621
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بود، با خنده آنان می‏خندید.۱ هیچ کس پُر تبسّم‏تر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دیده نشده است.۲ گاه در حضور ایشان، اصحاب شعر می‏خواندند و از خاطرات جاهلیت چیزی را نقل می‏کردند و می‏خندیدند و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز تبسم می‏کردند.۳

در توصیف امام صادق علیه السلام نیز گفته شده که ایشان زیاد شوخی و تبسّم می‏کرد.۴ امام کاظم علیه السلام نقل می‏کند که در میان پیامبران، یحیی علیه السلام اهل گریه بود و نمی‏خندید؛ ولی عیسی علیه السلام هم می‏خندید و هم گریه می‏کرد، و سپس داوری می‏کند که روش عیسی علیه السلام برتر از روش یحیی علیه السلام است.۵ از دیدگاه اسلام، بهترین مسلمانان، کسانی هستند که در آشکار، از گستره رحمت الهی خوش‏حال‏اند و می‏‏خندند و البته در نهان، از ترس عذاب خدا می‏گریند.۶

ب ـ‏ شروط ‏لذّت مادّی

پس از پرداختن به موارد شادی و هیجان، باید چارچوب کلان آن را ترسیم نمود. شادی و هیجانی که می‏خواهد نشاط را تأمین کند، باید چهار ویژگی اساسی داشته باشد: فراگیر بودن؛ توازن؛ فقدان پیامد منفی؛ جهتگیری الهی و معنوی.

1.. امام علی علیه السلام (در بیان سیرۀ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با همنشینانش): یَضحَکُ مِمّا یَضحَکونَ مِنهُ (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۳۱۹).

2.. عبد اللّه بن الحرث بن جزء: مَا رَأَیتُ أحَدا أکثَرَ تَبَسُّما مِن رَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله (مسند ابن حنبل، ج۴، ص۱۹۰؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۶۰۱، ح۳۶۴۱).
ابو امامة: کانَ ـ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله ـ من أضحَکَ الناسَ وأطیَبِهِم نَفساً (کنز العمّال، ح۱۸۳۹۹).

3.. سماک بن حرب قالَ قُلتُ لِجابِرِ بنِ سَمُرَة أکُنتَ تُجالِسُ رَسولَ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله قالَ نَعَم فَکانَ طَویلُ الصَّمتِ وکانَ أصحابُهُ یَتَناشَدونَ الأشعارَ ویَذکُرونَ أشیاءَ مِن أمرِ الجاهِلیَّةِ فَیَضحَکونَ ویَبتَسِمُ رَسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله إذا ضَحِکوا (الطبقات الکبری، ج۱، ص۳۷۲).

4.. مالک: لَقَد کُنتُ أرَی جَعفَرَ بنَ مُحمَّدٍ علیه السلام وکانَ کَثیرَ الدُّعابَةِ والتَّبَسُّمِ (بحار الأنوار، ج۱۷، ص۳۳، ح۱۴).

5.. امام کاظم علیه السلام: کانَ یَحیَى بنُ زَ کَریّاً علیهما السلام یَبکِی و لا یَضحَکُ، و کانَ عیسَى بنُ مَریمَ علیهما السلام یَضحَکُ و یَبکِی، و کانَ الَّذِی یَصنَعُ عیسَى علیه السلام أفضَلَ مِنَ الَّذی کانَ یصنَعُ یَحیى علیه السلام (الکافی، ج۲، ص۶۶۵، ح۲۰).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: خِیارُ اُمّتی، فیما أنْبَأَنی المَلأُ الأعلى: قَوْمٌ یضْحَکونَ جَهْراً فی سَعَة رحمة ربِّهِمْ، و یبْکونَ سِرّاً مِن خَوفِ عَذابِ رَبِّهم (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۹، ح۴۲۹۴؛ شعب الإیمان، ج۱، ص۴۷۸، ح۷۶۵؛ اُسد الغابة، ج۴، ص۳۱۳، ح۴۱۵۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
620

عامل، فشارهای روانی خود را کنترل می‏کردند. امام کاظم علیه السلام می‏فرماید:

۰.إنَّ رَسولَ اللّهِ کانَ یَأتیهِ الاَعرابِیُّ فَیُهدِی لَهُ الهَدِیَةَ ثُمَّ یَقولُ مَکانَهُ اَعطِنا ثَمَنَ هَدِیَّتِنا! فَیَضحَکُ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله وکانَ إذا اغتَمَّ یَقولُ: ما فَعَلَ الأعرابِیُّ لَیتَهُ اَتانا.۱

۰.گاهی عربی بادیه‏نشین، خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏رسید و هدیه برای ایشان می‏آورد و تقدیم پیامبر صلی الله علیه و آله می‏کرد. سپس می‏گفت: پول هدیه ما را بده! پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏خندید و هر گاه اندوهگین می‏شد، می‏فرمود: «آن اعرابی چه کرد! ای کاش دوباره می‏آمد!».

با ورود اسلام به حجاز به عنوان یک آیین زندگی، برخی از اهل ایمان، از اموری مثل خندیدن و مزاح کردن، دوری می‏نمودند و زندگی را فقط در نماز و روزه و مناجات خلاصه کرده بودند. پیامبر صلی الله علیه و آله با این انحراف به مبارزه برخاست و رعایت اعتدال را سفارش کرد و از آن جا که آنان خود را پیرو پیامبر صلی الله علیه و آله می‏دانستند، ایشان می‏فرمود: «من هم بشری مثل شما هستم که با شما شوخی می‏کنم».۲ در تاریخ نیز بسیاری از افراد بیان کرده‌اند که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از شوخ‏ترین مردم بود.۳

ده.‏ ‏لذّت خندیدن

خندیدن، یکی دیگر از اموری است که موجب نشاط و شادابی می‏گردد. همان گونه که پیش‏تر نیز اشاره شد، برخی افراد، ‏لذّت‏های دنیوی را با ایمان و دینداری در تضاد می‏دانستند و تنها عبادت کردن را می‏پسندیدند. لذا در موضوع ما، از خندیدن پرهیز می‏کردند و تنها گریه کردن را مشروع می‏دانستند. این در حالی است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در برابر این جریان ایستاد و خندیدن را از سنت خود دانست.۴ این نشان می‏دهد که عبادت پایدار، در گرو تعادل در همه امور از جمله خنده و گریه است. وقتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با دیگران

1.. الکافی، ج۲، ص۶۶۳، ح۱.

2.. إنَّما أنَا بَشَرٌ مِثلُکم اُمازِحُکم (الجامع الصغیر، ج‏۱، ص‏۳۹۴، ح‏۲۵۷۹؛ کنز العمّال، ج۳، ص‏۶۴۸).

3.. کانَ النبی صلی الله علیه و آله من أَفکهِ الناسِ (تاریخ مدینة دمشق، ج۴، ص۳۷؛ کنز العمّال، ج۷، ص۱۴۰، ح۱۸۴۰۰).
ابن عباس: کان فی النَّبِیّ صلی الله علیه و آله دُعابَةٌ (تاریخ بغداد، ج۸، ص۳۰۸).

4.. أَلَا إِنَّ لِکلِّ عِبَادَةٍ شِرَّةً ثُمَّ تَصِیرُ إِلَی فَتْرَةٍ فَمَنْ صَارَتْ شِرَّةُ عِبَادَتِهِ إِلَی سُنَّتِی فَقَدِ اهْتَدَی وَ مَنْ خَالَفَ سُنَّتِی فَقَدْ ضَلَّ وَ کانَ عَمَلُهُ فِی تَبَابٍ امّا إِنِّی أُصَلِّی وَ أَنَامُ وَ أَصُومُ وَ أُفْطِرُ وَ أَضْحَک وَ أَبْکی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ مِنْهَاجِی وَ سُنَّتِی فَلَیسَ مِنِّی (الکافی، ج۲، ص۸۵، ح۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64169
صفحه از 839
پرینت  ارسال به