597
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خلاف میلش باید آن را انجام دهد و یا کاری را که دوست دارد و باید آن را ترک کند، فایده‏ای برای وی ندارد، از آن ناراضی خواهد شد.

تصوّر غلط: توهّم «خدا ـ‏ سودی» در تشریع

یکی از باورهای نادرستی که در باره شریعت وجود دارد، این است که دستورهای شریعت برای تأمین منافع دین تنظیم شده‏اند و فایده آنها به خداوند متعال می‏رسد. این باور ـ‏ که آن را «خدا ـ‏ سودی» می‏نامیم ـ‏ هر چند ممکن است پنهان باشد، امّا موجبات نارضایتی از شریعت را به وجود می‏آورد. نخستین گام برای رضامندی تشریعی، زدودن این تصوّر نادرست است.

تصوّر درست: تفکّر «انسان ـ‏ سودی» در تشریع

واقعیتْ این است که نه خداوند، و نه دین او نیازی به رفتار عبادی بشر ندارند. این بشر است که به شریعت، به عنوان برنامه شادکامی اصیل، نیازمند است. در متون دینی، سود بردن خداوند متعال از طاعت بندگان و زیان او از معصیتشان، نفی شده و بر بی‏نیازی‏اش از عبادت بندگان تأکید شده است.۱ بر اساس این واقعیت، امام علی علیه السلام خطاب به خداوند متعال می‏فرماید:

۰.لَم تَخلُقِ الخَلقَ لوَحشَةٍ، ولا استَعمَلتَهُم لِمَنفَعَةٍ... ولا ینقُصُ سُلطانَک مَن عَصاک، ولا یزِیدُ فی مُلکک مَن أطاعَک.۲

1.. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (إِنْ تَکفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِی عَنْکمْ وَلاَ یرْضَی لِعِبَادِهِ الکفْر) (سورۀ زمر، آیۀ ۷).
موسی علیه السلام به قوم خود همین امر را یادآور می‏شود. قرآن کریم آن را چنین گزارش می‏کند: (وَقالَ مُوسَی إِنْ تَکفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِی الأَرْضِ جَمِیعا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیٌّ حَمِیدٌ) (سورۀ إبراهیم‏، آیۀ ۸).
در روایات نیز این حقیقتْ اشاره شده است. بیان امام علی علیه السلام‏ در این باره این گونه است: خَلَقَ الخَلقَ حینَ خَلَقَهُم غَنِیا عن طاعَتِهِم، آمِنا مِن مَعصِیتِهِم؛ لأنّهُ لا تَضُرُّهُ مَعصیةُ مَن عَصاهُ، ولا تَنفَعُهُ طاعَةُ مَن أطاعَهُ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۹۳).

2.. همان، خطبۀ ۱۰۹.
امام زین العابدین علیه السلام در مناجات خود با خدا ـ : اِلهی، الطّاعَةُ تَسُرُّکَ، والمَعاصِی لا تَضُرُّکُ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَهَب لِی ما یَسُرُّکَ، واغفِر لی ما لا یَضُرُّکَ (الصحیفة السجادیة، ج۲، ص۴۸۵).
امام صادق علیه السلام: اللّهُمَّ إنَّ الطاعَةَ تَسُرُّکَ، والمَعصیَةَ لا تَضُرُّکَ، فَهَب لِی ما یَسُرُّکَ، واغفِر لِی ما لا یَضُرُّکَ، یا أرحَمَ الرّاحِمینَ (الأمالی، صدوق، ص۴۳۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
596

پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله، جبرئیل، بهشت را آن قدر دل‏انگیز و زیبا دید که به نظرش هر کس وصف آن را بشنود، حتماً به سمت آن جذب می‏شود و میل پیدا می‏کند که وارد آن شود؛ امّا وقتی خداوند متعال، راه رسیدن به بهشت را با سختی‏ها و دشواری‏ها آمیخت، گمان کرد که هیچ کس وارد آن نخواهد شد! در طرف مقابل، وقتی به دوزخ نگریست، آن را چنان زشت و هول‏انگیز یافت که به نظرش هر کس وصف آن را بشنود، هرگز وارد آن نخواهد شد؛ امّا وقتی خداوند، راه آن را با ‏‏لذّت‏ها و شهوت‏ها آمیخت، گمان کرد که هیچ کس یافت نمی‏شود مگر آن که بخواهد وارد آن شود!۱ به همین جهت، پیامبر خداصلی الله علیه و آله همواره می‏فرمود: «بهشت، پیچیده در ناخوشایندهاست و دوزخ، پیچیده در شهوت‏ها».۲

امام علی علیه السلام با نقل این سخن و مبتنی بر این اصل، تأکید می‏کند که طاعت خداوند، با دشواری همراه است و معصیتش، با راحتی.۳ پرسش این است که اگر وضعیت این گونه است، رضایت از تکلیف، چه توجیهی می‏تواند داشته باشد؟

الف ـ ‏ اصلاح تصوّر از حکمت تشریع

از علل مهم و اساسیِ نارضایتی از دستورهای شریعت، تصوّر نادرست از علّت تشریع و ناآگاهی از حکمت‏های آن است. از آن جا که انسان، موجودی هدفمند است، از اموری که برای وی فایده‌ای ندارند، گریزان است. اگر فرد تصوّر کند که کاری را دوست ندارد و بر

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: لَمَّا خَلَقَ اللّهُ الجَنَّة وَالنَّارَ أرْسَلَ جِبْرئیلَ إلَی الجَنَّة، فَقَالَ: انْظُرْ إلَیها وَإلی مَا أعْدَدْتُ لِأهْلِهَا فِیهَا. قَالَ: فَجَاءَها فَنَظَرَ إلَیها وَإلى ما أعَدَّ اللّهُ لِأهْلِها فِیها، قَالَ: فَرَجَعَ إلَیهِ، قال: فَوَعِزَّتِک لا یسْمَعُ بِها أحَدٌ إلّا دَخَلَها فأمَرَ بِها فَحُفَّتْ بِالمَکارِهِ، فَقَالَ إرْجِعْ إلَیها فَانْظُرْ إلَیها وَإلى ما أعْدَدْتُ لأهْلِها فِیها. قَالَ: فَرَجَعَ إلَیها فَإذا هِی قَدْ حُفَّتْ بِالمَکارِهِ، فَرَجَعَ إلَیهِ، فَقَالَ: وَعِزَّتِک لَقَدْ خِفْتُ أنْ لا یدْخُلَهَا أحَدٌ. قَالَ: إذْهَبْ إلَی النَّارِ فَانْظُرْ إلَیها وَإلى ما أعْدَدْتُ لأهْلِها فِیها، فَإذا هِی یرکبُ بَعْضُها بَعْضاً، فَرَجَعَ إلَیهِ، فَقَالَ: وَعِزَّتِک لا یسْمَعُ بِهَا أحَدٌ فیدْخُلَهَا فأمَرَ بِها فَحُفَّتْ بِالشَّهَواتِ، فَقَالَ: «إرْجَعْ إلَیهَا. فَرَجَعَ إلَیها، فَقَالَ: وَعِزَّتِک لَقَدْ خَشِیتُ أنْ لا ینْجُوَ مِنْهَا أحَدٌ إلّا دَخَلها (سنن الترمذی، ج۴، ص۹۷).

2.. إنّ الجَنّةَ حُفَّتْ بالمَکارِهِ، وإنَّ النّارَ حُفّتْ بالشَّهَواتِ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).
در حدیث دیگری از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمده است: ألا إنَّ الآخِرَة الیومَ مُحَفَّفَةِ المَکارِهِ، وإنَّ الدُّنیا مُحَفَّفَة بالشَّهواتِ (المعجم الکبیر، ج۱۹، ص۲۰۰).

3.. واعْلَموا أنَّهُ ما مِن طاعةِ اللّهِ شیءٌ إلّا یأتی فی کرْهٍ، وما مِن مَعصیةِ اللّهِ شیءٌ إلّا یأتی فی شَهْوَةٍ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64117
صفحه از 839
پرینت  ارسال به