505
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

خداوند بیشتر شود، دست به مقایسه صعودی نخواهد زد. پیامد دیگر آن، این است که ارزیابی او نیز تصحیح و واقع‏بینانه می‏گردد. عده‏ای زندگی قارونی را «بهره‏مندی بزرگ» می‏دانستند و در مقابل، عده‏ای دیگر، پاداش الهی را برتر می‏دانستند. سرّ تفاوت این دو ارزیابی، در تفاوت شناخت‏ها و نگرش‏هاست. امام صادق علیه السلام نیز می‏فرماید: «اگر به ارزش واقعی معرفت خدا پی می‏بردند، دنیای دشمنان نزد آنان (از آنچه زیرپای خود می‏گذارند)، کم ارزش‏تر می‏بود!»

به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گفتند: زندگی تو را تأمین و ثروت فراوان به تو می‏دهیم به شرط این‏که دست از حرف‏هایی که می‏زنی برداری. ایشان فرمود: «اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهید، دست از رسالتم برنمی‏دارم».۱ این، معجزه شناخت است. کسی که ارزش دین و خدا را بداند، آن را با تمام آفرینش عوض نمی‏کند، تا چه رسد به این که زندگی‏های پر زرق و برق، او را به خود مشغول کند. همیشه ممکن است اهل ایمان در برابر زندگی‏های اشرافی و قارونی دشمنان دین قرار بگیرند و این می‏تواند امنیت دینداری را به مخاطره اندازد.

زمان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این مسئله وجود داشت و لذا آیه نازل شد که به زندگیِ آنان چشم مدوزید. این مسئله، در زمان امام صادق علیه السلام نیز وجود داشت و ایشان در باره آن سخن گفته‏ است. در زمان ما و هر زمان دیگری نیز ممکن است این مسئله وجود داشته باشد. مهم این است که چه چیزی مانع این مقایسه ویرانگر و دردآور می‏شود؟ امام صادق صلی الله علیه و آله آن را «شناختِ صحیح و واقع‏بینانه» می‏داند.

نکته بعدی این است که اگر شناخت انسان اصلاح شود، از آنچه دارد، احساس بهره‏مندی می‏کند. احساس بهره‏مندی فقط متوقّف بر وجود نعمت نیست. چه بسا نعمت‏هایی که احساس تنعّم و بهره‏مندی را برنمی‏انگیزند.

برای احساس بهره‏مندی، عامل دیگری نیز نیاز است و آن «درک نعمت» است. اگر انسان آنچه را خداوند به وی داده است نعمت بداند و به ارزش آن پی ببرد،

1.. بحار الأنوار، ج‏۹، ص۱۴۳؛ السیرة النبویّة، ج۱، ص۴۷۴.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
504

عنوان دیگری که در ادبیات دین در این باره وجود دارد، «تَرَف» است. «تَرَف»، به معنای برخورداری از نعمت و زیستن در رفاه است. مُترَف، کسی است که ناز و نعمت و گشایش زندگی، او را سرمست کند. شخص مرفّه و غرق در نعمت و عیّاش را نیز مُترف می‏گویند.۱ در معارف اسلامی، تصریح شده که «مترفین»، دشمنان دین و پیامبران اند۲ و سرانجامی شوم و دردناک دارند.۳ به همین جهت، از نازپروردگی۴ و همنشینی با آنان،۵ پرهیز داده شده است.

در روایات از این نعمت، به عنوان «بدترین مال» یاد شده است.۶ از این رو نمی‏توان آن را مایه خیر دانست و از آن راضی بود. انسان‏های هشیار، از هیچ کثرت و افزایشی ـ‏ به صِرف فراوان شدن ـ‏ خرسند نمی‏شوند.۷

شناخت ارزش حقیقی

مهم این است که ارزش‏ها را آن گونه که هستند بشناسیم. در آن صورت، به زندگی‏های قارونی خیره نمی‏شویم و حسرت نمی‏خوریم. امام صادق علیه السلام در این باره کلامی شوق‏انگیز دارد. ایشان می‏فرماید: «اگر مردم از آنچه در فضیلت معرفت خداست آگاه می‏بودند، به آنچه از شکوفه‏های حیات دنیا و نعمت‏های آن‏که خداوند به دشمنان داده، چشم نمی‏دوختند، و دنیای آنها از آنچه پا بر آن می‏نهند، کم‌ارزش‏تر می‏بود، و از [داشتن‏] معرفت خدا احساس بهره‏مندی می‏کردند و از آن لذّت می‏بردند؛ لذّت بردن کسی که همواره در باغ‏های بهشت با اولیای خداوند است».۸ پس اگر شناخت انسان نسبت به ارزش معرفت

1.. لسان العرب، مادۀ «ترف».

2.. ر.ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث، ص۱۰۰۰ )المُترَفونَ أعداءُ الأنبیاءِ(.

3.. ر.ک: همان، ص۱۰۰۷ )عاقِبَةُ التَّرَفِ(؛ میزان الحکمة، ج۳، ص۱۵۸ )الاتراف(.

4.. ر.ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث، ص۹۸۷ )التَّحذیرُ مِنَ التَّرَفِ(.

5.. ر.ک: همان، ص۱۰۰۳ )التَّجافِی عَن مُجالَسَةِ المُترَفینِ(.

6.. ر.ک: میزان الحکمة، ج۱۱، ص۱۹۲ )شرّ الأموال(.

7.. امام باقر علیه السلام در بارۀ ابوذر می‏فرماید: أتی أبا ذَرٍّ رَجُلٌ فَبَشَّرَهُ بِغَنَمٍ لَهُ قَد وَلَدَت فَقالَ: یا أبا ذَرٍّ، أبشِر! فَقَد وَلَدَت غَنَمُک وکثُرَت. فَقالَ: ما یسُرُّنی کثرَتُها؛ فَما اُحِبُّ ذلِک، فَما قَلَّ مِنها وکفی أحَبُّ إلَی مِمّا کثُرَ وألهی. إنّی سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله یقولُ: عَلی حافَّتَی الصِّراطِ یومَ القِیامَةِ الرَّحِمُ وَالأَمانَةُ، فَإِذا مَرَّ عَلَیهِ الموصِلُ لِلرَّحِمِ وَالمُؤَدّی لِلأَمانَةِ لَم یتَکفَّأ بِهِ فِی النّارِ (کتاب المؤمن، ص۴۰، ح۱۰۹).

8.. لو یَعلَمُ النّاسُ ما فی فَضلِ مَعرِفَةِ اللَّهِ عزّ و جلّ ما مَدّوا أعیُنَهُم إلی‏ ما مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الأَعداءَ مِن زَهرَةِ الحَیاةِ الدُّنیا ونَعیمِها، وکانَت دُنیاهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا یَطَؤونَهُ بِأَرجُلِهِم، ولَنُعِّموا بِمَعرِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم یَزَل فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِیاءِ اللَّهِ (الکافی، ج‏۸، ص‏۲۴۷).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64597
صفحه از 839
پرینت  ارسال به