637
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نیز بهره‏مند خواهد شد.

امام کاظم علیه السلام در همین باره نقل می‏کند که مسیح علیه السلام به حواریان گفت: «... ای بندگان بد! گندم را پاک و تمیز کنید و نیکو آردش نمایید تا مزه آن را بیابید و از خوردنش ‏لذّت ببرید. همچنین، ایمان را نیز ناب و کامل گردانید تا شیرینی آن را بچشید و سرانجامش شما را سود بخشد».۱

در روایات، عواملی برای چشیدن شیرینی ایمان به خدا بیان شده که به ظاهر متفاوت اند؛ ولی به نظر می‏رسد که محور همه آنها بُعد «حبّ انسان» است. بر اساس این روایات، اگر نظام حبّ انسان از الگوی خاصّی پیروی کند، فرد، مزه ایمان به خدا را خواهد چشید. این الگو، چندبُعدی است. یک بُعد آن، دوستی با خدا و فرستاده اوست؛ بُعد دیگر آن دوستی در راه خداست؛ و بُعد سوم آن، توحیددوستی است. بر اساس بُعد نخست، باید خدا و رسولش بیش از دیگران مورد محبّت فرد باشد و در حقیقت، محبّت آنان را بر محبّت دیگران ترجیح دهد، هر چند منافع مادی داشته باشد. بر اساس بُعد دوم، باید مبنای دوستی و دشمنی با دیگران، خداوند متعال باشد. لذا به خاطر خدا با دیگران دوستی و به خاطر خدا با آنان دشمنی کند، نه به خاطر منافع مادی. بر اساس بُعد سوم، باید توحید و خداپرستی، نزد فرد، دوست‏داشتنی‏تر از شرک به خدا باشد، حتّی به قیمت درافتادن در آتش بزرگ برافروخته. چنین فردی باید چنان که از دوزخ فراری است، از کفر و شرک تنفّر داشته باشد.۲

محور آن است که نظام حبّ و بغض بر محور «اللّه» تنظیم شود. حبّ و بغض، یکی از شدیدترین گرایش‏های انسان است. اگر کسی بتواند در حبّ و بغض، خدا را بر منافع

1.. امام کاظم علیه السلام: إنَّ المَسیحَ علیه السلام قالَ لِلحَوارِیینَ:... یا عَبیدَ السَّوءِ نَقُّوا القَمحَ وطَیبوهُ وأدِقّوا طَحنَهُ تَجِدوا طَعمَهُ ویهنِئکم أکلُهُ، کذلِک فَأَخلِصُوا الإِیمانَ وأکمِلوهُ تَجِدوا حَلاوَتَهُ وینفَعکم غِبُّهُ (تحف العقول، ص۳۹۲ و ۵۰۷).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: ثَلاثٌ مَن کنَّ فیهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاوَةَ الإِیمانِ وطَعمَهُ: أن یکونَ اللّهُ عزّ و جلّ ورَسولُهُ أحَبَّ إلَیهِ مِمّا سِواهُما، وأن یحِبَّ فِی اللّهِ وأن یبغِضَ فِی اللّهِ، وأن توقَدَ نارٌ عَظیمَةٌ فَیقَعَ فیها أحَبُّ إلَیهِ مِن أن یشرِک بِاللّهِ شَیئا (سنن النسائی، ج۸، ص۹۴؛ تاریخ بغداد، ج۲، ص۱۹۹، ح۶۲۹).
ایشان در سخن دیگری می‏فرماید: ثَلاثٌ مَن کنَّ فیهِ وَجَدَ حَلاوَةَ الإِیمانِ: أن یکونَ اللّهُ ورَسولُهُ أحَبَّ إلَیهِ مِمّا سِواهُما، وأن یحِبَّ المَرءَ لا یحِبُّهُ إلّا للّهِ، وأن یکرَهَ أن یعودَ فِی الکفرِ کما یکرَهُ أن یقذَفَ فِی النّارِ (صحیح البخاری، ج۱، ص۱۴، ح۱۶، وص ۱۶، ح۲۱؛ صحیح مسلم، ج۱، ص۶۶، ح۶۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
636

می‏فرماید که هر کس از یاد من روی گردانَد، زندگی سختی خواهد داشت.۱ امّا باید دید که حقیقت ذکر چیست؟ حقیقت ذکر، عبارت است از توجّه دل به آفریدگار جهان و احساس این واقعیت که جهان، محضر خداست و انسان، در حضور اوست. این معنا تحقّق نمی‏یابد، مگر با دو شرط: یکی معرفت حقیقی نسبت به خداوند متعال، و دیگری توجّه به او. به بیان روشن‏تر، تا انسان، آفریدگار حقیقی جهان را نشناسد، نمی‏تواند او را یاد کند. بنا بر این، کسانی که چیزی غیر از معبود حقیقی را عبادت می‏کنند، در واقع، او را یاد نکرده‏اند؛ بلکه پندار خود را یاد کرده‏اند.۲

د ـ‏ باور به خدا

ایمان، از دیگر عوامل ارتباط با خدا و التذاذ معنوی است. در ادبیات دین، از چیزی به نام «حلاوت ایمان» یاد شده است.۳ آنچه این جا مهم است این که این شیرینی، مربوط به ‏لذّت‏های معنوی انسان است که می‏تواند نشاط روحی و روانی را برای انسان به ارمغان بیاورد. این شیرینی چنان ‏لذّتی دارد که هر کس آن را بچشد، از او روی‏گردان نمی‏شود۴ و با چشیدن آن، سیراب نمی‏گردد؛ بلکه ماهیتی فزاینده دارد که هر کس بیشتر از آن بچشد، بیشتر علاقه‏مند می‏شود.۵ بدیهی است که بهره‏مندی از این شیرینی، بسته به برخورداری از ایمان کامل است و فرد، هر اندازه که از ایمان برخوردار باشد، به همان اندازه، از حلاوت آن

1.. سورۀ طه‏، آیۀ ۱۲۴.

2.. (إِنْ هِىَ إِلَّآٰ أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَ ءَابَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ ٱللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى ٱلْأَنفُسُ) (سورۀ نجم،آیۀ ۲۳).

3.. ر.ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۸، ص۱۰۴ (حلاوة الایمان).

4.. امام زین العابدین علیه السلام در مناجات نهم از مناجات پانزده‏گانه: مَن ذَا الَّذی ذاقَ حَلاوَة مَحَبَّتِک فَرامَ مِنک بَدَلاً، ومَن ذَا الَّذی آنَسَ بِقُربِک فَابتَغی‏ عَنک حِوَلاً (بحار الأنوار، ج‏۹۴، ص‏۱۴۸).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ لی: یا مُحَمَّدُ، لَو أنَّ الخَلائِقَ نَظَروا إلى عَجائِبِ صُنعی ما عَبَدوا غَیری، ولَو أنَّهُم وَجَدوا حَلاوَة ذِکری فی قُلوبِهِم لَزِموا بابی، ولَو أنَّهُم نَظَروا إلى لَطائِفِ بِرّی مَا اشتَغَلوا بِشَیءٍ سِوای (مصابیح القلوب،ص۵٥۹).

5.. إلهى، وإنَّ کلَّ حَلاوَة مُنقَطِعَة وحَلاوَة الإِیمانِ تَزدادُ حَلاوَتُهَا اتِّصالاً بِک. إلهى، وإنَّ قَلبى قَد بَسَطَ أمَلَهُ فیک، فَأَذِقهُ مِن حَلاوَة بَسطِک إیاهُ البُلوغَ لِما أمَّلَ، إنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۹۴ ـ ۹۶، ح۱۲).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64658
صفحه از 839
پرینت  ارسال به