575
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

و اگر مصیبتْ حسنه است، آن هم برای این است که شکست خوردن و کشته شدن و هر رنج و محنت دیگری که به انسان برسد، مورد رضای خدا و باعث اجری ابدی و سرمدی است. پس هر دو حسنه‏‌اند.۱ بنا بر این تفسیر الهی از موفقیت و شکست، موجب می‏شود که هنگام رویارویی با خطر، انسان آرامش داشته باشد؛ چرا که هر کدام از دو وجه موفّقیت یا شکست ظاهری برای او پیروزی و کامیابی است و همچنین پس از واقعه نیز همین تفسیر، موجب کاهش فشار روانی و تحمّل موقعیت پیش‏آمده می‏گردد.

ز ـ‏ تصحیح اندازه‏گذاری بلا

یکی از مسائل مهم در موضوع مصیبت، اندازه آن است. «مصیبتِ بزرگ»، غیر قابل تحمّل می‏نماید و «مصیبتِ کوچک»، قابل تحمّل. لذا این که ما چه اندازه‏ای برای بلاها قائل باشیم، نقش مهمّی در کاهش یا افزایش فشار روانی دارد که در ادامه، آن را مورد بحث قرار می‏دهیم.

سنجه غلط: بزرگ‏شماری مصیبت

یکی از چیزهایی که در دوران بلا اتفاق می‏افتد، بزرگ‏نمایی سختی‏هاست. معمولاً افراد، سختی‏ها را بزرگ‏تر از آنچه هستند، ارزیابی می‏کنند. پیامد این کار، افزایش غیر معقول فشار روانی است که سبب غیر قابل تحمّل شدن موقعیت و بی‏تابی فرد می‏گردد و وی را به نارضایتی می‏کشاند. حوادثْ در واقع، آن‏قدر بزرگ نیستند که ما تصوّر می‏کنیم. اگر انسان، دنیا را بسیار مهم بشمارد و آن را محلّ راحتی بداند، سختی‏های آن، بسیار بزرگ جلوه می‏کند و تحمّل مصیبت‏های آن نیز بسیار دشوار می‏گردد. مهمْ شمردن دنیا، فقدان‏ها و محرومیت‏های آن را بسیار بزرگ‏تر از آنچه هست، نشان می‏دهد و بدین‏سان، فشار روانیِ حاصل از آن، بسیار سنگین می‏گردد.

سنجه صحیح: کوچک‏سازی بلا

اگر مشکلاتْ کوچک شوند و یا دست کم، به اندازه خود دیده شوند، صبر و رضامندی به وجود می‏آید. یکی از عوامل موفّقیت در زندگی، برخورداری از «هنر کوچک‏سازی»

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۹، ص۴۱۲.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
574

پنج.‏ شکست و تفسیر انسان از آن

شکست و ناکامی، از امور ناخوشایند زندگی است و موجب ناراحتی و افزایش فشار روانی می‏گردد. این، از واقعیت‏هایِ تغییرناپذیر زندگی است. آنچه در این میان مهم است، تفسیر موضوع و تعریفی است که افراد از موفّقیت و شکست دارند. تفسیر نادرست، موجب افزایش فشار روانی می‏شود و تفسیر درست، کاهش آن را در پی دارد. سؤال این است که چه تفسیری، کاهنده است و چه تفسیری، افزاینده؟

الگوی غلط: تفسیر مادّی شکست و پیروزی

برخی با نگاهی مادّی، به تفسیر این موضوع می‏پردازند. لذا به دست آوردن هر کدام از امور دنیوی (مانند: مال، مقام، شهرت، تداوم زندگی و...) را موفّقیت و از دست دادن آنها را شکست می‏دانند. این تفسیر، موجب سرمست شدن هنگام برخورداری و ناامیدی و رنجوری هنگام مصیبت می‏شود.

الگوی صحیح: تفسیر الهی شکست و پیروزی

بر خلاف آن دیدگاه، دیدگاه دیگری وجود دارد که ملاک موفّقیت و شکست را موافقت و عدم موافقت امور با خداوند متعال می‏داند. این دیدگاه خدامحور، موفّقیت را در این می‏داند که آیا به آنچه خدا خواسته، عمل شده یا نه؟ اگر چنین باشد، برای فرد فرقی ندارد که با معیار مادی، شکست بخورد یا پیروز شود، فقیر باشد یا ثروتمند و.... قرآن کریم می‏فرماید:

۰.(قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلّا إِحْدَی الْحُسْنَیینِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکمْ أَنْ یصیبَکمُ اللّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیدینا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکمْ مُتَرَبِّصُون.۱

۰.بگو: آیا برای ما جز یکی از این دو نیکی را انتظار می‏بَرید؟ در حالی که ما انتظار می‏کشیم که خداوند از جانب خود یا به دست ما عذابی به شما برساند. پس انتظار بکشید که ما هم با شما در انتظاریم).

به باور علّامه طباطبایی، از نظر دینی، حسنه و مصیبت، هر دو حسنه‏ اند؛ چون اگر حسنه، حسنه است برای این است که پیروزی و غنیمت در دنیا و اجر عظیم در آخرت است

1.. سورۀ توبه‏، آیۀ ۵۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64243
صفحه از 839
پرینت  ارسال به