563
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

باشند؛ امّا درک نشوند و مورد توجّه قرار نگیرند. آنچه به نقاط مثبت زندگی، خاصیت آرامش‏بخشی می‏دهد، «درک» و توجّه به آنهاست. بنا بر این، در شرایطی که انسان، دچار حادثه می‏گردد و بر ناخوشایندی تمرکز می‏کند و یا آن را تعمیم می‏دهد، بهترین روش «تعدیل موقعیت تنیده» بر اساس مثبت‏شناسی است. در شرایط تنیدگی، نقاط مثبت فراوانی وجود دارند که با توجّه به آنها می‏توان به تعدیل تنیدگی و تخلیه فشار روانی پرداخت. مهم این است که این نقاط مثبت، شناسایی شوند و مورد توجّه قرار گیرند.

بر اساس آنچه گذشت، معصومانعلیهم السلام مردم را به نکات مثبتی که در حین مشکلات داشته‏اند، توجّه می‏داده‏اند. در ادامه بحث، به قلمروهایی که نقاط مثبت زندگی را می‏توان در آنها جستجو کرد، اشاره خواهیم کرد.

یک. تجربه‏های مثبت پیشین

یکی از پیامدهای موقعیت ناخوشایند، تمرکز بر ناخوشایندی و ندیدن گذشته خوشایند است که به «انقطاع از گذشته خوشایند و خوشایندهای گذشته» می‌انجامد. در این صورت، قابلیت آرامش‏بخشی و امیدبخشیِ خوشایند گذشته از میان می‏رود و همه چیز و همه دوران‏ها، ناخوشایند دیده می‏شوند. این بزرگ‏نمایی، بر فشار روانی شما می‏افزاید و آن را غیر قابل تحمّل می‏سازد.

این، در حالی است که خوشایند گذشته، یکی از منابع تقویت در برابر مشکلات است. اگر ناخوشایندی، در کنار خوشایندهای گذشته قرار گیرد، از عظمت پوشالیِ آن کاسته می‏شود. دیدن ناملایمات اندک، از کسی که خوبی‏های فراوان از او دیده‏ایم، آزاردهنده و بی‏تاب‏کننده نیست. چنین ناملایمت‏هایی در کنار دیگر خوشی‏ها، ناپیدا و ناچیز می‏شوند. کسانی که از ورود حادثه‏ای ناخوشایند، بی‏تاب می‏شوند، دیگر رویدادهای خوشایند زندگی را نمی‏بینند.

به همین جهت، یکی از روش‏های کاهش تنیدگی، یادآوریِ نعمت‏ها و خوشایندهای پیشین است. بر این اساس، امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.لا خَیرَ فی عَبدٍ شَکا مِن مِحنَةٍ تَقَدَّمَها آلافُ نِعمَةٍ واتَّبَعَها آلافُ راحَةٍ.۱

1.. مسکن الفؤاد، ص‏۵۲.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
562

که هیچ دریچه مثبتی برای تنفّس ندارد. اگر زندگی را یکسره، تلخی و سختی ببینیم، آزاردهنده و غیر قابل تحمّل خواهد شد. هنگام ورود یک گرفتاری، ناخوشایندی آن به گذشته، آینده و تمام زوایای حال، «تعمیم» داده می‏شود. در برخی موارد نیز ممکن است بر ناخوشایندی حال، «تمرکز» شود و به هیچ چیز دیگری توجّه نگردد. با این تعمیم یا تمرکز، هیچ نقطه مثبتی برای انسانْ باقی نمی‏ماند که به آن، دل خوش کند، امیدوار بماند و مشکلات خود را پشت سر بگذارد.

الگوی صحیح: ارزیابیِ معطوف به ابعاد مثبت

ارزیابی معطوف به ابعاد مثبت، بر این منطقْ استوار است که توجّه فرد مصیبت‏دیده را از مشکلات و سختی‏ها به سمت خوبی‏ها و زیبایی‏ها معطوف سازد. در حقیقت، مثبت‏نگری، روشی است برای بازگرداندن توجّه از ناخوشایندها به خوشایندها. ممکن است که ما در یکی از ابعاد زندگی خود دچار مشکل شویم. در این حال، دیگر ابعاد زندگی را مثبت می‏دانیم و در آنها دچار مشکل نیستیم. اگر همراه ناملایمات، خوشایندی‏هایی نیز وجود داشته باشند، موقعیت تنش‏زا «تعدیل» می‏شود. در این روش، اموری که می‏توانند فرح‏بخش و نشاط‏آور باشند، وارد فضای روانیِ شخص مصیب‏دیده می‏شوند و بدین سان، از شدّت درد و رنج وی کاسته می‏شود.

البته مراد از مثبت‏نگری، تخیّل مثبت نیست. تخیّل مثبت، چون پشتوانه واقعی ندارد، همانند یک فریب شکننده و کم‏تأثیر است. روشی که دین در این باب سفارش می‏کند، مبتنی بر خیال‏پردازی نیست. مثبت‏نگری دین، بر کشف واقعیت‏های خوشایند استوار است. دین نمی‏خواهد شما را به قصّه‏ها، زندگی‏ها و شادی‏های خیالی سوق دهد و با وعده‏های توخالی بفریبد؛ دین، بر آن است تا به شما کمک کند زیبایی‏های موجود در زندگی‏تان را کشف کنید و در کنار همه مشکلات، آنها را نیز به حساب آورید.

این، همان چیزی است که می‏توان آن را «مثبت‏نگریِ واقع‏گرا» ‏نامید که به معنای به وجود آوردن خیال خوشایند نیست؛ بلکه به معنای شناخت خوشایند موجود است. لذا لازمه آن، «مثبت‏شناسی» است. ممکن است نقاط مثبت و امیدوارکننده، وجود داشته

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63940
صفحه از 839
پرینت  ارسال به