629
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

هدف اصلی، غافل نماید. هر آنچه انسان را از هدف اصلی زندگی ـ‏ که سعادت واقعی در آن نهفته است ـ‏ باز دارد، مانع شادکامی و مایه زیان و بدبختی است، حتّی اگر شیرین و ‏لذّت‏بخش باشد.۱ و در باره کسانی که آگاه نمی‏شوند، می‏فرماید: (بگذارشان تا بخورند و برخوردار شوند و آرزو[ها] سرگرمشان کند. پس به زودی خواهند دانست).۲

لهو و غفلت، دست کم موجب نفاق قلب،۳ فساد ایمان،۴ فساد نفس،۵ فساد عزم و اراده،۶ قساوت قلب،۷ و نقصان عقل۸ می‏گردد و به همین جهت است که زیان می‏کند و رویِ رستگاری و سعادت را نمی‏بیند.۹ بنا بر این، کسی که می‏خواهد به سعادت و شادکامی دست یابد، نباید اهل لهو و لعب باشد و به اموری بپردازد که فایده‏ای در آن نیست؛ بلکه زیان نیز دارد.۱۰

1.. (يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ ٱللَّهِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَائِكَ هُمُ ٱلْخَـٰسِرُونَ‏) (سورۀ منافقون‏، آیۀ ۹).

2.. (ذَرْهُمْ یأْکلُواْ وَ یتَمَتَّعُواْ وَ یلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یعْلَمُون) (سورۀ حجر‏، آیۀ ۳).

3.. أربَعٌ یُفسِدنَ القَلبَ ویُنبِتنَ النِّفاقَ فِی القَلبِ کما یُنبِتُ الماءُ الشَّجَرَ استِماعُ: اللَّهوِ، والبَذاءُ، وإتیانُ بابِ السُّلطانِ، وطَلَبُ الصُّیدِ (بحار الأنوار، ج۸۹، ص۷۳، ح۴۳).

4.. امام علی علیه السلام: مَجالِسُ اللَّهوِ تُفسِدُ الإیمانَ (غرر الحکم، ح۹۸۱۵).

5.. علی بن اسباط، عنهم علیه السلام قال: فیما وعظ اللّه عزّ و جلّ به عیسی علیه السلام: یا عیسی... ولا تَلهُ فَإنَّ اللَّهوَ یُفسِدُ صاحِبَهُ ولا تَغفَلُ فَإنَّ الغافِلَ مِنِّی بَعیدٌ (الکافی، ج۸، ص۱۳۱، ح۱۰۳).

6.. امام علی علیه السلام: اللَّهوُ یُفسِدُ عَزائِمَ الجِدِّ (غرر الحکم، ح۲۱۶۵).
نیز می‌فرماید: مَن غَلَبَ عَلَیهِ اللَّهوُ، بَطَلَ جِدُّهُ (همان، ح۸۴۲۸).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا عَلِیُّ اوصِیکَ بِوَصِیَّةٍ فَاحفَظها، فَلا تَزالُ بِخَیرٍ ما حَفِظتَ وَصِیَّتی... یا عَلِیُّ! ثَلاثُةٌ یُقسینَ القَلبَ، استِماعُ اللَّهوِ، وطَلَبُ الصَّیدِ، وَإتیانُ بابِ السُّلطانِ (السرائر، ج۳، ص۶۱۵).

8.. مَن کَثُرَ لَهوُهُ قَلَّ عَقلُهُ (غرر الحکم، ح۸۴۲۶).

9.. امام علی علیه السلام: لا یُفلِحُ مَن وَلِهَ بِاللَّعِبِ، واستُهتِرَ بِاللَهوِ والطَّرَبِ (همان، ح۱۰۸۷۶).

10.. به همین جهت، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به ابن مسعود می‏فرماید: یَاابنَ مَسعود! لا تُلهِیَنَّکَ الدُّنیا وشَهَواتُها، فَإنَّ اللّهَ تَعالی یَقولُ: (أفَحَسِبتُم أنَّما خَلَقناکُم عَبَثاً وأنَّکُم إلَینا لا تُرجَعونَ) (مکارم الأخلاق، ص۴۵۳).
امیر مؤمنان علیه السلام نیز در این باره می‏فرماید: أیهَا النّاسُ، اتَّقُوا اللّه، فَما خُلِقَ امرُؤٌ عَبَثا فَیلهُوَ، ولا تُرِک سُدی فَیلغُوَ، وما دُنیاهُ الَّتی تَحَسَّنَت لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الآخِرَةِ الَّتی قَبَّحَها سوءُ النَّظَرِ عِندَهُ، ومَا المَغرورُ الَّذی ظَفِرَ مِنَ الدُّنیا بِأَعلی هِمَّتِهِ کالآخَرِ الَّذی ظَفِرَ مِنَ الآخِرَةِ بِأَدنی سَهمَتِهِ (نهج البلاغة، حکمت ۳۷۰؛ تنبیه الخواطر، ج۱، ص۷۹؛ بحار الأنوار، ج۷۳، ص۱۳۲، ح۱۳۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
628

بنا بر این، نشاط، بهره دنیایی ماست که باید برای نیل به سعادت اُخروی و مطالبه آخرت، از آن بهره گرفت. ‏لذّتی می‏تواند مطلوب باشد که در جهت شادکامیِ اصیل و جاویدان انسان قرار گیرد.

پرهیز از لهو

بر اساس آنچه گذشت، معلوم می‏گردد که برای دستیابی به شادکامی اصیل، باید از «لهو و لعب» پرهیز کرد. یکی از مفاهیمی که در ادبیات دین، مورد توجّه قرار گرفته، مفهوم لهو است. «لهو» به معنای بازداشتن از امری مهم و مشغول کردن به امر غیر مهم است۱ که موجب غفلت انسان از امر حق و پرداختن به امر باطل می‏گردد. تفریح و سرگرمی، یکی از عوامل نشاط است که در مباحث آینده خواهد آمد؛ امّا اگر بر زندگی سیطره یابد، سرنوشتی بد و نافرجام برای انسان رقم می‏زند و به همین جهت است که از آن نهی شده است. این، واقعیتی است که نشان می‏دهد از یک سو، زندگی، بیهوده نیست؛ بلکه بر اساس فلسفه‏ای مشخّص بر پا شده است. از سوی دیگر، سعادت و شادکامی انسان نیز بسته به حرکت در راستای آن است. از این رو، بیهودگی انسان و سرگرم شدن او به امور غیر مهم و غفلت از فلسفه اصلی زندگی، جز به زیان او نیست و فرجامی بد برای وی به ارمغان می‏آورد. قرآن کریم در باره نفی لهو بودن زندگی می‏فرماید:

۰.(وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُ مَا لَاعِبِینَ * لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْواً لاتَّخَّذْنَاهُ مِن لَّدُنَّا إِن کنَّا فَاعِلِین‏.۲

۰.ما آسمان و زمین، و آنچه را در میان آنهاست، از روی بازی نیافریدیم! اگر می‏خواستیم سرگرمی انتخاب کنیم، چیزی متناسب خود انتخاب می‏کردیم!).

این آیه، دقیقاً همان سخنی است که پیش‏تر در بحث جهتگیری نشاط گذشت. زندگی، بیهوده نیست. لذا نباید سرگرمی، اصل قرار گیرد و فرد را به لذّات دنیا مشغول کند و از

1.. اللّهو: ما شغلک من هوى أو طرب‏ (العین، ج۴، ص۸۷). نیز، ر.ک: لسان العرب، ج۱۵، ص۲۵۸.
اللّهوُ: ما یشغل الإنسان عمّا یعنیه و یهمّه (مفردات الفاظ القرآن، ص۷۴۸).

2.. سورۀ انبیا، آیۀ ۱۶ و ۱۷.
نیز در آیۀ ۱۱۵ سورۀ مؤمنون می‏فرماید: (أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکمْ عَبَثًا وَ أَنَّکمْ إِلَینَا لَا تُرْجَعُون).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64568
صفحه از 839
پرینت  ارسال به