513
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

ج ـ‏ تنظیم آرزوها

آرزو، یکی از ابعاد زندگی است. هر انسانی در زندگی، آرزوهایی دارد. این آرزوها می‏توانند موجب نارضایتی گردند. از این رو، باید الگوی درست آرزو را شناخت تا رضامندی اصل شود. در ادامه، به این موضوع می‏پردازیم.

الگوی غلط: آرزوی دور و دراز

در برخی روایات آمده است که آرزوی دور، موجب از بین رفتن لذّت نعمت و کوچک شمردن آن و کاهش شُکر و حسرت خوردن به خاطر نرسیدن به آرزوها می‏گردد.۱ برخی دیگر از روایات، به فریبنده بودن آرزوها پرداخته‏اند و بیان داشته‏اند که موجب ناامیدی انسان می‏شوند۲ و وی را به انتظاری بی‏پایان دچار می‏سازند۳ و همانند کسی که در پی سراب است، او را ناکام می‏کنند۴ و جز بر دامنه آرزو و شدّت درد و رنجش نمی‏افزایند.۵

از بررسی این نکات، به دست می‏آید که می‏توان مجموعه این ویژگی‌ها را در دو گروه تقسیم کرد: یکی داشته‏های حال (نعمت) و دیگری نداشته‏های آرزو شده. در بخش داشته‏ها، آرزو، موجب کوچک‏شماریِ داشته‏ها و لذّت نبردن از آنها می‏شود و در بخش نداشته‏های آرزو شده، از یک سو موجب ناکامی و ناامیدی و حسرت، و از سوی دیگر، موجب افزایش دامنه آرزو، و از سوی سوم، سبب افزایش درد و رنج می‏گردد.

1.. امام علی علیه السلام می‏فرماید: تَجَنَّبوا المُنی؛ فَإنَّها تُذهِبُ بَهجَةَ ما خُوِّلتُم وتَستَصغِرونَ بِها مَواهِبَ اللّهِ تَعالی عِندَکُم و تُعقِبُکُمُ الحَسَراتِ فیما وَهَّمتُم بِهِ أنفُسَکُم (الکافی، ج‏۵، ص۸۵، ح‏۷).
ایشان در نقل دیگری می‏فرماید: تَجَنَّبُوا المُنی فَإنَّها تَذهَبُ بِبَهجَةِ نِعَمِ اللَّهِ عِندَکُم وتُلزِمُ استِصغارَها لَدَیکُم وعلی قِلَّةِ الشُّکرِ مِنکُم (غرر الحکم، ح۷۲۹۸).

2.. امام علی علیه السلام: إنَّ الدُّنیا حُلوَةٌ خَضِرَةٌ، تَفتِنُ النّاسِ بِالشَّهَواتِ وتُزَیِّنُ لَهُم بِعاجِلِها، وایمَ اللّهِ إنَّها لَتَغُرُ مَن أمَّلَها وتُخلِفُ مَن رَجاها (الکافی، ج۸، ص۲۵۶، ح۳۶۸؛ بحار الأنوار، ج۳، ۲، ص۲۳۳، ح۱۸۶).
امام علی علیه السلام: الأمَلُ کَالسَّرابِ، یَغُرُّ مَن رَآهُ و یُخلِفُ مَن رَجاهُ (غرر الحکم، ح۷۲۰۷؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۵۷).

3.. امام علی علیه السلام: مِن أمَّلَ ما لا یُمکِن طالَ تَرَقَّبَهُ (همان، ص۴۳۹).

4.. امام علی علیه السلام: مَن أمَّلَ الرِّیَّ مِنَ السَّرابِ، خابَ أمَلُهُ و ماتَ بِعَطَشِهِ (غرر الحکم، ح۲۳۷۴؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۵).

5.. امام علی علیه السلام: مَن سَعَى فی طَلَبِ السَّرابِ طالَ تَعَبُهُ و کَثُرَ عَطَشُهُ (غرر الحکم، ح۲۳۷۵؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۵).
امام علی علیه السلام: مَن کَثُرَ مُناهُ کَثُرَ عَنائُهُ (غرر الحکم، ح۷۳۰۶؛ عیون الحکم و المواعظ، ص۴۵۹).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
512

مرا از آنچه تو را بدان مبتلا ساخت، به سلامت داشت، در حالی که اگر او می‏خواست، [با من نیز] چنین می‏کرد».۱

موقعیت دیگر، فوت مردم است. درگذشت دیگران می‏تواند انسان را به نعمت وجود و عمر ـ‏ که امکان استفاده بیشتر از دنیا را به انسان می‏دهد ـ‏، متوجّه سازد. سیره امام زین العابدینعلیه السلام این گونه بود که هر گاه جنازه‏ای را می‏دید، می‏فرمود:

۰.الحَمدُ للّهِ الَّذی لَم یجعَلنی مِنَ السَّوادِ المُختَرَمِ.۲

۰.سپاسْ خدای را که مرا از زمره نابود‏شدگان قرار نداد!

از آنچه گذشت، به دست آمد که مقایسه‏ها یا افزاینده سطح رضامندی هستند و یا کاهنده آن. از این رو، برای افزایش سطح رضامندی، باید نظام مقایسه را مدیریت کرد و این بدان معناست که در موقعیت خوشایند باید از مقایسه نزولی استفاده کند و وضعیت خود را با کسی که در سطح پایین‏تری قرار دارد، بسنجد تا داشته‏های فرد برای وی نمایان شود و به مرتبه شُکر برسد و احساس رضامندی پیدا کند.

مسئله دیگر، تغییر ادبیات سخن گفتن است. یکی از ویژگی‏های مقایسه صعودی، «ای کاش...» گفتن است. برای تغییر در وضعیت خود و جلوگیری از مقایسه صعودی، باید نوع سخن گفتن را تغییر داد. تصمیم بگیرید که دیگر در جمله‏هایتان از «ای کاش» استفاده نکنید. در آغاز راه، تعداد آن را کاهش دهید و سپس آن را به صفر برسانید. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از کسانی بود که هیچ گاه، در جمله‏هایش «ای کاش...» را بر زبان جاری نمی‏کرد.۳

1.. عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ تَقُولُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا نَظَرْتَ إِلَى الْمُبْتَلَى مِنْ غَیْرِ أَنْ تُسْمِعَه ـ الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِی عَافَانِی مِمَّا ابْتَلَاکَ بِه ولَوْ شَاءَ فَعَلَ قَالَ مَنْ قَالَ ذَلِکَ لَمْ یُصِبْه ذَلِکَ الْبَلَاءُ أَبَداً (الکافی، ج۲، ص۹۷، ح۲۰؛ مشکاة الأنوار، ج۲، ص۱۵۶، ح۲۳۸۳؛ الأمالی، صدوق، ص۳۳۹، ح۴۰۲). نیز، ر.ک: طبّ الأئمّة، ابنا بسطام، ص۱۱۲؛ روضة الواعظین، ص۵۱۹.

2.. الکافی، ج۳، ص۱۶۷، ح۱؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۱۷۷، ح۵۲۵؛ تهذیب الأحکام، ج۱، ص۴۵۲، ح۱۴۷۲؛ الدعوات، ص۲۶۰ ح۷۴۰.

3.. امام صادق علیه السلام: لم یَکُن رَسولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ لِشَی‏ءٍ قَد مَضی‏: لَو کانَ غَیرُهُ (الکافی، ج‏۲، ص‏۶۳؛ مشکاة الأنوار، ص‏۱۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64372
صفحه از 839
پرینت  ارسال به