61
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نوع واکنش انسان، تعیین کننده تحقّق یا عدم تحقّق خیر است. واکنش مناسب، موجب تحقّق تقدیر و واکنش نامناسب، موجب عدم تحقّق آن می‏گردد.

نمودار (۲ ـ ۶) نقش واکنش انسان در تحقّق یا عدم تحقّق تقدیر

تقدیر خدا به معنای عام کلمه،۱ اگر بخواهد در زندگی تحقّق یابد، نیازمند واکنش مناسب انسان است. در این جا مراد از تقدیر خدا، شادکامی است که در دو عنوان خیر و سرور، توزیع شده است. در فصل مبانی خواهیم گفت که بر اساس تفکّر توحیدی، همه امور از جمله شادکامی، نخست توسط خداوند متعال تقدیر می‏شود. لذا خارج از آن تقدیر، چیزی تحقّق نمی‏یابد و انسان باید در آن چارچوب حرکت کند تا به موفّقیت در هر امری دست یابد. بنا بر این، ماهیت شادکامی نیز توسط خداوند متعال تقدیر شده است و ما باید با شناخت آن، برای تحقّقش تلاش نماییم. بنا بر این، «شادکامی مقدّر» اگر با واکنش مناسب انسان روبه رو گردد، به «شادکامی تحقّق‏یافته» تبدیل می‏شود.

نمودار (۲۷) شادکامیِ تحقّق‏یافته

اکنون بحث را در مؤلّفه‏های شادکامی پی‏می‏گیریم. شادکامی مقدّر، ترکیبی از «خیر ​

1.. هر چند اصطلاح تقدیر را تا کنون در کنار نشاط و در بارۀ امور چهارگانۀ پیش‏گفته به کار بردیم، امّا کاربردی عام‏تر نیز دارد که نشاط را هم شامل می‏گردد. در این کاربرد، مراد از تقدیر، همۀ آن چیزی است که خداوند، آن را تقدیر می‏کند، از جمله نشاط.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
60

نمی‏تواند نسبت به آنها رضایت داشته باشد.

در تحلیل این امر باید گفت که بر اساس آنچه در بحث مبانی خواهد آمد، توحید و خداباوری ـ‏ که ریشه همه مبانی است ـ‏ در دو سطح اثر می‏گذارد:

یک. در سطح نخست، موجب می‏شود که در یک نگاه کلان، از سویی، فرد، همه تقدیرهای خداوند متعال را مبتنی بر «خیر» بداند (خیرباوری) و در نتیجه، به احساس رضامندی دست یابد، و از سوی دیگر، مطابق خواست خداوند، «‏لذّت» خود را تأمین کند و به نشاط دست یابد (فصل چهارم).

دو. در سطحی پایین‏تر و عینی‏تر، توحید و خداباوری، موجب می‏شود که فرد در بُعد خوشایند، همه داشته‏های زندگی خود را ببیند و آنها را از خدا بداند و برای آنها ارزش قائل باشد و در نتیجه، «شُکر» تحقّق یابد؛ و در بُعد ناخوشایند، موجب می‏شود که دردها و رنج‏های مصیبت و تکلیف را به مصلحت خود بداند و آنها را تحمّل نماید و در نتیجه، «صبر» تحقّق یابد. از سوی دیگر برای تحقّق تقدیر خداوند در زندگی تلاش کند (خیرآوری) و در نتیجه، زندگی خوب را در دایره تقدیر خداوند تأمین نماید. همچنین موجب می‏شود که ‏لذّت‏های مادی و معنوی با همه ابعادش را تأمین نماید و در نتیجه، نشاط مادی و معنوی تحقّق یابد. بدین وسیله، همه ابعاد شادکامی تحقّق می‏یابد. این بحث را در فصول دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم بررسی خواهیم کرد.

۴.‏ مناسبات تقدیر خدا و واکنش انسان

در شادکامی، دو مقام داریم: یکی مقام «تقدیر» و دیگری مقام «تحقّق». مقام تقدیر، با مقام تحقّق، تفاوت دارد. درست است که همه چیز را خداوند متعال تقدیر می‏کند، امّا الزاماً هر چه تقدیر می‏کند، در زندگی انسان، محقّق نمی‏گردد؛ بلکه مشروط است (تقدیر مشروط) و شرط آن نیز واکنش مناسب انسان است. بنا بر این، ما با مراحل سه‏گانه «تقدیر»، «واکنش» و «تحقّق»، رو به رو هستیم که مناسبات آنها به شکل زیر تنظیم می‏شوند:

نمودار (۲ ـ ۵) مناسبات مراحل سه‏گانه تقدیر، واکنش و تحقّق

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64173
صفحه از 839
پرینت  ارسال به