531
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

انسان» تحلیل کنیم، مشخص می‏شود که انجام طاعات و وقوع مصیبت‌ها برای طبع انسان، ناخوشایند و انجام دادن معصیت برای طبع انسان، خوشایند است.

با دقّت در این تحلیل، مشخص می‏شود که موقعیت‏های سه‏گانه صبر، به دو گروهی که در روایت دوم آمده بود، تقسیم می‏شوند: «امور خوشایند» و «امور ناخوشایند». طاعت و مصیبت، در گروه امور ناخوشایند قرار می‏گیرند و معصیت، در گروه امور خوشایند.۱ نکته مهم این که وجه مشترک این دو موقعیت، «سخت بودن» آنهاست. ترک کردن آنچه برای انسان خوشایند است و انجام دادن آنچه ناخوشایند است، مشقّت دارد که همان مشقت، مخالفت با نفس است، لذا نفس در برابر آن بی‏تاب می‏گردد. پس صبر یعنی «تحمّل کردن سختی‏ها و دشواری‏ها، و پرهیز کردن از جَزَع و بی‏تابی». بر اساس این تعریف، موضوع اساسی صبر، «امور ناخوشایندی» است که نفس در برابر آنها بی‏تاب می‌شود و به جَزَع و فَزَع روی می‏آورد. اتفاقاً در برخی روایات می‏توان این حقیقت را یافت. این بخش از روایات، غیر از روایاتی است که از بلا و مصیبت به عنوان موضوع صبر یاد کرده‏اند. در این روایات، نه صحبت از تقسیم دوگانه است و نه صحبت از تقسیم سه‏گانه؛ بلکه فقط به نکته محوری، یعنی امور ناخوشایند که در ادبیات دین از آن به عنوان «مکروه» یاد می‏شود، اشاره شده است.۲ این مسئله با آنچه در بحث لغت بیان شد، هماهنگ است.

در برخی دیگر از روایات، به لزوم انعطاف در برابر بلاها اشاره شده و گفته شده که

1.. این نکته را در روایات نیز می‏توان یافت. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، بهشت را آمیخته با سختی‏ها و دوزخ را آمیخته با لذّت‏ها معرفی می‏کند و امام علی علیه السلام تصریح می‏کند که همۀ طاعات خداوند، همراه با سختی و همۀ معصیت‏های خداوند همراه با لذّت است: إنّ الجنة حفت بالمکاره وأنّ النار حفت بالشهوات؛ واعْلَمُوا أنَّه ما مِن طاعةِ اللّٰه شیءٌ الا یأتی فی کرهٍ، و ما مِن مَعصیةِ اللّهِ شیءٌ الا یأتی فی شهوةٍ (نهج البلاغه، خطبۀ ۱۷۶).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: «فی الصَّبرِ علی ما یکرَهُ خیرٌ کثیرٌ» (مسکن الفؤاد، ص۴۸).
در نامۀ امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام نیز آمده است: عَوِّدّ نَفسَک التَصبُّرَ علی المَکرُوهِ ونِعمَ الخُلقُ الصَّبرُ (نهج البلاغه، نامۀ ۳۱).
امام صادق علیه السلام: لم یستَزِد فی مَحبُوبٍ بِمِثلِ الشُّکرِ، ولم یستَنقِص مِن مَکرُوهٍ بِمثلِ الصَبرِ (تحف العقول، ص۳۶۳).
حضرت مسیح علیه السلام : إنَّکم لا تُدرِکونَ ما تُحِبُّونَ إلّا بِصَبرِکم علی مَا تَکرَهُونَ (مسکن الفؤاد، ص۴۸).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
530

که قوام حیات انسانی به آن است ـ از اختلال و نگهداشت انسجام داخلی و دور داشتن از پراکندگی و آشفتگی است.۱

در مجموع، علمای اسلامی، صبر را با مفاهیمی مانند: حبس کردن بر امور سخت، توانمندی و پایداری در برابر انگیزه‏های نفسانی معنا کرده‏اند که مورد نخست آن، با تعریف لغت‏شناسان نیز هماهنگ است.

در برخی از روایات نیز صبر، تفسیر شده است. جبرئیل در پاسخ سؤال پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، صبر را به همانندی حال فرد در خوشی و ناخوشی، و شکایت نکردن از خدا تفسیر نمود.۲ امام جواد علیه السلام آن را به شکایت نکردن تفسیر نمودند.۳ امیر مؤمنان علیه السلام در تفسیر فرد صابر فرمودند که وی تمنّای دنیا دارد؛ امّا نفس خود را ـ به خاطر عواقب نادرستش ـ از آن باز می‏دارد.۴

در برخی دیگر از روایات، اقسام صبر بیان شده‏اند. تعریف صبر باید بتواند اقسام آن را نیز در بر بگیرد. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله صبر را سه قسم می‏دانند: «صبر به هنگام گرفتاری؛ صبر بر اطاعت؛ صبر در ترک معصیت».۵ این موارد، خود به دو گروه تقسیم می‏شوند: گروه احکام (طاعت و معصیت) و گروه حوادث (مصیبت)؛ امّا در برخی دیگر از روایات نیز تقسیم دوگانه‏ای از صبر ارائه شده است: «صبر در بر آنچه ناخوشایند توست و صبر در [خویشتنداری از] آنچه دوست داری».۶ وقتی موقعیت‏های سه‏گانه را از منظر «طبع و نفس

1.. الصبر هو الاستقامة فی القلب و حفظ النظام النفسانی الذی به یستقیم أمر الحیاة الإنسانیة من الاختلال، و ضبط الجمعیة الداخلیة من التفرق و التلاشی و نسیان التدبیر و اختباط الفکر و فساد الرأی فالصابرون هم القائمون فی النوائب على ساق لا تزیلهم هجمات المکاره، و غیرهم المنهزمون عند أول هجمة ثم لا یلوون على شی‏ء (المیزان فى تفسیر القرآن، ج ‏۱۱، ص ۱۰۵).

2.. مشکاة الأنوار، ص ۴۲۳.

3.. جامع الأخبار، ص ۱۱۲؛ بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۹۲.

4.. أیها السائلُ استَمِع ثُم استَفْهِم ثُم استَیقِنْ ثم استَعمِلّ؛ واعلَم أن الناسَ ثلاثةٌ: زاهدٌ وصابرٌ وراغبٌ فأما الزاهدُ فَقَد خَرَجَتِ الأحزانُ والافراحُ من قلبِهِ فلا یفرَحُ بِشئٍ مِن الدنیا و لا یأسَى عَلى شئٍ مِنها فاتَهُ ، فهو مُستَریحٌ وأمَّا الصابرُ فإنَّهُ یتَمَنَّاهَا بِقَلبِهِ فَإذا نالَ مِنها ألجَمَ نفسَهُ عنها لسوءِ عاقِبَتِها وشَنآنِها، ... وأما الراغبُ فلا یبالی مِن أینَ جاءَتهُ الدنیا من حِلَّها أو [من] حَرامِها ولا یبالی ما دَنِسَ فیها عِرضَهُ وأهلَک نفسَه وأذهَبَ مُروءَتَهُ ، فَهُم فِی غَمرَةٍ یضطَرِبُون (الکافی، ج ۲، ص ۴۵۵ ـ ۴۵۶).

5.. الکافی، ج ۲، ص ۹۱، ح ۱۵؛ جامع الأخبار، ص ۱۱۱؛ تنبیه الخواطر، ج ۱، ص ۴۰؛ الارشاد، ص ۱۵۹؛ الفردوس، ج ۲، ص ۴۱۶، ح۳۸۴۶).

6.. نهج البلاغة، حکمت ۵۵؛ غررالحکم، ح ۱۸۶۲ و ۱۸۹۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64570
صفحه از 839
پرینت  ارسال به