559
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

باور غلط: توهّمِ «پایداریِ بلا»

یکی از ویژگی‏هایی که ممکن است برخی افراد، در موقعیت ناخوشایند داشته ‏باشند، «پایدارپنداری سختی‏ها» است. وقتی مشکلی به وجود می‏آید و حادثه تلخی رخ می‏دهد، تصوّر بر این است که ماندگار است و گویا هیچ گاه، پایانی نخواهد داشت. در چنین موقعیتی، ممکن است آینده را با مقیاس حال، ارزیابی کنیم. این برخورد، موجب ناامیدی می‏گردد و فشار روانی را افزایش می‏دهد و موجب کاهش رضامندی می‏شود.

به بیان دیگر، یکی از ویژگی‏های دوران سختی و بلا، انقطاع از آینده و یا تعمیم ناخوشایندی حال به آینده است. هنگام بلا، ممکن است شما همه عمر را لحظه حال بدانید و اساساً آینده‏ای را تصوّر نکنید. گاهی نیز ممکن است آینده را قبول داشته باشید، ولی آن را با مقیاس حال بسنجید و ناخوشایندیِ حال را به آینده نیز تعمیم دهید. هر دو حالت یاد شده، موجب تمرکز بر ناخوشایندی و بزرگ شمردن مصیبت می‏شود که ثمره آن، افزایش تنیدگی و فشار روانی است. این، در حالی است که آینده شما، روشن و امیدوارکننده است.

باور صحیح: تفکّر «پایان‏پذیریِ بلا»

یکی از اصول مسلّم و قطعیِ سختی‏ها «پایان‏پذیری» آنهاست. درست است که سختی‏ها برگشت‏ناپذیرند، امّا پایان‏ناپذیر نیستند. برگشت‏ناپذیری را نباید به پایان‏ناپذیری تفسیر کرد. امام علی‏علیه السلام می‏فرماید:

۰.إنَّ لِلمِحَنِ غایاتٍ ولِلغایاتِ نِهایاتٍ فَاصبِروا لَها حَتّی‏ تَبلُغَ نِهایاتِها فَالتَّحَرُّک لَها قَبلَ انقِضائِها زِیادَةٌ لَها.۱

۰.همانا برای سختی‏ها اهدافی است و برای آن اهداف، پایانی است. پس بر آنها بردبار باشید تا به پایان برسند؛ چرا که حرکت در برابر آنها پیش‏از پایان یافتنشان، افزاینده آنهاست.

از این رو، فرد نباید سختی‏ها را دارای آغازی بی‏پایان بداند و باید مطمئن باشد که آینده زندگی‏اش در تسخیر سختیِ امروز نخواهد بود.۲ اگر دنیا ناپایدار است، نه خوشیِ آن پایدار خواهد بود و نه ناخوشیِ آن. خوشی و ناخوشی، موقعیت‏های متفاوتی هستند که به دنبال

1.. غرر الحکم، ح‏۱۷۷۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۱۵۷.

2.. امام علی علیه السلام: إن بَقیتَ لَم یبقَ الهَمُّ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰،ص‏۳۴۰، ح‏۸۹۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
558

و پویاست. در این نوع پذیرش، فرد، زمینگیر و ناتوان نمی‏شود؛ بلکه بهترین مقابله را برای موقعیت پیش آمده، طرّاحی می‏کند. شاید بتوان گفت که بهترین بیان را امام علی‏علیه السلام دارد. ایشان می‏فرماید:

۰.إیاک وَالجَزَعَ فَإنَّهُ یقطَعُ الأَمَلَ ویضَعِّفُ العَمَلَ ویورِثُ الهَمَّ. وَاعلَم أنَّ المَخرَجَ فی أمرَینِ، ما کانَت فیهِ حیلَةٌ فَالِاحتِیالُ وما لَم تَکن فیهِ حیلَةٌ فَالِاصطِبارُ.۱

۰.از بی‏تابی کردن بپرهیز که امید را قطع می‏کند و کار کردن را تضعیف می‏نماید و اندوه را به ارمغان می‏آورد. و بدان که راه خروج [از تنیدگی‏] در دو چیز است: آنچه چاره دارد، چاره کردن، و آنچه چاره ندارد، صبر کردن.

در بخش نخست حدیث، به پیامدهای منفیِ بی‏تابی کردن و درافتادن با مشکل، اشاره شده که عبارت اند: ناامیدی، ناتوانی و غمگینی یا افسردگی. از این رو، بی‏تابی کردن، نه تنها تأثیری ندارد، بلکه وضعیت را سخت‏تر می‌کند. در بخش دوم حدیث نیز الگوی یک مقابله فعّال و پویا ارائه شده که عبارت است از: چاره‏اندیشی یا بردباری. توضیح این که حوادث، بر دو قسم‏ اند: یا «چاره‏پذیر» هستند و یا «چاره‏ناپذیر». بهترین واکنش در حوادث چاره‏پذیر (مثل بلایای عمومی)، دست زدن به اقدام مناسب است و بهترین واکنش در حوادث چاره‏ناپذیر (مثل فقدان عزیزان)، بردباری و تحمّل است تا به کمک آن، دوره بحران را پشت سر بگذاریم.

د ـ‏ تنظیم تصویر از آینده

از مسائل مهم در هنگامه سختی‏ها، تصویری است که فرد از آینده دارد؛ چیزی که معمولاً از آن غافل هستیم. این تصویر، از آن جا که می‏تواند مثبت یا منفی باشد، نقش مهمی در کاهش یا افزایش فشار روانی دارد. از این رو، تنظیم تصویر از آینده، اهمیت می‏یابد که در ادامه به بررسی این موضوع می‏پردازیم.

1.. دعائم الإسلام، ج‏۱، ص‏۲۲۳؛ بحار الأنوار، ج‏۸۲، ص‏۱۴۴، ح‏۲۹.
امام علی علیه السلام در کلام دیگری که از ایشان نقل شده، چنین می‏فرماید: إذا نَزَلَ بِک مَکروهٌ فَانظُر، فَإِن کانَ لَک حیلَةٌ فَلا تَعجِز وإن لَم یکن فیهِ حیلَةٌ فَلا تَجزَع (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۲۰، ص‏۳۱۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64114
صفحه از 839
پرینت  ارسال به