص۲۵، ح۱۰).

4.. امام صادق علیه السلام: لا تَغتَرُّوا بِصَلاتِهِم وَلا بِصِیامِهِم؛ فَإنَّ الرَّجُلَ رُبَّما لَهِجَ بِالصَّلاة وَالصَّومِ حتّى لَو تَرَکهُ استَوحَشَ، وَلکنِ اختَبِرُوهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ وَأداءِ الأمانَة (الکافی، ج۲، ص۱۰۴، ح۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
638

شخصی و هوس‏های نفسانی ترجیح دهد، شیرینیِ ایمان به خدا را خواهد چشید.

در برخی دیگر از روایات نیز مواردی آمده که به نظر می‏رسد همگی، گرد همین امر می‏چرخند. یکی از روشن‏ترینِ آنها مسئله دل‏نابستگی به دنیاست. دل‌بستگی به دنیا در برابر دل‌بستگی به خدا قرار دارد و ایمان، پیوندی ناگسستنی با دل‌بستگی به خدا دارد.۱ از این رو، کسی که در وجودش علاقه به دنیا باشد، نمی‏تواند طعم ایمان به خدا را بچشد.۲ بر همین اساس، کسی شیرینی ایمان را می‏چشد که برای او دیگر تفاوت نکند که دنیا به کام کیست.۳ بنا بر این، تنظیم دل‌بستگی ـ‏ که مربوط به بُعد حبّ است ـ‏ موجب چشیدن ‏لذّت ایمان می‏گردد.

دیگری، مسئله «تقدیر» است. ما ممکن است در باره رَوَند زندگی، علاقه و گرایش خاصّی داشته باشیم. بر اساس این علاقه، از به دست آوردن دنیا خرسند می‏شویم و از فقدانش، غمین.۴ این در حالی است که دنیا، تقدیر کننده‏ای دارد که بر اساس مصلحت بشر ـ‏ نه خواست و میل او ـ‏ امور زندگی را تدبیر می‏‏کند. از این رو، کسی که محور محبّت و گرایش او، اللّه است، به تقدیر الهی رضایت می‏دهد و خواست او را بر خواست خود مقدّم می‏دارد و این گونه است که طعم ایمان را می‏چشد.۵ بنا بر این، کسی می‏تواند طعم ایمان را بچشد که به تقدیر الهی ـ‏ چه خوشایند و چه ناخوشایند آن ـ‏ راضی باشد.۶

مسئله دیگر، «پذیرش رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دین خدا» است که زیرمجموعه خدامحوریِ نظام محبّت قرار می‏گیرد. خوددوستی، ممکن است با دین‏پذیری در تضاد قرار

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: الایمانُ فی قَلبِ الرَّجُلِ أن یُحِبَّ اللّهَ عزّ و جلّ (الفردوس، ج۱، ص۱۱۴، ح۳۸۶).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره تصریح می‏کند: حَرامٌ عَلی قُلوبِکم أن تَعرِفَ حَلاوَةَ الإِیمانِ حَتّی تَزهَدَ فِی الدُّنیا (الکافی، ج۲، ص۱۲۸، ح۲؛ مشکاة الأنوار، ص۲۰۹، ح۵۶۸).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا یجِدُ الرَّجُلُ حَلاوَةَ الإِیمانِ فی قَلبِهِ حَتّی لا یبالِی مَن أکلَ الدُّنیا (الکافی، ج۲، ص۱۲۸، ح۲).

4.. امام علی علیه السلام ـ در نامه‏ای به ابن عبّاس ـ : أمّا بَعدُ، فَإِنَّ المَرءَ لَیفرَحُ بِالشَّیءِ الَّذی لَم یکن لِیفوتَهُ، ویحزَنُ عَلَى الشَّیءِ الَّذی لَم یکن لِیصیبَهُ... (نهج البلاغة، نامۀ ۶۶). نیز، ر.ک: الکافی، ج۸، ص۲۴۰، ح۳۲۷.

5.. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُول‏: لا یجِدُ عَبدٌ طَعمَ الإِیمانِ حَتّی یعلَمَ أنَّ ما أصابَهُ لَم یکن لِیخطِئَهُ وأنَّ ما أخطَأَهُ لَم یکن لِیصیبَهُ، وأنَّ الضّارَّ النّافِعَ هُوَ اللّهُ عزّ و جلّ (الکافی، ج۲، ص۵۸، ح۷ و ص۵۸، ح۴). نیز، ر.ک: تحف العقول، ص۲۰۷ و ۲۱۸.

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لا یجِدُ عَبدٌ طَعمَ الإِیمانِ حَتّى یؤمِنَ بِالقَدَرِ کلِّهِ. (سنن الکبری، ج۱۰، ص۳۴۵، ح۲۰۸۷۸). نیز، ر.ک: المعجم الکبیر، ج۹، ص۱۵۷، ح۸۷۸۹؛ کنز العمّال، ج۱، ص۱۲۶، ح۵۹۵.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64422
صفحه از 839
پرینت  ارسال به