567
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نکته مهم در دیدگاه دین، هماهنگی تفسیرها با واقعیت‏هاست. دین، تفسیر خیالی و غیر واقعی را نمی‏پسندد؛ هر چند در ظاهر، کاهنده فشارهای روانی باشد. واقعیت‏گرایی در این بُعد نیز در آموزه‏های دین مشاهده می‏شود. متون دینی، با بیان واقعیت‏ها، سعی دارند ارزیابی‏ها و تفسیرهای ما را واقعی سازند تا تأثیری پایدار داشته باشند. در ادامه، چند گونه تفسیر را مورد بررسی قرار می‏دهیم.

یک. بلا و جایگاه انسان نزد خدا

به محض ورود بلا و مصیبت، انسان در برخی باورهای پیشین خود تردید می‏کند و این سؤال برایش پیش می‏آید که جایگاه من نزد خداوند چگونه است؟ این موضوع را در دو وجه مختلف آن، بررسی می‏کنیم.

تفسیر غلط: توهّم «خواری»

جوابی که معمولاً به پرسش یاد شده داده می‏شود، پاسخ مناسبی نیست. معادله برخی در ارزیابی جایگاه، «خوشایندمدار» است. بر اساس این معادله، راحتی، نشانه کرامت و سختی، نشانه خواری دانسته می‏‏شود. کسانی که در سختی‏ها و بلاها بی‏تاب می‏شوند، نه تنها موقعیت ناخوشایند را بی‏معنا می‏دانند؛ بلکه آن را منفی نیز ارزیابی می‏کنند. معمولاً چنین افرادی، سختی‏های زندگی را اهانت‏آمیز می‌دانند. در تصوّر این افراد، مال و ثروت، نشانه «کرامت» است و محرومیت، نشانه «خواری».۱ آنچه موجب تشدید فشار روانی می‏گردد، همین ارزیابی‏هاست. در این ارزیابی‏ها، معنای بلاها منفی ارزیابی می‏شوند و این ارزیابی، رنج موقعیت ناخوشایند را می‏افزاید. آیا این ارزیابی، صحیح است؟ آیا معنای بلاها خوار کردن انسان و دور شدن خدا از بنده است؟

تفسیر صحیح: باور «کرامت»

بلا، نشانه خواری نیست؛ بلکه می‏تواند نشانه کرامت و عزّت باشد. این پاسخ، صحیح

1.. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (فَأَمَّا الْإِنسَنُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ‏ فَأَکرَمَهُ‏ وَ نَعَّمَهُ‏ فَیقُولُ رَبِّی أَکرَمَنِ * وَ أَمَّآ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ‏ فَیقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ) (سورۀ فجر‏، آیۀ ۱۵ ـ ۱۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
566

برخوردار از نعمت، در معرض خطر است؛ زیرا خداوند در آن نعمت، حقوقی را بر او واجب گردانیده است. به خدا قسم، گاهی اوقات، خداوند عزّ و جلّ به من نعمت‏هایی می‏دهد و من پیوسته نسبت به آنها بیمناک و نگران هستم ـ‏ و دستش را تکان داد ـ‏ تا‏ این که از حقوقی که خداوند در این نعمت‏ها به گردن من دارد، بیرون آیم». من گفتم: فدایت شوم! شما با چنین مقام و منزلتی که دارید، این چنین می‏ترسید؟! فرمود: «آری! و پروردگارم را در برابر نعمتی که به من ارزانی داشته است، می‏ستایم».۱

بنا بر این، یک بُعد مثبت فقدان، کاهش مسئولیت و آزادی از تکلیف و پیامدهای آن است.

و ـ تصحیح تفسیر از بلا

پیش‏تر در باره ابعاد مثبت پدیده‏های ناخوشایند سخن گفتیم. در آن جا سخن از فلسفه بلاها و معنای پنهان سختی‏های زندگی بود‏؛ امّا مسئله دیگر، تفسیر و ارزیابی ما از موقعیت و یا به تعبیر بهتر، نوع نگاه ما به آن است. این، یک اصل است که هر موقعیت ناخوشایندی، توسّط انسان، ارزیابی می‏گردد. این ارزیابی‏ها تأثیر مستقیمی بر فشار روانی حاصل از موقعیت دارد. اگر موقعیت ناخوشایند را مثبتْ ارزیابی کنیم و یا دارای بار مثبت بدانیم، قابل تحمّل خواهد بود و اگر منفی ارزیابی کنیم، از کنترل ما خارج می‏شود و غیر قابل تحمّل می‏گردد. در حقیقت، ما همان ‏گونه که حوادث را تفسیر می‏کنیم، به آنها واکنش نشان می‏دهیم.

به بیان دیگر، حوادث، تعیین‌کننده نیستند؛ تفسیر ما از موقعیت ناخوشایند است که در کاهش یا افزایش تنیدگی و فشار روانی، تعیین‌کننده است. بنا بر این، ما به وسیله تفسیرهایمان می‏توانیم موقعیت‏های ناخوشایند را کنترل و مدیریت کنیم. کنترل موقعیت‏ها در دست کسی است که کنترل تفسیرها و ارزیابی‏های خود را در دست داشته باشد.

1.. الکافی عن أحمد بن محمّد بنِ أبی نَصرٍ: ذَکرتُ للرِّضا علیه السلام شیئا فَقالَ: اصبِرْ؛ فإنّی أرجو أن یصنَعَ اللّهُ لک إن شاءَ اللّهُ. ثُمّ قالَ: فوَ اللّهِ ما أخَّرَ اللّهُ عنِ المُؤمنِ مِن هذهِ الدُّنیا خَیرٌ لَهُ مِمّا عَجَّلَ لَهُ فیها. ثُمّ صَغَّرَ الدُّنیا و قالَ: أی شیءٍ هِی؟! ثُمّ قالَ: إنّ صاحِبَ النِّعمَة على خَطَرٍ؛ إنّهُ یجِبُ علَیهِ حُقوقُ اللّهِ فیها. و اللّهِ، إنّهُ لَتَکونُ علَی النِّعَمُ مِن اللّهِ عزّ و جلّ فما أزالُ مِنها على وَجَلٍ ـ وَ حَرَّک یدَهُ ـ حتّى أخرُجَ مِن الحُقوقِ الّتی تَجِبُ للّهِ علَی فیها. فقلتُ: جُعِلتُ فِداک، أنتَ فی قَدرِک تَخافُ هذا؟! قالَ: نَعَم، فأحمَدُ ربِّی على ما مَنَّ بهِ علَی (الکافی، ج۳، ص۵۰۲، ح۱۹).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64122
صفحه از 839
پرینت  ارسال به