547
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏کند و می‏فرماید:

۰.اِعلَموا أنَّ ما نَقَصَ مِنَ الدُّنیا وزادَ فِی الآخِرَةِ خَیرٌ مِمّا نَقَصَ مِنَ الآخِرَةِ وزادَ فِی الدُّنیا، فَکم مِن مَنقوصٍ رابحٍ ومَزیدٍ خاسِرٍ.۱

۰.بدانید که آنچه از دنیا می‏کاهد و به آخرت می‏افزاید، بهتر است از آنچه از آخرت می‏کاهد و به دنیا می‏افزاید؛ زیرا چه بسیار اندکی که سود می‏کند و افزونی که زیان می‏رسانَد!

قاعده «کاستیِ سودآور» و «فراوانیِ زیان‏آور» از قواعد مهمّ زندگی دنیاست که در ارزیابیِ سود و زیان باید مورد توجّه قرار گیرد. باید دانست که هر ناخوشایندی، موجب زیان نیست و هر خوشایندی، موجب سود نیست.

سه. واژه غبن

غَبن، به معنای زیان است. بدیهی است کسی که زیان کند، ناراضی خواهد بود و کسی که سود کند، راضی خواهد بود. این دو موضوع در ادبیات دین، با عنوان «غبن / زیان، بازنده» و«غبطه / خوش‏بخت، برنده» بیان شده است. آنچه به این بحث مربوط می‏شود، واژه غبن است. با توجّه به اثری که غبن در رضامندی دارد، باید معنا و مصادیق آن را شناخت. در روایات، غبن(زیان، باخت) و مغبون (زیان کرده، بازنده) معنا شده‏اند. برخی از این روایات، بر مسئله عمر متمرکز شده‏اند و از این منظر به تبیین موضوع پرداخته‏اند. لذا کسی را زیان‏دیده دانسته‏اند که عمر خود را در غیر طاعت خداوند متعال سپری کرده باشد.۲

وقتی دنیا در برابر آخرت قرار گیرد، هر چه از دنیا به دست آید، به معنای زیان و باخت است.۳ از این رو، کسی که به دنیا سرگرم شود۴ و از تلاش برای آخرت غافل

1.. نهج البلاغة، خطبۀ ۱۱۴.
امام علی علیه السلام: در این باره، تعبیرهای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:
رُبَّ رابِحٍ خاسِرٌ (غرر الحکم، ح۵۲۷۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۲۶۶، ح۴۸۶۲).
رُبَّ رَباحٍ یَؤولُ إلَی خُسرانٍ (غرر الحکم، ح۵۳۰۸).
کُلُّ اَرباحِ الدُّنیا خُسرانٌ (همان، ح۶۸۵۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۳۷۵، ح۶۳۳۴).
الدُّنیا سُوقُ الخُسرانِ (غرر الحکم، ح۳۹۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۱۸، ح۱۸).
الدُّنیا خُسرانٌ (غرر الحکم، ح۱۹۹).

2.. امام علی علیه السلام: إنَّ المَغبونَ مَن غَبَنَ عُمرَهُ، و إنَّ المَغبوطَ مَن أنفَذَ عُمرَهُ فی طاعَة رَبِّهِ (غرر الحکم، ح۳۵۰۲).

3.. امام علی علیه السلام: الدنیا صَفقَة مَغبونٍ، و الإنسانُ مَغبونٌ بها (همان، ح۱۸۸۳).

4.. امام علی علیه السلام: المَغبونُ مَن شُغِل بالدنیا، وفاتَهُ حَظُّهُ مِن الآخِرَة (همان، ح۲۰۱۰).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
546

معامله ضرر کرده و این ضرر را خودش برای خود فراهم آورده است. ۱

خداوند متعال در آیه‏ای دیگر، به صورت مشخّص، کسانی را دچار خودزیانی می‏داند که در ترازوی عمل، اعمالی سبک و کم‏وزن داشته باشند.۲ جالب این که در این آیه، عامل این زیان، ظلم به آیات خداوند بیان شده و این ظلم، همان ایمان نیاوردن است که در آیه دوازده سوره انعام، مورد تأکید قرار گرفته است.۳ آیات و روایات دیگری نیز بر این امر تأکید دارند.۴

بر اساس برخی آیات قرآن کریم، این گروه، روز قیامت در عذاب پایدار قرار دارند!۵ این با همان چیزی که در تعریف سعادت گذشت ـ‏ که فرجام شادکامی باید سعادت جاویدان اُخروی باشد ـ‏،‏ هماهنگ است. کسانی که دچار خود‏زیانی شوند، این را از دست می‏دهند؛ امّا هر که مال و ثروت از دست دهد، الزاماً به این نقطه شقاوت نمی‏رسد.

واقعیت این است که فراوانیِ دنیا به کاستی آخرت و کاستیِ دنیا به فراوانی آخرت منجر می‏شود. این از قوانین زندگی دنیاست. بنا بر این، دو الگو در این باره خواهیم داشت: یکی سود دنیا که زیان آخرت را به دنبال دارد(سود دنیا ـ‏ زیان آخرت) و دیگری زیان دنیا که سود آخرت را به دنبال دارد(زیان دنیا ـ‏ سود آخرت). اکنون باید دید کدام یک از این دو الگوی سود و زیان، مناسب‏تر و پُرفایده‏تر است. اگر در داوری، پایان‏پذیری دنیا ‏لذّت اندک آن را و همچنین جاودانگی آخرت و ‏لذّت بی‏بدیل آن را مورد توجّه قرار دهیم، بی‏تردید، سود آخرت و نقصان دنیا را خواهیم پذیرفت؛ چون زیان واقعی، از دست دادن آخرت است.

امام علیعلیه السلام با مقایسه این دو الگو، بر برتر بودن الگوی «زیان دنیا ـ‏ سود آخرت» تأکید

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۰، ص۲۸۵.

2.. (وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُولئِک الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآیاتِنا یظْلِمُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۹).

3.. (قُلْ لِمَنْ ما فِی السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ للهِ کتَبَ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَیجْمَعَنَّکمْ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ لا رَیبَ فِیهِ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا یؤْمِنُونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۲).

4.. ر.ک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۷ ـ ۱۲۱؛ سورۀ زمر، آیۀ ۶۴ ـ ۶۵؛ سورۀ عنکبوت، آیۀ ۵۲؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۹۹؛ سورۀ آل عمران، آیۀ ۸۵ ـ ۱۴۹؛ سورۀ مائده، آیۀ ۵؛ سورۀ یونس، آیۀ ۴۵؛ سورۀ غافر، آیۀ ۷۸؛ سورۀ حج، آیۀ ۱۱؛ سورۀ انعام، آیۀ ۱۴۰؛ سورۀ نساء، آیۀ ۱۱۹؛ سورۀ مجادله، آیۀ ۱۹؛ سورۀ کهف، آیۀ ۱۰۳ ـ ۱۰۴؛ سورۀ نمل، آیۀ ۴ ـ ۵.

5.. (وَ مَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُ‏مِن وَلِىٍّ مِّنْ بَعْدِهِ وَ تَرَى ٱلظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا ٱلْعَذَابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلَىٰ مَرَدٍّ مِّن سَبِيلٍ * وَ تَرَاهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا خَـٰشِعِينَ مِنَ ٱلذُّلِّ يَنظُرُونَ مِن طَرْفٍ خَفِىٍّ وَ قَالَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا إِنَّ ٱلْخَـٰسِرِينَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ أَلَا إِنَّ ٱلظَّالِمِينَ فِى عَذَابٍ مُّقِيمٍ) (سورۀ شورا، آیۀ ۴۴ و ۴۵).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64500
صفحه از 839
پرینت  ارسال به