515
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

از آرزو به صورت منفی یاد شده، مربوط به مواردی است که دچار آفت شده است. این کاربرد منفی از آرزو، در مواردی به کار می‏رود که چند ویژگی داشته باشد:

اوّلاً پی در پی باشد و در هیچ حدّی از آرزوها توقف نداشته باشد که با به دست آمدن هر آرزویی، آرزوی دیگر به وجود می‏آید. همین طور این روند ادامه یابد. چنین افرادی در آرزو کردن و به دنبال نداشته‏ها بودن، سیری‌ناپذیرند.۱ در این‏جا مهم نیست که فرد چه دارد و چه ندارد؛ بلکه مهم این است که چنین فردی، شخصیتی دارد که پیوسته آرزوهای بزرگ دارد. این حالت از آن‏جا که یک ویژگیِ شخصیتی است، هیچ‏گاه ارضا نمی‏شود.

ثانیاً موضوع آرزوها غیر واقعی و دست‌نایافتنی باشد. این می‏تواند یا به دلیل پایان‏ناپذیری آرزوهای فرد باشد که بدان اشاره شد و یا به دلیل جنس آرزوی او باشد. برخی آرزوهای افراد در دنیا قابل دستیابی نیستند۲ و یا سطح آرزوهای برخی افراد، فراتر از عمرشان است.۳ در چند روایت آمده که روزی پیامبر خداصلی الله علیه و آله خطی کشید و فرمود: «این، انسان است». خط دیگری کشید و فرمود: «این، مرگ اوست» و خط سومی دورتر از آن کشید و فرمود: «این، آرزوی اوست».۴

انسان مرگ آرزو

نمودار (۱۲ ـ ۱)

در نقل دیگری آمده که پیامبرصلی الله علیه و آله چهار گوشی کشید که نماد عمر انسان بود و فرمود که این انسان است و دور آن خطوطی کشید که نماد بلایا و حوادث زندگی بود و بیرون آن، خطی کشید که نماد آرزوی انسان بود. ایشان با این شیوه، فراتر از عمر بودن آرزوها

1.. امام علی علیه السلام: الآمالُ لا تَنتَهِی (غرر الحکم، ح۶۳۹).
نیز می‌فرماید: الأمَلُ لا غایَة لَهُ (همان، ح۱۰۱۰).

2.. کسانی که انتظار خوشیِ همیشگی و فقدان غم و اندوه و ناملایمتی دارند، از این دسته‏اند.

3.لذا در برخی روایات از «طول الأمل» یاد شده است.

4.. ر.ک: فرهنگ‏نامۀ آرزو، ص۲۶، ح۱۵ ـ ۱۷.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
514

اکنون با توجّه به مجموعه این اطلاعات طبقه‏بندی شده می‏توان به توضیح رابطه پرداخت و چراییِآن را تبیین کرد. همان گونه که مشاهده شد، آرزوهای دور، از دو سو به انسان زیان می‏زنند: یکی داشته‏ها و دیگری نداشته‏ها. بخش داشته‏ها سبب می‏شود که انسان آنچه را که دارد، کوچک و بی‏اهمیت بشمارد و در نتیجه، احساس محرومیت کند و کسی که احساس محرومیت کند، از زندگی، ناراضی خواهد شد. از سوی دیگر، انسان از لذّت بردن از نعمت‏های موجودش نیز محروم می‏گردد و همین، سبب محرومیت از نشاط و افزایش غم و اندوه می‏شود. لذا موجبات نارضایتی را فراهم می‏سازد.

امّا در بخش نداشته‏ها، از یک سو به دلیل این که آرزوی دور، حدّ توقف ندارد، پیوسته دامنه آرزو گسترده می‏شود و از سوی دیگر، چون آرزوها دست‏نایافتنی‏اند، فرد در به دست آوردن خواسته‏هایش ناکام و ناامید و حسرت‏زده می‏شود. با چنین وضعیتی وی هر چه تلاش کند، جز بر درد و رنج خود نمی‏افزاید. لذا سطح رضامندیِ او کاهش می‏یابد.

به همین جهت است که امام علی‏علیه السلام می‏فرماید: «هرکس آرزوهایش زیاد شود، رضایتش کم می‏شود».۱

آرزوی دور یا طولانی ـ‏ که در ادبیات دین، بیشتر با واژه «أمل» شناخته می‏شود ـ‏، ریشه در امید دارد. لذا برخی لغت‏شناسان، امل را به معنای امید۲ و انتظار۳ دانسته‏اند.۴ این ویژگی، گرداننده زندگی و عامل حرکت انسان است. جهان با آرزو برپاست۵ و انسان با آرزو زندگی می‏کند. اگر آرزو از انسان گرفته شود، هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی‏دهد، هیچ باغبانی نهال نمی‏نشاند، و هیچ کار دیگری صورت نمی‏گیرد. لذا آرزو، رحمت الهی بر مردم است؛۶ امّا مهم این است که این ویژگی از حد خارج نشود و به بیراهه نرود. آن‏جا که

1.. مَن کَثُرَ مُناهُ قَلَّ رِضاهُ (غرر الحکم، ح۷۳۰۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۴).

2.. العین، ص۵۴.

3.. معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۱۴۰.

4.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: فرهنگ‏نامۀ آرزو، ص۹ به بعد.

5.. امام علی علیه السلام: الدُّنیا بِالاَمَلِ (غرر الحکم، ح۲۳۵).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّمَا الأمَلُ رَحمَةٌ مِن اللّه لِأُمَّتی، لو لا الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ ولَداً ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً (فرهنگ‏نامۀ آرزو، ص۲۱، ح۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64429
صفحه از 839
پرینت  ارسال به