631
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

اصل و ریشه انسان است و قطع ارتباط با ریشه، موجب پژمردگی و افسردگی می‏شود. البته بدیهی است که بهره‏مندی از ‏لذّت ارتباط با خدا وقتی به دست می‏آید که خدا شناخته شود. به همین جهت، خداوند متعال، «مایه سرور عارفان»۱ دانسته شده است. خدا، همیشه و همه جا هست. آنچه خدا را ‏لذّت‏بخش می‏سازد، شناخت اوست. اگر خداوند شناخته شود، التذاذ معنوی نیز حاصل می‏شود؛ التذاذی که هیچ نظیری ندارد.۲

در ادامه، به بررسی عوامل التذاذ معنوی می‏پردازیم. متون این بحث، با تعبیرهای متفاوتی در ادبیات دین بیان شده‏اند که هر کدام، بیانگر بُعدی از این مسئله اند. در ادامه، این موضوعات را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

الف ـ ‏ اُنس با خدا

یکی از اموری که در روایاتْ مورد بحث قرار گرفته، انس گرفتن با خداوند است. در روایات، از خداوند متعال به عنوان «انیس» یاد شده است. واژه «اُنس» در لغت، ضدّ «نُفور (گریز)» و به معنای «آرام یافتن به چیزی» و «خو گرفتن» و «دل‏بستگی» به آن است.۳ بر این پایه، چون خو گرفتن و دل‏بستگی نسبت به چیزی (بر خلاف نفرت و وحشت از آن)، موجب نزدیکی و نمایان شدن آن می‏گردد، «اُنس» نامیده می‏شود.

پیامبر خدا علیه السلام تصریح می‏کند که خدا برای انس گرفتن کافی است۴ و هر کس که خدا

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در دعای جوشن کبیر: یا سُرور العارفین (البلد الأمین، ص۴۰۶).

2.. امام صادق علیه السلام در بیانی روشن می‏فرماید: لَو یعلَمُ النّاسُ ما فی فَضلِ مَعرِفةِ اللّهِ عزّ و جلّ ما مَدّوا أعینَهُم إلی ما مَتَّعَ اللّهُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَیاةِ الدُّنیا ونَعیمِها، وکانَت دُنیاهُم أقَل عِندَهُم مِمّا یطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم، ولَنَعِموا بِمَعرِفَةِ اللّهِ جَلَّ وعَزَّ، وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم یزَل فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِیاءِ اللّهِ. إنَّ مَعرِفَةَ اللّهِ عزّ و جلّ آنِسٌ مِن کلِّ وَحشَةٍ، وصاحِبٌ مِن کلِّ وَحدَةٍ، ونورٌ مِن کلِّ ظُلمَةٍ، وقُوَّةٌ مِن کلِّ ضَعفٍ، وشِفاءٌ مِن کلِّ سُقمٍ (الکافی، ج۸، ص۲۴۷، ح۳۴۷).

3.. راغب اصفهانی در تبیین معنای «اُنس» می گوید: الاُنسُ خِلافُ النُّفورِ؛ آرام یافتن به چیزی، خلاف رمیدن است (مفردات ألفاظ القرآن، ص۹۴).
همچنین ابن فارس، این واژه را چنین ریشه‏یابی می‌نماید: الهَمزَة وَالنّونُ وَالسّینُ أصلٌ واحِدٌ، و هُوَ ظُهورُ الشَّى ءِ، و کلُّ شَىءٍ خالَفَ طَریقَة التَّوَحُّشِ... وَالاُنسُ: اُنسُ الإِنسانِ بِالشَّى ءِ إذا لَم یستَوحِشْ مِنهُ (معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۱۴۵).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: کفى... بِاللّهِ مُؤنِساً (مصباح الشریعة، ص۱۶۸؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص۳۲۵، ح۲۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
630

علی علیه السلام خود بر این باور است که من برای این آفریده نشده‏ام که به خوردن غذاهای لذیذ همانند حیوانِ به آخور بسته‏ای که تمام همّ و غمش خوردن علف است، یا به مانند حیوان یله‏ای که کارش چریدن در زباله‏دانی‏ها و پُر کردن شکمش از علف آنهاست، مشغول شوم، بی خبر از آن که چه سرنوشتی در انتظار اوست، و آفریده نشده‏ام که بیهوده رها شوم، یا بی هدف بگردم، یا ریسمان گم‏راهی را بکِشم، یا در بیراه، راه سرگردانی بپویم!۱

خلاصه سخن این که شادی و ‏لذّت باید در جهت شادکامیِ اصیل قرار گیرد. از این رو، هر چند شادی و ‏لذّت، مفید و بلکه ضروری است، امّا اگر از اندازه و جایگاه اصلی‏اش خارج شود، به ضدّ شادکامی تبدیل می‏شود. این که دقیقاً اندازه آن مشخص گردد، نیازمند تحقیقات میدانی است؛ ولی معیاری وجود دارد و آن این که اگر شادی و ‏لذّت، نشاط و انبساط روحی و آمادگی برای تلاش و زندگی بهتر را فراهم آورد، «به اندازه» و «درست» بوده و در مجموع، به شادکامی کمک می‏کند‏؛ امّا اگر بیش از اندازه باشد (و کار فرد، پرداختن به بازی‏ها و ‏لذّت‏ها باشد) و او را از هدف اصلیِ زندگی غافل سازد، «لهو و لغو» است و تأثیر معکوس برجای می‏گذارد و به ضدّ شادکامی تبدیل می‏شود. ممکن است اندازه، معیاری شناور داشته باشد و متناسب با شرایط و افراد، متفاوت تعریف شود.

۲. ‏لذّت‏های معنوی

از دیگر عوامل نشاط، ‏لذّت معنوی است. همان گونه که پیش‏تر اشاره شد، بُعد معنوی انسان، یکی از ابعاد مهم و اساسی اوست. برای تحقّق نشاط کامل، لازم است که این بُعد نیز ارضا شود و ‏لذّت آن تأمین گردد. محور اساسی این بخش، ارتباط با خداوند متعال است. ارتباط با خدا یکی از نیازهای اساسی انسان است. تا خدا در زندگی انسان نباشد، زندگی، بی‏معنا خواهد بود، و زندگی بی‏معنا، سرد و بی‏روح است. اگر همه امکانات، فراهم باشد، ولی خدا در زندگی نباشد، زندگی، خسته‏کننده و ملال‏آور خواهد بود؛ زیرا خداوند،

1.. فَما خُلِقتُ لِیشغَلَنی أکلُ الطَّیباتِ؛ کالبَهیمَة المَربوطَة هَمُّها عَلَفُها، أوِ المُرسَلَة شُغُلُها تَقَمُّمُها، تَکتَرِشُ مِن أعلافِها وتَلهو عَمّا یرادُ بِها، أو اُترَک سُدىً، أو اُهمَلَ عابِثاً، أو أجُرَّ حَبلَ الضَّلالَة، أو أعتَسِفَ طَریقَ المَتاهَة! (نهج البلاغة، نامۀ ۴۵؛ بحار الأنوار، ج۳، ۳، ص۴۷۴، ح۶۸۶).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64079
صفحه از 839
پرینت  ارسال به