569
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

رساندند، برادرزادگان و اصحاب باوفایش را به شهادت رساندند، خود ایشان را به شهادت رساندند و سر از بدنش جدا کردند و بدنش را که روزگاری روی دوش پیامبر صلی الله علیه و آله جای داشت، زیر سم ستوران، لگدمال کردند و خانواده‏اش را به اسیری بردند. کاروان اُسرا نیز آن‏همه سختی و رنج کشیدند. دیگر امامان معصومعلیهم السلام نیز بیشترین دردها و مصیبت‏ها را دیدند. اگر بلا و مصیبت، نشانه خواری باشد، چگونه مصیبت‏ها و بلاهایی را که بر سر شریف‏ترین بندگان خدا آمده است، می‏توان توجیه کرد؟

همه اینها نشانگر آن است که مصیبت‏ها و گرفتاری‏ها به معنای خواری و ذلّت در نزد خداوند متعال نیستند؛ بلکه به عکس، نشانه کرامت و بزرگواری‌اند و به همین جهت است که آن بزرگواران، چنین مصیبت‏های سخت و تلخی را تحمّل می‏کردند. مهم این است که وقتی این حقیقت برای انسان معلوم گردد، ناراحتی‏ها و اندوه‏ها رخت برمی‏بندند و رضایت و بردباری، جای آنها را می‏گیرند.

دو. بلا و تفسیر انسان از آن

بلا و مصیبت، به طور کلّی و از منظری دیگر نیز مورد ارزیابی قرار می‏گیرد و انسان، آن را زشت و یا زیبا تفسیر می‏کند. بحث پیشین، از منظر حرمت‏شناختی بود و این بحث، از منظر زیبایی‏شناختی. این تفسیر نیز بر اساس همان دو الگوی پیش‏گفته صورت می‏پذیرد که بر اساس آن، خوشایندها، زیبا و ناخوشایندها نازیبا هستند. بدیهی است که این ارزیابی نیز نقش مهمّی در کاهش یا افزایش فشار روانی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن می‏پردازیم.

تفسیر غلط: «زشت‏پنداری مصیبت»

برخی برای تعیین دیدگاه خود در باره زشت یا زیبا بودن مصیبت، از مدل «خوشایندمدار» استفاده می‏کنند و مصیبت را زشت ارزیابی می‏نمایند. این ارزیابی، موجب افزایش فشار روانی خواهد شد؛ چرا که انسان از هر امر نازیبایی، فراری و گریزان است و موجب ناخرسندی وی می‏گردد‏؛ امّا آیا این تفسیر، درست است و این الگوی ارزیابی می‏تواند واقعیت مصیبت‏ها را نشان دهد؟


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
568

است. کسانی می‏توانند این گونه پاسخ دهند که معادله ارزیابیِ آنان «خیرمدار» باشد. بر اساس آنچه در خیرباوری گذشت، بلا، به مصلحت انسان و در راستای رشد و تکامل اوست. پس نمی‏تواند دلیل خوار بودن نزد خداوند باشد. امام کاظم‏علیه السلام می‏فرماید: خداوند متعال، خود در این باره چنین می‏فرماید:

۰.إنّی لَم اُغنِ الغَنِی لِکرامَتِهِ بِهِ عَلَی ولَم اُفقِرِ الفَقیرَ لِهَوانٍ بِهِ عَلَی.۱

۰.من، فرد غنی را به این دلیلْ دارا نکرده‏ام که نزد من گرامی است و فقیر را به این دلیلْ محروم نکرده‏ام که نزد من، خوار است.

آیا می‏پندارید خدا به هر کس چیزی داده، از سر تکریم او بوده و از هر کس بازداشته، از سر خوار کردن او بوده است؟! هرگز! ۲ پس معنای محرومیت‏ها و محنت‏ها، خواری و بی‏مقداری نزد خداوند نیست. در این دنیا، بیشترین سختی‏ها را شریف‏ترین انسان‏ها چشیده‏اند. پیامبر خداصلی الله علیه و آله بیشترین آزار و اذیت‏ها را دیده است.۳ امیر مؤمنان علی‏علیه السلام که پس از پیامبر خداصلی الله علیه و آله برترین مخلوق خداست، اوّل مظلوم عالم نیز هست.۴ همسر او ـ‏ که از برترین زنان آفرینش است ـ‏، آن قدر اذیت شد که پس از رحلت پدر، بیش از ۷۵ یا ۹۵ روز نتوانست زندگی کند. فرزندشان امام حسن‏علیه السلام آن همه ستم از مردم دید و حتّی درون خانه‏اش نیز امنیت نداشت و به دست همسرش مسموم شد و جنازه‏اش تیر باران گردید و نگذاشتند در کنار جدّش به خاک سپرده شود‏؛ امّا هم‏ایشان به برادرش فرمود: «هیچ روزی مثل روز تو نیست، ای ابا عبد اللّه!»؟.

امام حسین‏علیه السلام در روز عاشورا آن همه مصیبت دید؛ علی اکبرش را پاره‏پاره کردند، حنجره طفل شیرخوارش را با تیر سه شعبه، هدف قرار دادند، برادر باوفایش ابو الفضل‏علیه السلام را در مقابل دیدگانش‏، به شهادت

1.. الکافی، ج‏۲، ص‏۲۶۵، ح‏۲۰؛ التمحیص، ص‏۴۷؛ مشکاة الأنوار، ص‏۲۸۸.

2.. امام صادق علیه السلام: أتَرَی اللّهَ أعطی‏ مَن أعطی‏ مِن کرامَتِهِ عَلَیهِ ومَنَعَ مَن مَنَعَ مِن هَوانٍ بِهِ عَلَیهِ؟! کلّا! )تفسیر العیاشی، ج‏۲، ص‏۱۳؛ بحار الأنوار، ج‏۷۵، ص‏۳۰۵؛ وسائل الشیعة، ج‏۱۱، ص‏۵۰۰(.

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ما اُوذِی نَبِی مِثلَ ما اُوذیتُ (بحار الأنوار، ج۳، ۹، ص‏۵۶).

4.. امام علی علیه السلام: صَبَرتُ وفِی العَینِ قَذی وفِی الحَلقِ شَجی (معانی الأخبار، ص‏۳۶۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63964
صفحه از 839
پرینت  ارسال به