613
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سه. ‏لذّت بینایی

دیدن، بُعد دیگری از انسان است که ‏لذّت خاص خود را دارد و می‏تواند بر نشاط و شادابی اثر بگذارد. این جا صحبت از زیبایی به میان می‏آید که بخش‏هایی دارد؛ امور زیبایی که چشم‏نوازند، موجب ‏لذّت بینایی می‏شوند و از این طریق، به نشاط انسان کمک می‏کنند. مناظر زیبای طبیعت، یکی از این موارد است. البته حضور در مناطق خوش آب و هوا، گذشته از بُعد بینایی، از راه تنفّس هوای پاک و فرح‏بخش و تماس بدن با آن نیز موجب نشاط می‏گردد. مناطق بد آب و هوا، سبب کسالت و خمودگی می‏شوند. بنا بر این، با رفتن به مناطق یا مکان‏های سرسبز و خرّم، می‏توان ‏لذّت این بُعد را تأمین، و به نشاط دست یافت.

از این گذشته، رنگ زرد نیز موجب سرور و شادابی از راه بینایی می‏شود. در روایتی، امام باقر علیه السلام پوشیدن کفش زرد‏رنگ را باعث سرور دانسته است.۱ سرور، خود یکی از عوامل نشاط است که به تبیین آن خواهیم پرداخت.

از دیگر امور ‏لذّت‏بخش برای بینایی، دیدن همسر زیباست. در روایات، یکی از ویژگی‏های همسر شایسته، این دانسته شده که نگاه به چهره او سُرورآور باشد.۲

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در بیانی دیگر، به نگاه محبّت‏آمیز همسران به یکدیگر اشاره می‏کند و می‏فرماید: «هنگامی که بنده به صورت زنش و زنش به صورت او نگاه کند، خداوند به هر دوی آنها نظر رحمت می‏افکند».۳ البته دیدن همسر، می‏تواند بُعد جنسی نیز داشته باشد که در این صورت، دیدن همسر زیبا، دارای ‏لذّت دوبُعدیِ «بینایی ـ‏ جنسی» است.

بنا بر این، یکی از ویژگی‏هایِ همسران، آراستگی و خوش‏رویی آنهاست. آراستگی و خوش‏رویی، در حقیقت، به معنای تولید سیما و تصویر زیبا برای بیننده است.

البته شاید بتوان با الغای خصوصیت (و تسرّی دادن این اصل از روابط همسران به کلّ

1.. امام باقر علیه السلام می‏فرماید: مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ لَمْ یزَلْ ینْظُرُ فِی سُرُورٍ مَا دَامَتْ عَلَیهِ لِأَنَّ اللَّهَ عزّ و جلّ یقُولُ (صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِینَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۶۹) (الکافی، ج۶، ص۴۶۶).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إِنَّ مِنَ الْقِسْمِ الْمُصْلِحِ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یکونَ لَهُ الْمَرْأَةُ إِذَا نَظَرَ إِلَیهَا سَرَّتْهُ... (همان، ج۵، ص۳۲۷، ح۵).

3.. إذا نَظَرَ العَبدُ إلی وَجهِ زَوجِهِ ونَظَرَت إلیهِ، نَظَرَ اللّه إلیهِمَا نَظَرَ رَحمةٍ، فإذا أَخذَ بِکَفِّهَا وأَخَذَت بِکَفِّهِ، تَسَاقَطَت ذُنُوبُهُما مِن خِلالِ أَصَابِعِهِمَا (مسند زید، ص۳۰۲؛ کنز العمّال، ج۱۶، ص۲۷۶، ح۴۴۴۳۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
612

هیجان بیشتری ایجاد می‏کند و از این جهت نیز ‏لذّت‏بخش می‌شود. پس سوارکاری می‏تواند از دو جهت تأثیرگذار باشد: یکی تحرّک و دیگری هیجان. امام علی علیه السلام در ضمن روایتی، از سوارکاری به عنوان عامل ایجاد انبساط خاطر و نشاط یاد می‏فرماید۱

این که آیا می‏توان سوارکاری را به ماشین‏سواری و اتومبیل‏رانی نیز تعمیم داد، نیازمند بررسی بیشتر است. ماشین‌سواری می‏تواند هیجان‏آور باشد؛ امّا بی‏تردید، تحرّک‏آور نخواهد بود؛ بلکه چون جای پیاده‏روی را می‏‏گیرد و تحرّک را کم می‏کند، ثمره آن، خمودگی خواهد بود. نکته قابل ذکر این که ممکن است با توجّه به آنچه گذشت، بتوان این دو مورد را به عنوان عام «ورزش» تعمیم داد.

دو. ‏لذّت لامسه

حسّ لامسه، بُعد دیگری از انسان است که ‏لذّت مربوط به خود را می‏طلبد و می‏تواند موجب نشاط گردد. عنوان «الارتماس فی الماء» یا فرورفتن در آب، موجب تماس آب با پوست بدن می‏شود و ‏لذّتی مربوط به حسّ لامسه به شمار می‏رود. این امر، شادی‏بخش است و موجب نشاط برای فرد می‏گردد. در حالات امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که در شب‏های سرد، بدن خود را شستشو می‏داد (و غسل می‏‏کرد) تا حالت نشاط در ایشان به وجود آید. امیر مؤمنان علی علیه السلام این حالت را برای نزدیک شدن به محبوب و نماز شب ‏می‏خواست.۲

البته نباید فراموش کرد که تماس بدن با آب، غیر از شنا کردن است. شنا می‏تواند بُعد ورزشی نیز پیدا کند که در این صورت، دو بُعد خواهد داشت: تماس بدن با آب و ورزش.

همچنین ممکن است تماس بدنی نیز موجب نشاط از این بُعد گردد. در روایاتی، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به گرفتن دست همسر ـ‏ که یک تماس لامسه‏ای است ـ‏ اشاره می‏کند و می‏فرماید: «هنگامی که همسران دستان همدیگر را بگیرند، گناهانشان از لابه لای انگشتانشان فرو می‏ریزد».۳

1.. الرُّکوبُ نُشرَةُ (نهج البلاغة، حکمت ۴۰۰).

2.. روی أنَّ مَولانا عَلِیّاً علیه السلام کانَ یَغتَسِلُ فی اللَّیالِی البارِدَةِ طَلَباً لِلنَّشاطِ فی صَلاةِ اللَّیلِ (مستدرک الوسائل، ج۲، ص۵۲۱، ح۲۶۱۸).

3.. إذا نَظَرَ العَبدُ إلی وَجهِ زَوجِهِ ونَظَرَت إلیهِ، نَظَرَ اللّه إلیهِمَا نَظَرَ رَحمةٍ (مسند زید، ص۳۰۲؛ کنز العمّال، ج۱۶، ص۲۷۶، ح۴۴۴۳۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63967
صفحه از 839
پرینت  ارسال به