543
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

این گونه از محرومیت‏ها عامل شقاوت و ناشادکامی است، نه فقط محرومیت مالی.

در برخی دیگر از روایات، مشخّصاً به «شب‏های» قدر اشاره شده و محروم، کسی دانسته شده که از بهره‏های آن محروم باشد. ۱ به همین جهت، فاطمه۳ نمی‏گذاشت که کسی از خانواده‏اش در آن شب (شب بیست و سوم) بخوابد و [خواب] آنان را با کم خوردن، درمان می‏کرد و از روز برای آن شب، آماده می‌شد و می‏فرمود: «محرومْ کسی است که از خیر آن، بی‏بهره بماند».۲

در مورد دیگر، به «فقدان عقل» یاد شده و تصریح شده کسی که از سود عقلْ بی‏بهره باشد، محروم است.۳ امام حسن مجتبیعلیه السلام در بیانی روشن‏تر، عقل را وسیله کسب دنیا و آخرت می‏داند و انسان فاقد عقل را محروم از دنیا و آخرت به شمار می‏آورد.۴ جالب این که در روایت نخست نیز از فقدان عقل به عنوان عامل شقاوت و ناشادکامی یاد شده است.

در موردی دیگر، پیامبر خداصلی الله علیه و آله محروم را کسی می‏داند که از وصیت کردن، محروم باشد.۵ همان گونه که پیش‏تر گذشت، امکان وصیت برای پس از مرگ، یکی از نعمت‏های خداوند متعال است و کسی که فاقد آن باشد، محروم واقعی است.

ایشان «فقدان رفق و مدارا در روابط اجتماعی» را نیز به عنوان محرومیت معرفی کرده است.۶ روابط با دیگران می‏تواند برکات فراوانی داشته باشد و رِفق، از عوامل موفّقیت در آن

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هنگام فرارسیدن ماه مبارک رمضان، به یاران خود بشارت می‏دهد و می‏فرماید: جاءَکم رَمَضانُ، جاءَکم شَهرٌ مُبارَک اِفتَرَضَ اللّه ُ عَلَیکم صِیامَهُ، تُفَتَّحُ فیهِ أبوابُ الجِنانِ، وتُغَلَّقُ أبوابُ الجَحیمِ، وتُغَلُّ فیهِ الشَّیاطینُ، فیهِ لَیلَةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَ خَیرَها فَقَد حُرِمَ (فضائل الأوقات،‏ بیهقی،‏ ص۳۷،‏ ح۴۵؛ مسند ابن حنبل، ج۳، ص۸، ح۷۱۵۱ و ص۴۱۲، ح۹۵۰۲؛ تهذیب الأحکام، ج۴، ص۱۵۲، ح۴۲۲؛ الأمالی، مفید، ص۱۱۲، ح۲ و ص۳۰۱، ح۱).

2.. دعائم الإسلام: کانَت فاطِمَة علیها السلام لا تَدَعُ أحَداً مِن أهلِها ینامُ تِلک اللَّیلَة [اللَّیلَة الثّالِثَة وَالعِشرینَ] وتُداویهِم بِقِلَّة الطَّعامِ، وتَتَأَهَّبُ لَها مِنَ النَّهارِ، وتَقولُ: «مَحرومٌ مَن حُرِمَ خَیرَها» (دعائم الإسلام، ج۱،‏ ص۲۸۲؛ بحار الأنوار، ج۹۷،‏ ص۱۰،‏ ح۱۲).

3.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: إنَّ الشَّقِی مَن حُرِمَ نَفعَ ما اُوتِی مِنَ العَقلِ و التَّجرِبَةِ (نهج البلاغة، نامۀ ۷۸).

4.. بِالعَقلِ تُدرَک الدّارانِ جَمیعا، و مَن حُرِمَ مِنَ العَقلِ حُرِمَهُما جَمیعاً (کشف الغمّة، ج۲، ص۱۹۷).

5.. المَحرومُ مَن حُرِمَ الوَصیةَ (کنز العمّال، ح۴۶۰۵۱).

6.. مَن حُرِمَ الرِّفْقَ فَقد حُرِمَ الخَیرَ کلَّهُ (تحف العقول، ح۴۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
542

یکی از این موارد، محرومیت از «خَیر» مال است. تصوّر مردم این است که محرومیت، نداشتن مال است؛ امّا واقعیت این است که بهره نبردن از مال، نشانه محرومیت است، نه فقدان آن. این، به چگونگی استفاده از مال بر می‏گردد. برخی با استفاده از مال، خیر را برای خود می‏خَرند و برخی شر را. بر اساس منطق اسلام، به کسی که فاقد مال است، محروم نمی‏گویند؛ بلکه محروم کسی است که از خیر بردن از مال، محروم باشد. ۱

مورد دیگر، «محرومیت از بهره‏هایِ آخرت» است. شاید برخی، بهره نبردن از دنیا را نشانه محرومیت بدانند؛ امّا محرومیت دنیوی در برابر محرومیت اُخروی، هیچ است. بهره دنیایی اگر موجب محرومیت از بهره‏های آخرت گردد، به هیچ نمی‏ارزد. امام علیعلیه السلام با اشاره به این که بی‏رغبتی به دنیا، چیزی از روزیِ انسان نمی‏کاهد و رغبت به آن، چیزی بر آن نمی‏افزاید، تأکید می‏کند که محروم، کسی است که از بهره آخرت محروم باشد، نه بهره دنیا.۲

از دیگر موارد محرومیت، «محرومیت از بهره‏های ماه مبارک رمضان» است. این ماه، با فضیلت‏ترین ماه است و برکات فراوانی دارد. لذا کسی که از آن بی‏بهره باشد، محروم است.۳ در برخی دیگر از روایات، مشخّصاً به «مغفرت» در این ماه پرداخته شده و تصریح شده که محروم، کسی است که از مغفرت خدا در این ماه، محروم باشد.۴ جالب این که در این روایات، از واژه «شقی» برای محرومانِ از این ماه استفاده شده و این، نشان از آن دارد که

1.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: إنّ العَبدَ إذا ماتَ قالَتِ الملائکةُ: ما قَدَّمَ؟ وقالَ النّاسُ: ما أخَّرَ؟ فقَدِّموا فَضلاً یکن لَکم، ولا تُؤخِّروا کیلا یکونَ حَسرَةً علَیکم؛ فإنّ المَحرومَ مَن حُرِمَ خَیرَ مالِهِ، والمَغبوطَ مَن ثَقَّلَ بالصَّدَقاتِ والخَیراتِ مَوازینَهُ (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۹۸، ح۵۶).

2.. إنَّ عَلامَةَ الرّاغِبِ فی ثَوابِ الآخِرَةِ، زُهدُهُ فی عاجِلِ زَهرَةِ الدُّنیا، أما إنَّ زُهدَ الزّاهِدِ فی هذِهِ الدُّنیا لا ینقُصُهُ مِمّا قَسَمَ اللّهُ لَهُ فیها وإن زَهِدَ، وإنَّ حِرصَ الحَریصِ عَلی عاجِلِ زَهرَةِ الحَیاةِ الدُّنیا لا یزیدُهُ فیها وإن حَرَصَ، فَالمَغبونُ مَن حُرِمَ حَظَّهُ مِنَ الآخِرَةِ (الکافی،‏ ج۲، ص۱۲۹،‏ ح۶؛ مشکاة الأنوار،‏ ص۲۰۶، ح۵۵۴).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: قَد جاءَکم شَهرُ رَمَضانَ؛ شَهرٌ مُبارَک... فیهِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ (تهذیب الأحکام، ج۴ ص۱۵۲ ح۴۲۲؛ سنن النسائی، ج۴ ص۱۲۹).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‏فرماید: إنَّ الشَّقِی مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّهِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ (همان،‏ ص۷۷، ح۶۱).
ایشان در کلام دیگری می‏فرماید: إنَّ الشَّقِی حَقَّ الشَّقِی مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ ولَم یغفَر ذُنوبُهُ، فَحینَئِذٍ یخسَرُ حینَ یفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الکریمِ (همان، ص۷۳ ح۵۳).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64718
صفحه از 839
پرینت  ارسال به