557
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

پایانی جز زیان ندارد.۱

فضیل بن میسر نقل می‏کند که: روزی خدمت امام صادق‏علیه السلام بودیم که کسی آمد و از گرفتاری‏ای که به آن دچار شده بود، شکایت کرد. امامعلیه السلام با استناد به همین اصل، وی را راه‏نمایی فرمود.۲ شخص دیگری به نام مهران به امام کاظم‏علیه السلام نامه‏ای می‌نویسد و از بدهکاری و دگرگون شدن وضع خودش شکایت می‏کند و ایشان در جواب همین اصل را بیان می‏دارد.۳

در همه این احادیث، روی اصل «برگشت‏ناپذیری» تکیه شده و بیان شده که همان گونه که آمدن آنها به اختیار ما نیست، برطرف شدن آنها نیز به اختیار ما نخواهد بود. پس باید سختی را پذیرفت و در کنار آن قرار گرفت، نه در برابر آن. این، یک اصل است.۴ اگر چنین اتّفاقی بیفتد و انسان بتواند در کنار حوادث باشد، نه در برابر آنها، آن گاه می‏تواند تصمیم بگیرد که چه باید انجام دهد.

نکته‏ای که یادآوری آن لازم است این که پذیرش موقعیت، همان چیزی است که در ادبیات دین از آن به عنوان «تسلیم» یاد می‏شود و ما پیش‏تر در بحث «نتیجه خیرشناسی» از آن سخن گفتیم.

تفاوت «پذیرش» با «انفعال»

منظور از پذیرش سختی، تسلیم شدن منفعلانه و زمینگیر شدن نیست؛ منظور، پذیرش فعّال

1.. إنَّک إن صَبَرتَ جَری‏ عَلَیک القَضاءُ وأنتَ مَحمودٌ وإن جَزِعتَ جَری‏ عَلَیک القَضاءُ وأنتَ مَذمومٌ (الکافی، ج۳، ص‏۲۶۱، ح‏۴). نیز، ر.ک: تحف العقول، ص‏۲۰۹.
در نقل نهج البلاغة آمده که این جمله، هنگام فوت پسر اشعث گفته شده است و ممکن است دو جریانِ متفاوت باشند. جمله نهج البلاغة، کمی متفاوت است: «ان صبرت جری علیک القدر و أنت مأجور، و ان جزعت جری علیک القدر و أنت مأزور» (نهج البلاغة، حکمت ۲۹۱). نیز، ر.ک: جامع الأخبار، ص‏۱۱۲؛ تاریخ الیعقوبی، ج‏۲، ص‏۲۰۹.

2.. أما إنَّک إن تَصبِر تُؤجَر وإلّا تَصبِر یمضی عَلَیک قَدَرُ اللَّهِ الَّذی قُدِّرَ عَلَیک وأنتَ مَأزورٌ (الکافی، ج۳، ص‏۲۲۵، ح‏۱۰؛ مشکاة الأنوار، ص‏۲۷۹).

3.. اِصبِر تُؤجَر فَإِنَّک إن لَم تَصبِر، لَم تُؤجَر ولَم تَرُدَّ قَضاءَ اللّهِ (مشکاة الأنوار، ص‏۲۱؛ بحار الأنوار، ج‏۷۰، ص‏۱۸۴).

4.. امام علی علیه السلام می‏فرماید: إذا أتَتک المِحَنُ فَاقعُد لَها فَإِنَّ قِیامَک فیها زِیادَةٌ لَها (غرر الحکم، ح‏۱۷۷۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
556

برای انسان خردمند، زیبنده است که هر گاه گرفتاری‏ای به او رسید، کنار آن بیارامد تا زمان آن به سر آید؛ چرا که دفع کردن آن، پیش از سرآمدن زمان آن، افزودن بر رنج آن است.

پذیرش موقعیت، نشانه خردمندی است و خردمند، کار بیهوده نمی‏کند. سختی‏ها چون برگشت‏ناپذیرند، درافتادن با آنها و ستیز کردن با آنها بی‏فایده و بلکه زیان‏آور خواهد بود. بنا بر این، خِرد، حکم می‏کند که انسان «در برابر سختی‏ها» نَایستد؛ بلکه «در کنار سختی‏ها» قرار گیرد. قرار گرفتن در کنار سختی‏ها، امکان مدیریت و مهار کردن سختی‏ها را به وجود می‏آورد؛ بر خلاف بی‏تابی کردن و در برابر سختی‏ها قرار گرفتن که انسان را ناتوان می‏سازد.

معاذ بن جبل، یکی از اصحاب پیامبرصلی الله علیه و آله است که فرزند خود را از دست می‏دهد و بی‏تاب می‏گردد. پیامبرصلی الله علیه و آله نامه‏ای به وی می‏نویسد و مصیبت فرزندش را به وی تسلیت می‏گوید. پیامبرصلی الله علیه و آله در بخشی از نامه، به دو مسئله مهم اشاره می‏فرماید: یکی «اجتناب‏ناپذیری سختی‏ها» است و دیگری «برگشت‏ناپذیری سختی‏ها» و بدین‏سان، او را آرام می‏سازند.۱

بیماری، یکی از سختی‏های زندگی است که پاداش فراوان برای آن، قرار داده شده است؛ امّا مشروط به پذیرش آن است. یعنی هنگامی فرد بیمار، پاداش می‏گیرد که بیماری را بپذیرد، نه‏ این که با آن دربیفتد و لب به شکایت بگشاید.۲ به خوبی روشن است که پذیرفتن واقعیت، یکی از مفاهیم مهمی است که هنگام بروز سختی‏ها باید به آن توجّه کرد.

اشعث بن قیس، برادری داشت که فوت کرد و او را عزادار ساخت. امیر مؤمنان‏علیه السلام به ملاقات او رفت و او را تسلیت داد و به «برگشت‏ناپذیریِ سختی‏ها» استناد کرده از این عبارت امام علی علیه السلام این‌گونه می‌توان نتیجه گرفت که: بی‏تابی کردن و درافتادن با سختی‏ها،

1.. وَاعلَم أنَّ الجَزَعَ لا یرُدُّ مَیتاً ولا یدفَعُ قَدَراً، فَأَحسِنِ العَزاءَ وتَنَجَّزِ المَوعودَ فَلا یذهَبَنَّ أسَفُک عَلی‏ ما لازِمٌ لَک ولِجَمیعِ الخَلقِ، نازِلٌ بِقَدَرِهِ (تحف العقول، ص‏۵۹).

2.. امام صادق علیه السلام: مَنِ اشتَکی‏ لَیلَةً فَقَبِلَها بِقَبولِها وأدّی‏ إلَی اللَّهِ شُکرَها، کانَت کعِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً. از ایشان پرسیدند: «پذیرفتن بیماری یعنی چه؟». امام صادق علیه السلام در پاسخ می‏فرماید: یصبِرُ عَلَیها ولا یخبِرُ بِما کانَ فیها فَإِذا أصبَحَ حَمِدَ اللَّهَ عَلی‏ ما کانَ (الکافی، ج۳، ص‏۱۱۶، ح‏۶ و ص‏۱۱۵، ح‏۵؛ مکارم الأخلاق، ص‏۳۵۸).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64389
صفحه از 839
پرینت  ارسال به