539
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

وقتی انسان بداند توان مقاومت را دارد، نور امید در چشمان او برق خواهد زد و احساس قدرت خواهد کرد. در این حالت، هیچ مشکل بزرگی که قابل تحمّل نباشد، وجود نخواهد داشت. آن گاه که توان تحمّل وجود داشته باشد و آن گاه که این توانْ درک گردد و شناخته شود، همه سختی‏ها کوچک و تحمّل‏پذیر می‏شوند. پس به جای شکایت کردن و بی‏تابی نمودن، به توانی که دارید بیندیشید؛ خواهید دید که مشکلات، کوچک‏تر از آن هستند که شما را بی‏تاب کنند.

۴. عوامل واکنش مثبت

پیش‏تر گذشت که مبنای قضای الهی، خیر است. این مبنا، هم در خوشایند جریان دارد و هم در ناخوشایند. اگر پذیرفتیم که قضای ناخوشایند الهی نیز بر خیر استوار است، پس باز هم انسان از آنچه خیر است، برخوردار می‏شود و اتفاقاً مؤلّفه سعادت نیز همین است. بنا بر این، آنچه مهم است، برخورداری از خیر است که حتّی در شرایط ناخوشایند نیز وجود دارد. از این رو، مسئله این خواهد بود که خیر بودن بلا و مصیبت در چیست؟ خیر بودن قضای ناخوشایند، ابعادی دارد که در جای خود بررسی کردیم.

امّا نکته مهم این که موقعیت ناخوشایند، با فشار روانی همراه است و این چیزی است که می‏تواند مانعی برای صبر و رضامندی در این موقعیت گردد. برای بردباری و رضامندی باید این موانع را برطرف نمود. بدون توجّه به این واقعیت، نمی‏توان رضامندی را به دست آورد. نخست باید این عواطف منفی را از بین بُرد و سپس رضامندی را به دست آورد. بنا بر این، مهار فشار روانی و کاستن از آن، نقش مهمی در رضامندی خواهد داشت. از این رو، مسئله اساسی این خواهد بود که چگونه می‏توان از فشار روانی محرومیت‏های مادّی کاست و موقعیت را تحمّل‏پذیر ساخت و از این راه، صبر و بردباری را افزایش داد؟ فشار روانی در این موقعیت، عوامل گوناگونی دارد که باید آنها را برطرف کرد. در متون دینی برای این کار، از روش‏هایی استفاده شده که هر کدام مربوط به بُعد خاصی هستند که در ادامه به بررسی آنها می‏پردازیم.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
538

واقعیّتْ این است که با وقوع بلا و پیش آمدن موقعیّت جدید، توان مقاومت نیز توسعه می‏یابد. موقعیّت جدید با نیروی جدید، همراه است. جالب این که پیش از وقوع بلا، «توان صبر کردن» به وجود می‏آید. نه تنها موقعیّت جدید، توان جدید را به همراه دارد، بلکه پیش از وقوع بلا، توان بردباری نیز نصیب فرد می‏گردد. در مسابقه میان بلا و صبر، صبر، زودتر به انسان می‏رسد.۱ از این‏رو، پیش از گرفتار شدن به بلا، توان صبر کردن را یافته‏ایم. این، نقش مهمّی در آمادگی برای صبوری دارد؛ پس مطمئن باشید که می‏توانید تحمّل کنید. بسیاری از ما چون احساس می‏کنیم توان صبر کردن نداریم، بی‏تاب می‏شویم. ناامیدی و احساس ناتوانی، محصول ناآگاهی از «توان بردباری»اند. خداوند متعال، توان بردباری را به انسان می‏دهد. این ما هستیم که باید از این قابلیت، استفاده کنیم.

جالب‏تر این‏که نه تنها موقعیّت جدید، نیروی جدید نیز به همراه دارد و نه تنها توان صبر، پیش از بلا نصیب انسان می‏گردد، بلکه میان صبر و بلا، موازنه برقرار است؛ یعنی هر اندازه، بلا بیشتر باشد، صبر بیشتری نیز داده می‏شود.۲ پس فرقی نمی‏کند که مصیبت وارد شده، کوچک باشد یا بزرگ؛ گرفتاری، به هر اندازه که باشد، به همان اندازه نیز توان تحمّل آن داده می‏شود. بنا بر این، نه کوچک بودن مشکلات حتماً به معنای تحمّل کردن آنهاست و نه بزرگ بودنشان، حتماً به معنای قابل تحمّل نبودن آنهاست. چه بسا در جایی، مشکل کوچکی که در برابر آن صبر می‌شود، و چه بسا در جایی دیگر، مشکلات بزرگی که تحمّل می‏شوند. آنچه مهم است توان صبر است که وجود دارد. پس ما هستیم که باید از این توان بهره بگیریم.

1.. امام صادق علیه السلام: إنَّ الصَّبرَ وَالبَلاءَ یَستَبِقانِ إلَی المُؤمِنِ فَیَأتیهِ البَلاءُ وهُوَ صَبورٌ (الکافی، ج۳، ص‏۲۲۴، ح‏۳؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۱، ص‏۱۷۷، ح‏۵۲۸؛ التمحیص، ص‏۶۳؛ مسکن الفؤاد، ص‏۵۱).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره این موازنه می‏فرماید: إنَّ الصَّبرَ یَأتی مِنَ اللَّهِ عَلی‏ قَدرِ البَلاءِ (الترغیب و الترهیب، ج۳، ص‏۶۴، ح‏۱۳؛ کنز العمّال، ج‏۶، ص‏۳۷۶).
امام علی علیه السلام نیز در این باره می‏فرماید: یَنزِلُ الصَّبرُ عَلی‏ قَدرِ المُصیبَةِ (غرر الحکم، ح‏۶۲۶۵). نیز، ر.ک: کتاب من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص‏۴۱۶؛ تحف العقول، ص‏۲۲۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64501
صفحه از 839
پرینت  ارسال به