635
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

قلب»،۱ حلاوت زندگیِ۲ دوستداران خدا۳ و اهل تقوا و یقین۴ می‏گردد که هر یک را می‏توان به بُعدی از ابعاد نشاط اشاره دانست. از این رو، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این گونه به در گاه خداوند متعال دعا می‏کند:

۰.اللّهُمَّ اجعَلنا مَشغولینَ بِأَمرِک... شاکرینَ عَلی نَعمائِک، مُتَلَذِّذینَ بِذِکرِک.۵

۰.خداوندا! ما را به کار خودت سرگرم بدار... و [ما را] بر نعمت‏هایت، سپاس‏گزار و از یادت، ‏لذّت‏بَرنده قرار بده.

آنچنان نقش یاد خدا اساسی است که بدون آن نمی‏توان انتظار نشاط داشت. غفلت از یاد خدا موجب «خود‏فراموشی»،۶ «قساوت قلب»۷ و «مردن دل»۸ می‏گردد. از این رو، خداوند متعال به عنوان آفریننده انسان ـ‏ که بیشترین آگاهی را از ماهیت او دارد ـ‏،‏ تصریح

1.. امام علی علیه السلام: اِستَدیموا الذِّکرَ فَإِنَّهُ ینیرُ القَلبَ، وهُوَ أفضَلُ العِبادَة (غرر الحکم، ح۲۵۳۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۹۲، ح۲۱۷۲). نیز، ر.ک: غرر الحکم، ح۶۰۲، ۶۰۳، ۱۸۵۸، ۴۶۳۱، ۵۱۴٤، ۵۱۶۷، ۶۱۰۳ و ۹۱۲۳؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۰، ح۱۲۹۰، و ص۵۵، ح۱۴۲۹ و ص۲۰۸، ح۴۱۷۰ و ص۳۳۵، ح۵۷۲۸ و ص۲۵۰، ح۴۶۸۳.

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در دعای جوشن کبیر از خداوند متعال با تعبیر «یا مَن ذِکرُهُ حُلوٌ» یاد کرده است (البلد الأمین، ص۴۰۶؛ المصباح، کفعمی، ص۳۴۰؛ بحار الأنوار، ج۹۴، ص۳۹۰).
امام صادق علیه السلام: أوحَى اللّهُ عزّ و جلّ إلى داوودَ علیه السلام: یا داوودُ، بی فَافرَح، وبِذِکری فَتَلَذَّذ، وبِمُناجاتی فَتَنَعَّم، فَعَن قَریبٍ اُخلِی الدّارَ مِنَ الفاسِقینَ، وأجعَلُ لَعنَتی عَلَى الظّالِمینَ (الأمالی، صدوق، ص۲۶۳، ح۲۸۰؛ روضة الواعظین، ص۵۰۵).

3.. امام علی علیه السلام: الذِّکرُ لَذَّة المُحِبّینَ (غرر الحکم، ح۶۷۰؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۲، ح۵۴۵).

4.. امام علی علیه السلام: ذِکرُ اللّهِ مَسَرَّة کلِّ مُتَّقٍ، ولَذَّة کلِّ موقِنٍ (غرر الحکم، ح۵۱۷۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۵۶، ح۴۷۴۵).

5.. جامع الأخبار، ص۳۶۴، ح۱۰۱۳؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۳۶۰، ح۱۶.

6.. (وَ لَا تَکونُواْ کالَّذِینَ نَسُواْ اللّه فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِک هُمُ الْفَسِقُونَ) (سورۀ حشر‏، آیۀ ۱۹).

7.. الکافی عن علی بن عیسی رفعه: إنَّ موسى علیه السلام ناجاهُ اللّهُ تَبارَک وتَعالى فَقالَ لَهُ فی مُناجاتِهِ:... یا موسى، لا تَنسَنی عَلى کلِّ حالٍ، ولا تَفرَح بِکثرَة المالِ؛ فَإِنَّ نِسیانی یقسِی القُلوبَ، ومَعَ کثرَة المالِ کثرَة الذُّنوبِ (الکافی، ج۸، ص۴۲ ـ ۴۵، ح۸؛ تحف العقول، ص۴۹۳. نیز، ر.ک: الکافی، ج۲، ص۴۹۷، ح۷؛ علل الشرائع، ص۸۱، ح۲؛ الخصال، ص۳۹، ح۲۳).

8.. امام صادق علیه السلام: فیما ناجَى اللّهُ بِهِ موسى علیه السلام، قالَ: یا موسى، لا تَنسَنی عَلى کلِّ حالٍ؛ فَإِنَّ نِسیانی یمیتُ القَلبَ (الکافی، ج۲، ص۴۹۸، ح۱۱؛ بحار الأنوار، ج۱۳، ص۳۴۴، ح۲۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
634

بسیار یاد کند، محبّت او در دلش جای می‏گیرد.۱ همان گونه که در بحث اُنس گذشت، این جا نیز باز، صحبت از یاد خدا به میان آمد. از این رو، در بحث بعد به این مسئله می‏پردازیم.

ج ـ‏ یادکَرد خدا

حقیقت یاد شده، در ادبیات دین با عنوان «ذکر» و یادآوری خدا مورد توجّه قرار گرفته است. یادکَرد خدا از عواملی است که موجب ارتباط با او و التذاذ معنوی می‏گردد. واژه‏شناسان برای مادّه «ذکر»، دو معنا بیان کرده‏اند: یکی «یادکرد» در مقابل «فراموشی»، و دیگری «نَری» در مقابل «مادگی».۲ ریشه‏یابی واژه ذکر، نشان می‏دهد که اصل در معنای آن، «یاد» در مقابل «فراموشی» است و استعمال آن در معانی دیگر، بدان مناسبت است که مورد استعمال، دارای خصوصیتی است که موجب یاد و توجّه انسان به آن می‏شود، چنان که به پسر، از آن جهت «ذَکر» و «مذکر» گفته شده که موجب زنده ماندن و بقای یاد و نام پدر می‏گردد.

آنچه در بحث ما مهم است این که یاد خدا از عوامل مهمّ نشاط و شادابی در زندگی است. نقش یاد خدا در نشاط انسان، با تعبیرهای گوناگونی در آیات و روایات وارد شده است. یاد خدا موجب «آرامش و اطمینان نفس»،۳ «جلای دل‏ها»،۴ «شرح صدر»،۵ «حیات دل»،۶ «نورانیت

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن أکثَرَ ذِکرَ اللّهِ عزّ و جلّ أحَبَّهُ اللّٰه (الکافی، ج۲، ص۵۰۰، ح۳).

2.. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۳۵۸؛ مفردات الفاظ القرآن، ص۳۲۸.

3.. (أَلَا بِذِکرِ اللّه تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) (سورۀ رعد‏، آیۀ ۲۸).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ لِکلِّ شَیءٍ سَقالَة، وإنَّ سَقالَة القُلوبِ ذِکرُ اللّه، وما مِن شَیءٍ أنجى مِن عَذابِ اللّهِ مِن ذِکرِ اللّه (شعب الأیمان، ج۱، ص۳۹۶، ح۵۲۲). نیز، ر.ک: تنبیه الغافلین، ص۳۹۷ ح۶۰۱؛ الترغیب والترهیب، ج۲، ص۳۹۶، ح۱۰؛ نهج البلاغة، خطبۀ ۱۲۲.

5.. (أَفَمَن شَرَحَ اللّٰه صَدْرَهُ لِلْاءِسْلَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَیلٌ لِّلْقَسِیة قُلُوبُهُم مِّن ذِکرِ اللّٰه أُوْلَئِک فِى ضَلَلٍ مُّبِینٍ) (سورۀ زمر‏، آیۀ ۲۲). امام علی علیه السلام: الذِّکرُ یشرَحُ الصَّدرَ (غرر الحکم، ح۸۳۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۲، ح۵۴۲).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: بِذِکرِ اللّهِ تَحیا القُلوبُ، وبِنِسیانِهِ مَوتُها (تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۲۰). نیز، ر.ک: همان، ص۱۱۷؛ مصباح المتهجد، ص۵۹، ح۹۲ و ص۵۹۲، ح۶۹۱؛ الإقبال، ج۱، ص۱۶۸؛ مهج الدعوات، ص۳۴۳؛ غرر الحکم، ح۶۴۴۵ و ح۸۸۷۶ و ۱۹۹۹؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۶۰، ح۱۵۲۳ و ص۳۵۴، ح۵۹۹۱ و ص۴۵۸، ح۸۳۰۱.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64655
صفحه از 839
پرینت  ارسال به