599
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

اسماعیل بن جابر می‏گوید: امام صادقعلیه السلام‏ به یاران خود نامه‏ای نوشت و به آنان دستور داد که پیوسته آن را مطالعه کنند و در آن بیندیشند و از آن مراقبت به عمل آورند و به کارش بندند. از این رو، آنها این نامه را در نمازخانه منازل خود می‏گذاشتند و بعد از نماز، در آن تدبّر می‏کردند. در بخش‏هایی از این نامه با تکیه بر تفکّر انسان ـ سودی، نسبت به طاعت خداوند و ترک معصیت او تأکید شده است.۱

به بیان دیگر، طاعت و معصیت، دارای حقیقت دولایه‏ای هستند: لایه ظاهر و نمایان، و لایه باطن و پنهان. لایه آشکار طاعت، ناخوشایند است و لایه آشکار معصیت، خوشایند است؛ امّا باطن و لایه پنهان هر دو، خوشایندند؛ چون بر اساس مصلحت انسانْ تنظیم شده‏اند. شاید انجام دادن طاعت و ترک معصیت، در ظاهر ناخوشایند به نظر آید، امّا در واقع، خیر و خوبی است؛ چون به نفع اوست و حلال و حرام خداوند، پیروِ مصالح و مفاسد بشر است. خداوندی که بشر را آفریده، از صلاح و فساد او به خوبی آگاه است و بر همین اساس، حلال و حرام خود را تنظیم کرده است. قوانین الهی، بر اساس مصالح و مفاسد واقعی بشر تنظیم می‏شوند، نه سلیقه‏ها و احساسات زودگذر و مخرّب.۲ از این رو،

1.. واعْلَمُوا أَنَّ اللَّه لَمْ یَذْکُرْه أَحَدٌ مِنْ عِبَادِه الْمُؤْمِنِینَ إِلَّا ذَکَرَه بِخَیْرٍ فَأَعْطُوا اللَّه مِنْ أَنْفُسِکُمُ الِاجْتِهَادَ فِی طَاعَتِه فَإِنَّ اللَّه لَا یُدْرَکُ شَیْءٌ مِنَ الْخَیْرِ عِنْدَه إِلَّا بِطَاعَتِه واجْتِنَابِ مَحَارِمِه الَّتِی حَرَّمَ اللَّه فِی ظَاهِرِ الْقُرْآنِ وبَاطِنِه فَإِنَّ اللَّه تَبَارَکَ وتَعَالَى قَالَ فِی کِتَابِه وقَوْلُه الْحَقُّ (وذَرُوا ظاهِرَ الإِثْمِ وباطِنَه) واعْلَمُوا أَنَّ مَا أَمَرَ اللَّه بِه أَنْ تَجْتَنِبُوه فَقَدْ حَرَّمَه واتَّبِعُوا آثَارَ رَسُولِ اللَّه صلی الله علیه و آله وسُنَّتَه فَخُذُوا بِهَا ولَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَکُمْ وآرَاءَکُمْ فَتَضِلُّوا فَإِنَّ أَضَلَّ النَّاسِ عِنْدَ اللَّه مَنِ اتَّبَعَ هَوَاه ورَأْیَه بِغَیْرِ هُدًى مِنَ اللَّه وأَحْسِنُوا إِلَى أَنْفُسِکُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَـ (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لأَنْفُسِکُمْ وإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها)... واعْلَمُوا أَنَّه لَیْسَ بَیْنَ اللَّه وبَیْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِه مَلَکٌ مُقَرَّبٌ ولَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ ولَا مَنْ دُونَ ذَلِکَ مِنْ خَلْقِه کُلِّهِمْ إِلَّا طَاعَتُهُمْ لَه فَاجْتَهِدُوا فِی طَاعَةِ اللَّه إِنْ سَرَّکُمْ أَنْ تَکُونُوا مُؤْمِنِینَ حَقّاً حَقّاً ولَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه وقَالَ وعَلَیْکُمْ بِطَاعَةِ رَبِّکُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّ اللَّه رَبُّکُمْ واعْلَمُوا أَنَّ الإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِیمُ والتَّسْلِیمَ هُوَ الإِسْلَامُ فَمَنْ سَلَّمَ فَقَدْ أَسْلَمَ ومَنْ لَمْ یُسَلِّمْ فَلَا إِسْلَامَ لَه ومَنْ سَرَّه أَنْ یُبْلِغَ إِلَى نَفْسِه فِی الإِحْسَانِ فَلْیُطِعِ اللَّه فَإِنَّه مَنْ أَطَاعَ اللَّه فَقَدْ أَبْلَغَ إِلَى نَفْسِه فِی الإِحْسَانِ وإِیَّاکُمْ ومَعَاصِیَ اللَّه أَنْ تَرْکَبُوهَا فَإِنَّه مَنِ انْتَهَکَ مَعَاصِیَ اللَّه فَرَکِبَهَا فَقَدْ أَبْلَغَ فِی الإِسَاءَةِ إِلَى نَفْسِه ولَیْسَ بَیْنَ الإِحْسَانِ والإِسَاءَةِ مَنْزِلَةٌ فَلأَهْلِ الإِحْسَانِ عِنْدَ رَبِّهِمُ الْجَنَّةُ ولأَهْلِ الإِسَاءَةِ عِنْدَ رَبِّهِمُ النَّارُ فَاعْمَلُوا بِطَاعَةِ اللَّه واجْتَنِبُوا مَعَاصِیَه (الکافی، ج۸، ص۷، ح۱).

2.. امام باقر علیه السلام: إنَّ اللَّهَ ـ‏ تبارک وتعالی ـ‏ لَم یُحرِّم ذَلِکَ عَلی عِبادِهِ وأحَلَّ لَهُم ما سِوَی ذَلِکَ مِن رَغبَةٍ فیما أحَلَّ لَهُم ولا زُهدٍ فیما حَرَّمَهُ عَلَیهم ولَکِنَّهُ تَعالی خَلَقَ الخَلقَ فَعَلِمَ ما یَقومُ بِهِ اَبدانُهُم وما یُصلِحُهُم وأحَلَّهُ لَهُم وأباحَهُ وعَلِمَ ما یَضُرُّهُم فَنَهاهُم عَنهُ وحَرَّمَهُ عَلَیهِم (علل الشرائع، ج۲، ص۴۸۴).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
598

۰.​به خاطر تنهایی خود، آفریدگان را نیافریدی و برای سود، به کارشان نگرفتی... عصیانِ عاصیان، از قدرت تو نمی‏کاهد و اطاعت فرمان‏برداران، بر پادشاهی تو نمی‏افزاید.

از سوی دیگر در برخی متون دینی، زیان معصیت، به خود انسانْ نسبت داده شده است، نه خداوند.۱

بنا بر این، خداوند متعال، از طاعت و عبادت بندگان، هیچ سودی نمی‏بَرَد. دستورهای شریعت، جز به سود انسان نیست و تمام منافع آن به خود وی می‏رسد. این از واقعیت‏های بنیادین در حوزه تشریع است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته است. توجّه به این حقیقت ـ‏ که آن را «انسان ـ‏ سودی» می‏نامیم ـ‏، موجب رضامندی تشریعی و برانگیخته شدن احساس خوشایند از تکلیف می‏گردد. بر همین اساس، در متون دینی، بر انسان‏محوری در سود و زیان طاعت، تأکید شده است:

۰.(إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها.۲

۰.اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید، باز هم به خود می‌کنید).

روزی، امام علیعلیه السلام فرمود: «من هرگز به هیچ کس خوبی نکرده‏ام!». مردم، سرهای خود را از روی شگفتی بلند کردند. سپس ایشان همین آیه پیش‌گفته را خواند۳ و شگفتی آنان را بر طرف ساخت.

پیامبر خداصلی الله علیه و آله نیز تأکید می‏کند که هر کس از خدا و فرستاده‏اش پیروی کند، بی‏تردید، رشد می‏یابد و کسی که عصیان کند، گم‏راه می‏شود و تنها به خود آسیب می‏زند، نه خداوند.۴ از دیگر معصومانعلیهم السلام نیز این مطلب نقل شده است.۵

1.. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (وَمَنْ یکفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئکتِهِ وَ کتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِیداً) (سورۀ نساء‏، آیۀ ۱۳۶).

2.. سورۀ إسرا، آیۀ ۷.

3.. نثر الدرّ: قالَ [عَلِی علیه السلام] یوما: ما أحسَنتُ إلى أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً، فَقَرَأَ: (إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا) (نثر الدرّ، ج۱، ص۲۹۳).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن یُطِعِ اللَه ورَسولَهُ فَقَد رَشَدَ، ومَن یَعصِهِما فَإنَّهُ لا یَضُرُّ إلّا نَفسَهُ ولا یَضُرّ اللّه شیئاً (سنن ابی داود، ج۱ ص۲۴۶، ح۱۰۹۷).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مَن یُطِعِ اللّهَ ورَسولَهُ فَقَد رَشَدَ، ومَن یَعصِهِما فَقَد غَوَی(السنن الکبری، ج۳، ص۲۱۵).

5.. امام حسن علیه السلام: مَن أطاعَهُ رَشَدَ ومَن عَصاهُ غَوَی (بحار الأنوار، ج۴۴، ص۱۵۱).
امام باقر علیه السلام در خطبۀ دوم روز جمعه: مَن یُطِع اللّهَ ورَسولَهُ فَقَد رَشَدَ ومَن یَعصِهِما فَقَد غَوَى. أوصیکُم عِبادَ اللّهِ بِتَقوَى اللّهِ الَّذی یَنفَعُ بِطاعَتِهِ مَن أطاعَهُ والَّذی یَضُرُّ بِمَعصِیَتِهِ مَن عَصاهُ (الکافی، ج۳، ص۴۲۲، ح۶). ←
→ امام باقر علیه السلام: مَن یُطِعِ اللّهَ ورَسولَهُ یَکُن سَبیلُ الرَّشادِ سَبیلَهُ ونُورُ التَقَوى دَلیلَهُ ومَن یَعصِ اللّهَ ورَسولَه یُخطِئِ السَّدادَ کُلَّهُ ولَن یَضُرَّ إلَّا نَفسُهُ (الکافی، ج۵، ص۳۷۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64450
صفحه از 839
پرینت  ارسال به