545
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏دهد. قرآن کریم، خُسران واقعی و آشکار را برای کسانی می‏داند که در روز قیامت، خود و خاندانشان را به زیان افکندند.۱ در برخی روایات، «خسروا أنفسهم» به «غبنوا أنفسهم» یا همان خودزیانی، تفسیر شده است.۲

مرحوم علّامه طباطبایی نیز در تفسیر این آیه شریف آورده است که کلمه «خسر» و «خسران»، هر دو به معنای از دست دادن سرمایه‏اند، یا همه‏اش و یا بعضی از آن. البته کلمه «خسران»، رساتر از کلمه «خسر» است، و «خسران نفس» به معنای آن است که آدمی، نفس خود را در معرض هلاکت و بدبختی قرار دهد، به طوری که استعداد کمالش از بین برود و سعادت به کلّی از او دور شود. «خسارت اهل» هم به همین معناست و این همان خُسران حقیقی است. خسران‏های مربوط به امور دنیا هر چه باشد، چه مال و چه جاه، ناپایدارند، به خلاف خُسران روز قیامت که پایانی ندارد و دائم و جاودان است؛چون نه از بین می‌رود و نه منقطع می‌شود. علاوه بر این، مال و جاه وقتی با خسران از دست رفت، جبرانش ممکن است، چه بسا می‏شود که مثل آن و یا بهتر از آن، جایگزینش گردد، به خلاف خُسران نفس که دیگر جبران نمی‏پذیرد.۳

در سوره هود آیه ۱۹ تا ۲۳ نیز به خسران نفس پرداخته شده است.۴ به بیان علامه طباطبایی، این آیات‏ شریف می‏فرماید: کفّار، نفس خود را خاسر کردند و دلیلش این است که آدمی تنها بر نفس خود مالک است که البته مالکیتش استقلالی نیست؛ بلکه به تملیک خدای تعالی است و وقتی آدمی، چیزی را برای نفس خود بخرد که مایه هلاکتش باشد، و سرمایه عمر و مال و هر چیز دیگر را بدهد و در مقابل، کفر و معصیت را بخرد، در این

1.. سورۀ زمر، آیۀ ۱۵.

2.. امام باقر علیه السلام ـ فی قولهِ تعالى: (قُلْ إنَّ الخاسِرینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَة أَلاَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ) ـ : غَبَنوا أنْفُسَهُم و أهْلیهِم یومَ القِیامَة (تفسیر القمّی، ج۲، ص۲۴۸(.

3.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص۳۷۸.

4.. (أُولٰئِكَ لَمْ يَكُونُوا مُعْجِزِينَ فِى ٱلْأَرْضِ وَ مَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ يُضَـٰعَفُ لَهُمُ ٱلْعَذَابُ مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ ٱلسَّمْعَ وَ مَا كَانُوا يُبْصِرُونَ * أُولٰئِكَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ * لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِى ٱلْأَخِرَةِ هُمُ ٱلْأَخْسَرُونَ * إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ أُولٰئِكَ أَصْحَابُ ٱلْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ). (سورۀ هود، آیۀ ۲۰ ـ ۲۳).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
544

است. از این رو، کسی که رفق نداشته باشد، از برکات آن نیز محروم می‏شود.

و سرانجام در موردی جالب‏تر، به مسئله «مصیبت» اشاره شده که موضوع اصلی بحث ماست. ما ورود مصیبت را نشانه محرومیت می‏دانیم؛ امّا بر اساس روایات، محروم کسی است که از پاداش صبر بر مصیبت، محروم باشد. خواهیم گفت که یکی از فلسفه‏های سختی‏های زندگی، زمینه‏سازی برای کسب پاداش است. مصیبت‏زده‏ای که پاداش آن را نصیب خود کند، محروم نیست. پس از رحلت پیامبر خداصلی الله علیه و آله زمانی که وقت تعزیت فرا رسید، فردی که اهل بیت علیه السلام صدایش را می‏شنیدند، ولی خودش را نمی‏دیدند، آمد و در بخشی از سخن خود چنین گفت: «فَإِنَّ المُصابَ مَن حُرِمَ الثَّوابَ؛ مصیبت‏دیده[ی واقعی]، کسی است که از پاداش، محروم بماند».۱ این نشان می‏دهد که صِرف مصیبت، محرومیت نیست؛ بلکه از دست دادن پاداش آن، محرومیت است.

در روایتی دیگر آمده که امام صادقعلیه السلام در تبیین مصیبت واقعی، به اسحاق بن عمّار می‏فرماید:

۰.لا تَعُدَّنَّ مُصیبَةً اُعطِیتَ عَلَیها الصَّبرَ، واستَوجَبتَ عَلَیها مِنَ اللّهِ عزّ و جلّ الثَّوابَ، إنَّما المُصیبَةُ الّتی یحرَمُ صاحِبُها أجرَها وثَوابَها إذا لَم یصبِرْ عِندَ نُزولِها.۲

۰.مصیبتی را که نعمتِ صبر در برابر آن به تو داده شده و به سبب آن، مستوجب پاداش خداوند عزّ و جلّ شده‏ای، نباید مصیبتْ به شمار آوری؛ مصیبت، آن است که مصیبت‏دیده، به سبب صبر نکردن بر آن، از اجر و پاداشش محروم شود.

دو. واژه خُسران

معنا و مفهوم محرومیت را در آیات و روایات خُسران نیز می‏توان مشاهده نمود. در این متون، موارد گوناگونی بیان شده است. یکی از مهم‏ترین آنها «خودزیانی» است که در آن، انسان، نه مال و ثروت، و حتّی سلامتی و امنیت، بلکه همه هستیِ انسانیِ خود را از دست

1.. المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۲۹، ش۲۸۹۰؛ الأمالی،‏ صدوق، ص۳۴۸، ح۴۲۱؛ روضة الواعظین، ص۸۲؛ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۵۰۴،‏ ح۴.

2.. الکافی، ج۳، ص۲۲۴، ح۷؛ مسکن الفؤاد، ص۵۷، تحف العقول، ص۳۷۵؛ بحار الأنوار، ج۸۲، ص۹۰، ح۴۳.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64139
صفحه از 839
پرینت  ارسال به