541
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

نمودار (۱۳ ـ‏ ۱)

اگر فرد، دچار محرومیت معنوی است، زیان اساسی دیده است و باید ناراضی باشد. اگر چنین احساسی داشته باشد، که طبیعی است، و اگر احساس نارضایتی نکند، باید وی را نسبت به آن آگاه ساخت. امّا اگر فرد، دچار محرومیت مادی است، زیان چندانی نکرده؛ بلکه زمینه‏ای برای سود و منفعت عالی اوست. از این رو، اگر او احساس نارضایتی ندارد و خرسند است، که وضعیت مناسب و مطلوبی است؛ امّا اگر احساس نارضایتی دارد، باید او را کمک کرد تا با استفاده از عواملی که گفته می‏شود، به رضامندی دست یابد.

مصادیق محرومیت

بخشی از متون دینی، به معرّفی مصداق‏های محرومیتِ اساسی اختصاص دارد. هر چند در معارف اسلامی، نسبت به محرومیت مادّی، توجّه مناسب شده، با این حال، محرومیت اساسی و غیر قابل تحمّل، محرومیت معنوی دانسته شده است. این را می‏توان از مجموع منابع دینی موجود در باره معرّفی مصداق‏ها به دست آورد. در ادبیات دین این بحث با واژه‏های گوناگونی چون: «حِرمان»، «غَبن»، «خُسران»، «مصیبت» و «شرّ» بیان شده که در ادامه به بررسی آنها می‏پردازیم.

یک. واژه حِرمان

در معرفی محروم و محرومیت، موارد و مصادیق متفاوتی در متون دینی بیان شده است.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
540

الف ـ‏ تصحیح احساس محرومیت

صِرف محرومیت، موجب نارضایتی نمی‏گردد. مهم، احساس محرومیت است. زمانی نارضایتی به وجود می‏آید که فرد احساس کند محروم است. از این رو، خیلی مهم است که معلوم شود محرومیت چیست و چه ویژگی‏هایی دارد؟ و آیا احساس ما مطابق واقع هست یا نه؟ تفسیر ما از محرومیت، نقش مهمّی در افزایش یا کاهش فشار روانی دارد که در ادامه بدان می‏پردازیم.

باور غلط: تفسیر مادّی محرومیت

بر اساس آنچه در تفسیر فقر و غنا گذشت، برخی افراد، داشته‏ها و نداشته‏های زندگی را فقط در مادّیات منحصر می‏بینند و به همین جهت، معیار سنجش و ارزیابی آنان، داشتن یا نداشتن امکانات مادی است. از این رو، چنین افرادی، هنگام کاستی در امکانات مادی، امکانات غیر مادی را لحاظ نمی‏کنند. لذا خود را محروم به شمار می‏آورند. همچنین هنگام فقدان امکانات غیر مادی، احساس محرومیت نمی‏کنند و برای تأمین آنها نیز تلاش نمی‏نمایند.

باور صحیح: تفسیر واقع‏گرایانه محرومیت

زمانی می‏توان وضعیت خود را از جهت محرومیت مورد ارزیابی قرار داد که بر اساس تعریف فقر و محرومیت، مصداق‏های آن را نیز شناخته باشیم. اگر انسان با واقع‏گرایی، مصداق‏های محرومیت را به دست آوَرَد، هنگام مشکلات می‏تواند با در نظر گرفتن آنها بررسی نماید که آیا واقعاً محروم است یا نه. در متون دینی، مصداق‏های محرومیت بیان شده‏اند. محرومیت از یک دیدگاه، بر دو قسم است: قابل تحمّل و غیر قابل تحمّل. محور این تقسیم نیز دو گونه بودن داشته‏های انسان (مادی و معنوی) است. بر همین اساس، محرومیت غیر قابل تحمّل، محرومیت معنوی است و محرومیت قابل تحمّل، محرومیت مادی است. از جمع نکته اوّل و دوم، چهار نوع وضعیت به دست می‏آید:

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 63952
صفحه از 839
پرینت  ارسال به